Parlem es queda amb els clients de FreedomPop

Compartir

Després d’una trajectòria molt erràtica en el mercat estatal, FreedomPop tancarà el seu servei a finals d’any, i els seus usuaris seran migrats a l’operadora catalana Parlem, amb la qual FreedomPop ja treballava des del principi del seu establiment a l’estat, concretament emprant part de la numeració assignada a la catalana.

Això els va comportar a ambdues empreses una multa de la CNMT (la Comissió Nacional del Mercat de les Telecomunicacions), ja que FreedomPop estava actuant com a operadora mòbil virtual (OMV) encoberta, doncs l’entrada al mercat estatal es produïa mitjançant un acord amb l’operadora britànica Three, la qual té acords d’itinerància (roaming) amb operadores estatals.

No comptar amb acords directes d’itinerància li va comportar a FreedomPop una sèrie de problemes amb les operadores espanyoles, com és el cas de Telefònica, que provocava a principi de 2017 un tall en el servei de l’operadora virtual, o bé les dificultats en realitzar la portabilitat de números.

Un intent d’operadora “diferent” que es queda en no res

El model de negoci de FreedomPop, que entrava al mercat el 2016 com a operadora “freemium”, pràcticament gratuïta, amb una oferta molt bàsica consistent en 200 MB de dades, 100 minuts per a trucades de veu i 300 missatges SMS per la qual no s’havia de pagar res, i una sèrie de paquets extra de pagament que es podien contractar voluntàriament (quelcom que la mateixa operadora propiciava). La itinerància també era gratuïta a 25 països.

El model de negoci no era nou, però FreedomPop l’havia provat als Estats Units i la Gran Bretanya, dos mercats en els quals els consumidors tenen una idiosincràsia diferent de la del consumidor ibèric.

Els problemes que abans he esmentat amb la CNMT forçaven, a mitjans del 2017, un canvi en la forma d’operar de FreedomPop, que regularitzava la seva llicència com a OMV (fet que comportava canvis a millor en la cobertura i la fiabilitat dels serveis oferts als seus clients).

Si bé l’oferta gratuïta no desapareixia de manera immediata (si ho feien la itinerància i l’ús il·limitat de WhatsApp), a la llarga també ho faria. La imatge de la companyia quedava seriosament tocada, i la seva raó de ser, el diferencial respecte a la resta que era la gratuïtat, deixava d’existir.

El motiu de l’eliminació de l’oferta gratuïta quadra força amb la tradicional picaresca que se’ns atribueix als del sud d’Europa: la companyia es queixava que moltes persones cometien frau, demanant i aconseguint per vies diferents més d’una subscripció gratuïta, pel que gaudien de més dades i minuts de trucades dels que haurien pogut gaudir com a persones físiques.

També es queixava d’un negoci de revenda de les línies inflades, i que tot plegat acabava redundant en una alta despesa de manteniment i pocs beneficis.

Tot això només portava a empitjorar la situació: increment en els preus de les tarifes equivalia a fuga de clients cap a altres operadores mòbils virtuals, la qual cosa, al seu torn, equivalia a una pujada més dels preus. Fins que la situació s’ha tornat insostenible, prou per decidir marxar del mercat espanyol.

Parlem entra en escena

L’operadora catalana (que també és una OMV) es farà càrrec, a partir del 29 de desembre, dels clients de FreedomPop que vulguin acceptar les noves condicions d’ús.

Caldrà veure com responen la majoria dels actuals clients de FreedomPop que resideixen a Espanya, país en el qual Parlem té fama “d’indepe”.

Pel que fa a l’apartat tècnic del canvi, la cobertura mòbil l’oferirà Grupo MásMóvil, el qual ja l’ofereix a Parlem.

L’operadora catalana ha creat una pàgina web per informar els usuaris de FreedomPop i ajudar-los amb el canvi, a la qual ofereix les seves tarifes mòbils, entre les que hauran d’escollir els actuals clients de FreedomPop quan portin a terme la migració de la seva línia.

Guillem Alsina

Guillem Alsina

Periodista freelance especialitzat en noves tecnologies, redactor d'YCOM.cat
Guillem Alsina
Etiquetes: