Nova forma de periodisme: finançat pel consumidor

Compartir

Fins ara estàvem acostumats a que els mitjans enviessin els seus corresponsals, però no a enviar-los nosaltres mateixos mercès a una campanya de crowdfunding.

I amb això és exactament amb el que està experimentant la periodista Mercè Molist, que ha obert una nova campanya de micromecenatge a Verkami amb l’objectiu de recaptar prou diners com per desplaçar-se i cobrir el congrés sobre seguretat informática Navaja Negra, que es celebrarà a principis d’octubre a la ciutat espanyola d’Albacete.

Molist demana als internautes un total de 669 euros, dels quals en el moment d’escriure aquestes ratlles ja en té 120 al sarró. Aquest pressupost anirà destinat a sufragar les despeses de desplaçament (tren o cotxe compartit), allotjament (pensió) i dietes, juntament amb els emoluments per la cobertura del congrés.

Aquesta cobertura la realitzarà mitjançant un compte de Twitter obert expresament, i mitjançant un resum diari en forma de crònica que publicarà al seu mateix blog.

Els mecenes que aportin diners a la seva campanya gaudiran en primer lloc del reconeixement públic d’haver-hi contribuït, en segon d’accés il·limitat tant al compte de Twitter de la retransmissió, com als butlletins que la mateixa Molist creï per al seguiment del congrés, amb la informació diària i, segons la quantitat aportada, els mecenes podran suggerir preguntes a realitzar als ponents a través de la mateixa periodista, o entrevistes als assistents.

Cap a una nova manera de fer periodisme

La mateixa Mercè Molist informa a la pàgina de la campanya de Verkami que aquesta iniciativa és també un experiment sobre una nova forma de practicar el periodisme, ja que el sector es troba des de fa temps en una forta crisi que ha trastocat completament la professió i ha redundat en unes pitjors condicions de treball i menys oportunitats per als professionals del sector.

En un context d’acomiadaments i retallades de personal als grans i petits mitjans, i d’irrupció amb força de fonts alienes al món del periodisme, Molist opta perquè siguin els lectors directament interessats en un esdeveniment o tipus d’informació els qui en financiïn directament la cobertura i en gaudeixin dels avantatges i el reconeixement d’haver-ho fet.

Aquest és un model que pot aconseguir cert èxit en el món tecnològic, on molts petits mitjans i periodistes freelance podrien cobrir grans esdeveniments tant nacionals com internacionals mercès a aquestes campanyes.

Guillem Alsina

Guillem Alsina

Periodista freelance especialitzat en noves tecnologies, redactor d'YCOM.cat
Guillem Alsina
Etiquetes: