“The Catalan Project és la xarxa social per construir Catalunya entre tots”

The Catalan Project

Us presentem la primera entrevista d’ycom.cat. I comencem amb un projecte de país i que fa servir la xarxa com el seu principal canal de comunicació: The Catalan Project. Per parlar-ne ens trobem a un bar irlandès del centre de Barcelona amb en Víctor Fortunado i en Ferriol Tugues, pares fundadors d’aquest projecte que ara ens explicaran.

Què és The Catalan Project?
Som el Think Tank de Catalunya, un espai de debat per compartir idees que ajudin a construir el país en el que volem viure. I en el moment actual, veiem la independència com una gran oportunitat per a construir una societat més justa, igualitària i pròspera. Des de The Catalan Project ajudem a socialitzar idees i dades d’experts per a fer aquest país millor. En definitiva, som la xarxa social per construir Catalunya entre tots, una eina a disposició de la gent.

Com va sorgir aquesta idea?
Tot va sorgir arran de la gran manifestació de l’Onze de Setembre de 2012 on vam veure que més d’un milió de persones tenia la necessitat d’expressar la seva voluntat: construir un nou model de societat a través d’un nou Estat. Per aquest motiu ens vam posar a treballar per bastir un nou espai de comunicació que servís per donar la paraula a la gent, no només quan hi ha mobilitzacions concretes, sinó en el dia a dia. Calia un lloc on les persones puguessin expressar raons i idees per millorar la societat amb la independència de Catalunya com a punt de partida.

Des del punt de vista comunicatiu, què aporta The Catalan Project?
El projecte de la independència de Catalunya necessitava una imatge diferent. Un punt de vista divertit, atractiu, modern i aspiracional.

the catalan project recursos

Creieu que fins ara l’independentisme tenia una imatge antiquada?
Totes les associacions que estan treballant per la causa tenen uns models de comunicació bastant clàssics i força unidireccionals. El que està clar és que fa falta participació social i modernitzar la ‘marca Catalunya’ i la ‘marca independència’. En aquest sentit, el llibre d’Albert Castellón, ‘Catalonia next brand in Europe’ és un must.

En els últims anys, certes marques catalanes com Moritz, Damm o grups de música com Manel o Els Amics de les Arts han modernitzat la marca Catalunya. És aquest el camí?
Està clar que les marques catalanes s’estan actualitzant. Ja sigui la plataforma The Catalan Project o portals sobre Internet com ycom.cat són exemples del que estem parlant. La ‘marca Catalunya’ comença a distanciar-se de vells models que encara són vigents a Espanya. The Catalan Project se sent dins d’aquests nous models i través d’aquesta plataforma de participació social pretenem ajudar a propiciar un canvi de paradigma en la nostra societat.

Us vàreu inspirar amb algun altre moviment o experiència fora del nostre país?
La nostra primera font d’inspiració va ser Islàndia, tot i que finalment el seu sistema de participació ha estat un altre. Allà han aconseguit fer un procés constituent a través de les institucions. Nosaltres aquí entenem que els canals de comunicació entre els ciutadans i les persones que han de prendre les decisions no són suficients. Volíem crear un lloc on poder aglutinar totes aquelles idees, diverses i d’àmbits diferents. La idea és que a través d’aquest lloc, el ciutadà pugui compartir la seva proposta i posar-la en valor. En resum, empoderar la ciutadania per forçar les institucions a fer canvis polítics.

Per què The Catalan Project neix al marge de partits?
Perquè és una plataforma de co-creació: connectar persones, professionals, experts que tenen un background i una opinió pròpia per tal que puguin expressar les seves idees. Al final, l’objectiu que tenim és que The Catalan Project sigui un punt de trobada entre la societat i els polítics. I perquè hi pugui haver-hi pluralitat és millor estar desvinculats dels partits. Aquest un projecte transversal.

I quina és la vostra relació amb associacions sobiranistes com l’ANC o Òmnium Cultural? Amb les organitzacions independenistes hi estem treballant, aportant el nostre gra de sorra des del punt de vista de la comunicació i de la participació social digital. Hem col·laborat amb Súmate, amb l’Assemblea Nacional i ben aviat sortirà a la llum la nostra col·laboració amb Òmnium. I aquestes sinèrgies que hem generat amb aquestes associacions creiem que és un altre valor de la plataforma.

Entenem que The Catalan Project no hagués estat possible sense Internet. Quines oportunitats us ha donat la xarxa?
Ens ho ha donat tot. Volem funcionar com una autèntica xarxa social que serveixi per debatre sobre els temes polítics més importants a Catalunya. I sense Internet això no ha hagués estat possible. Gràcies a la xarxa no hem hagut de dependre de ningú per comunicar tot el que volíem explicar. Amb la difusió de continguts a través de les xarxes socials hem aconseguit captar l’atenció dels mitjans de comunicació i donar a conèixer la plataforma.

Per què els nostres lectors entenguin de quins continguts estem parlant, ens podríeu posar algun exemple?
Hem fet vídeos molt didàctics explicant temes polítics complexos de la forma més senzilla, entenedora i atractiva possible. I que després ho vulguis compartir amb els teus contactes i amistats. O que els mitjans de comunicació digitals puguin fer-se’n ressò. I òbviament animar als usuaris de The Catalan Project a generar continguts, la co-creació de la que parlàvem. La suma de tot aquests continguts és el que dóna valor a la plataforma.

Per poder finançar el projecte vàreu fer un Verkami. Com ho valoreu?
Molt positivament. És encoratjador veure com 376 ens han donat el seu suport amb aportacions econòmiques. I el més sorprenent, la majoria d’aquestes persones no les coneixíem. A més a més, també ens ha servit per donar a conèixer el projecte. A partir d’aquí, la segona fase del projecte serà possible.

I què ens trobarem en aquesta segona fase?
The Catalan Project està en ple funcionament i com més gent participi més funcionarà. I en la segona fase incorporarem millores que en qualsevol mantindran la filosofia del projecte. Però en resum: la millores que farem tenen l’objectiu de potenciar el factor ‘social’ a l’interior de la plataforma i fer-la molt més xarxa social del que és actualment.

És a dir, la gent es logaria com a Facebook?
Actualment els usuaris ja es poden loguejar. Estem parlant de que els usuaris de The Catalan Project puguin seguir a gent concreta, puguin participar en grups de treball per temes concrets i puguin interactuar entre els usuaris. Tot això dins de la plataforma. A nivell de continguts, volem agrupar molt millor les idees i propostes que s’hi comparteixin per incentivar el debat entre usuaris.

Ja hi ha participació?
Des del primer dia de la creació de The Catalan Project hem rebut 400 propostes de diferents àmbits i de diferents procedències. Idees que aporten oxigen en un moment en que el debat polític està força contaminat per les declaracions i contradeclaracions als mitjans de comunicació.

Què fareu amb les propostes que rebeu? Com les vehiculareu?
Estem treballant per fer arribar totes les idees sorgides a la plataforma a les associacions sobiranistes i als partits polítics perquè les tinguin en compte. Totes les propostes que sorgeixin a The Catalan Project estan pensades perquè transcendeixin la mateixa plataforma. Volem formar part de la societat. Al cap i a la fi, la realitat virtual no se separa ja del món real, està tot connectat.

Quina és la relació entre The Catalan Project i el sector de la comunicació?
Hem rebut el suport de diversos mitjans de comunicació i de molta gent, dins de l’àmbit dela comunicació, la publicitat, el món audiovisual, que a nivell individual ens ha ofert la seva ajuda. Al mateix temps considerem que els estudiants de comunicació poden trobar amb The Catalan Project una oportunitat per reivindicar els objectius de la seva generació i, al mateix temps, per demostrar el seu talent i la seva creativitat.

Quan creieu que The Catalan Project haurà assolit el seu objectiu?
Quan hi hagi un The Mexican Project, un The Spanish Project, un The United States Project. En definitiva, quan aconseguim fer una xarxa social que impulsi un moviment que serveixi als ciutadans dels diferents països per a participar i impulsar canvis polítics en les seves societats respectives. Nosaltres creiem que aquest és un projecte de democratització, de participació ciutadana, de baix a dalt. Fer servir les noves tecnologies per assolir l’ideal de la democràcia.

T'interessen aquests continguts en català?

Subscriu-te al butlletí d'ycom i rebràs la informació més destacada i articles exclusius al teu correu electrònic una vegada per setmana.

Segueix-me!

Àlex Miquel

Fundador i co-director d'ycom.cat. Periodista, community manager i assessor de comunicació.
Segueix-me!