10 elements 2.0 que hem vist durant la campanya electoral #EE2014

13122012SaloSessions

En els últims anys, les xarxes socials i les TIC estan ajudant als partits polítics a superar la falta de popularitat i confiança que han perdut per culpa de la crisi econòmica, casos de corrupció i d’altres factors. Per aquest motiu, la comunicació política 2.0 està essent una arma per combatre la desaecció política. L’ús que els partits fan de les tecnologies de la informació i la comunicació està sent cada vegada més un tema més estudiat i analitzat.

Així, tots els partits polítics disposen de pàgines webs i perfils a les principals xarxes socials, i estrany és el candidat que no tingui activitat a Internet. Ara bé, malgrat que els partits s’han esforçat en transformar aquests canals en plataformes de diàleg, debat i comunitat, majoritàriament han acabat convertint-se en altaveus de missatges.

Aprofitant les campanyes electorals, els partits intenten buscar noves vies per fer arribar el missatge al màxim de gent possible. Durant les eleccions europees a Catalunya hem pogut veure diversos elements 2.0 que de moment estan fora de l’estratègia clàssica dels partits, accions aïllades o espontànies però amb una estratègia a curt o llarg termini que han destacat entre els experts. Hem fet un recull de les 10 propostes més interessants que hem trobat:

1. Vídeo-blog: tots els estudis apunten que el vídeo serà el format estrella del 2014, un element molt important a tenir en compte en qualsevol estratègia de màrqueting. Exemple d’això són les novetats de Youtube, Instagram, Vine i Facebook. Des de fa anys que el vídeo-blog és present a la política, sembla que no acabi de funcionar però molts partits ho segueixen intentant, com CIU o el PSC.

2. Whatsapp: ERC és el primer partit europeu en utilitzar aquesta eina com a element de comunicació i segons ens han explicat fonts del partit, l’experiència ha sigut satisfactòria. La gent disposa d’un número per preguntar i conversar sobre temes polítics. A més, el partit ho ha aprofitat en els actes per rebre fotos i reservar els espais.

3. Google adwords: consisteix en pagar per sortir en les primeres posicions del cercador Google quan la gent busca determinades paraules. D’aquesta manera, partits com el PSC, PP, CIU o UPyD han pagat per aparèixer quan usuaris catalans han buscat paraules i frases com “eleccions europees”, “programes electorals” o “propostes eleccions”. 

4. Publicitat a les xarxes socials: invertir en aquests canals té dos avantatges. Primer de tot, el cost per clic o per visualització és inferior als mitjans convencionals, com ara la publicitat als diaris digitals. En segon lloc, no només permet arribar a més gent, també fidelitzar-la si aconsegueixen que els usuaris posin “m’agrada” a la pàgina. A Facebook hem vist tot els partits pagar per augmentar l’abast orgànic, ja sigui de la pàgina o d’alguna publicació, i en conseqüència, aquests últims 15 dies els seguidors han augmentat molt (ho analitzarem aquesta setmana). A Twitter també es possible fer publicitat, però només tenim constància que ho hagin fet els partits grans i nacionals com PP o PSOE, ja que és necessari contactar amb la xarxa social o bé a través d’una empresa que operi en els països on està disponible la plataforma de publicitat de Twitter. Recordem que, a diferència de la publicitat convencional que es mostra amb una icona groga, els missatges polítics promocionats (usuaris, tweets o trending tòpics) estan acompanyats d’una etiqueta lila.

5. Storify: es tracta d’una eina que va popularitzar el Partit Republicà fa uns anys durant les eleccions a la presidència nord-americana. Consisteix en construir una història amb elements de les xarxes socials, com tweets, notícies, publicacions, etcètera. Per exemple, un resum dels principals actes, de la nit electoral o de les posicions polítiques. No és la primera vegada que ho veiem en campanya electoral i a Catalunya els partits polítics ho utilitzen, com aquest.

6. Codi QR: és un sistema per emmagatzemar informació en una matriu de punts o un codi de barres, i un element que fa uns anys semblava que estava destinat a ser el futur de la comunicación (per exemple en comerços) però que ha anat perdent popularitat i ús. Però per alguns casos pot seguir sent un element molt interessant, i més si es crea expectativa. El millor exemple, un codi QR en la campanya publicitaria d’ERC, amb un missatge que incitava a utilitzar-ho: “descobreix un vídeo secret de campanya”. Segons hem pogut veure per Twitter, tot un èxit.

7. Hi ha vida més enllà de Facebook i Twitter: segons un estudi d’Augure, la majoria de candidats està a Twitter, i un quart a Facebook. Però els partits i els candidats cada vegada intenten sortir més de les plataformes clàssiques i estar allà on també hi ha usuaris i possibles votants. Aquest mateix estudi explica que un 10% dels candidats està a Youtube, un 8% a Linkedin i per contra un 0% a Google Plus. En aquesta última, no trobem gaires polítics, però sí partits polítics, però tots els perfils nacional inactius. Pel que fa els partits catalans, hem pogut veure com estan augmentant les plataformes socials per relacionar-se amb els usuaris. Per exemple, partits com CIU, ERC o Ciutadans estan presents a Instagram. Aquests també utilitzen llistes d’Spotify amb la música que utilitzen en actes o cançons temàtiques relacionades amb algun tema concret. Ciutadans i Esquerra Republicana, a més a més, estan presents a Pinterest, tot i que amb una activitat més baixa.

1175061_10151914907012755_540885653_n

8. Trending Topics i hashtags: aquestes dues eines s’han convertit en imprescindibles en l’estratègia de campanya d’unes eleccions, especialment els hashtags, que fins i tot arriben a ser el lema central de campanya o paraules que centren una acció concreta, com #NouPaís, #percanviarhotot, #jubílalos, etcètera. Fins i tot es poden organitzar concursos.

10365999_10152405164470798_6329399319466787611_n

9. Publicitat a Youtube: existeixen diversos formats de publicitat en aquesta plataforma de vídeos, com per exemple els banners convencionals que podem trobar en qualsevol pàgina web. Però hi ha un format cada vegada més utilitzat per empreses, que utilitzen el vídeo com el principal i més valuós element de màrqueting. Es tracta de reproduir-se automàticament abans de començar el vídeo que els usuaris busquen, normalment amb una duració de pocs segons, que no sempre podem passar per alt i caracteritzat amb el color groc. Diversos estudis demostren que aquest tipus de publicitat és més efectiu que els anuncis de televisió. Els partits polítics estan utilitzant aquest format cada vegada més, i durant la campanya per les europees ho hem pogut veure amb partits com ERC, CIU, PP, UPyD i sobretot PSOE. Normalment ho hem vist utilitzat per promocionar els vídeos electorals, que de mitjana tenen una duració d’uns 30 segons, però també per promocionar directament el canal de YouTube o per anunciar que hi ha esdeveniment reproduint-se en streaming en aquell moment.

10. Streaming: malgrat l’elevat cost d’aquest servei, els partits estan optant cada vegada més per retransmetre en directe un esdeveniment i poder augmentar l’audiència de forma exponencial. En aquestes eleccions ho han utilitzat quasi tots els partits majoritaris, alguns més que altres, però sobretot prioritzant en aquells actes més importants, com actes d’inici, centrals o finals de campanya, però també la mateixa nit electoral, debats al carrer i altres accions.

T'interessen aquests continguts en català?

Subscriu-te al butlletí d'ycom i rebràs la informació més destacada i articles exclusius al teu correu electrònic una vegada per setmana.

Ens seguim?

Arnau Sanz Ardanuy

Director ycom.cat i de l'agència de marketing Imagina. Especialitzat en tendències, eines TIC, xarxes socials i publicitat online.
Ens seguim?

Latest posts by Arnau Sanz Ardanuy (Veure'ls tots)

000-017   000-080   000-089   000-104   000-105   000-106   070-461   100-101   100-105  , 100-105  , 101   101-400   102-400   1V0-601   1Y0-201   1Z0-051   1Z0-060   1Z0-061   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   1z0-808   200-101   200-120   200-125  , 200-125  , 200-310   200-355   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-070   300-075   300-101   300-115   300-135   3002   300-206   300-208   300-209   300-320   350-001   350-018   350-029   350-030   350-050   350-060   350-080   352-001   400-051   400-101   400-201   500-260   640-692   640-911   640-916   642-732   642-999   700-501   70-177   70-178   70-243   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410   70-411   70-412   70-413   70-417   70-461   70-462   70-463   70-480   70-483   70-486   70-487   70-488   70-532   70-533   70-534   70-980   74-678   810-403   9A0-385   9L0-012   9L0-066   ADM-201   AWS-SYSOPS   C_TFIN52_66   c2010-652   c2010-657   CAP   CAS-002   CCA-500   CISM   CISSP   CRISC   EX200   EX300   HP0-S42   ICBB   ICGB   ITILFND   JK0-022   JN0-102   JN0-360   LX0-103   LX0-104   M70-101   MB2-704   MB2-707   MB5-705   MB6-703   N10-006   NS0-157   NSE4   OG0-091   OG0-093   PEGACPBA71V1   PMP   PR000041   SSCP   SY0-401   VCP550   2V0-621   200-120   JK0-022   9A0-385   70-533   1z0-434   N10-006   PMP   70-532   300-320   70-412   100-105  , 70-410   9L0-066   NSE4   000-105   400-201   300-208   MB2-704   70-417   ICBB   350-060   NSE4   HP0-S42   NSE4   1Z0-144   70-246   101-400   000-017   300-208   1Z0-060   101-400   102-400   1Z0-804   70-534   350-029   70-178   70-462   EX200   000-017   9L0-012   CAP   000-106   C_TFIN52_66   c2010-652   CCA-500   70-488   N10-006   642-999   M70-101   300-135   2V0-621   CAP   300-135   C_TFIN52_66