Montserrat Caballé i l’òpera en texans

Montserrat caballé

Adéu a la veu que ho ha sigut tot. Seria inacabable resumir amb un mínim de detall l’ampli catàleg del seu registre i els dels seus èxits. Montserrat Caballé se’n va en un moment en el que el món de l’òpera ha deixat de ser patrimoni exclusiu per al gaudi i l’ostentació de certs cercles socials benestants. Diversos factors hi han contribuït. Avui l’ensenyament de la música s’ha pluralitzat i democratitzat i arriba a l’educació primària, on els alumnes en reben les primeres nocions. Els conservatoris municipals acullen milers de nenes i nens que volen complementar la seva educació amb els coneixements bàsics d’estudi i interpretació. Alguns, una minoria, manifestaran, ja en aquest ensenyament bàsic, unes qualitats que els impel·liran a adquirir coneixements superiors dirigits a consolidar una carrera professional.

Aquesta realitat contrasta amb els obstacles i les vicissituds que fenòmens irrepetibles com Montserrat Caballé o Josep Carreras van haver de superar per adquirir la formació i el desenvolupament de les seves facultats. Sacrificis familiars d’unes modestes economies fins arribar a cercar el mecenatge d’una costosa carrera foren el denominador comú dels grans de casa nostra.

Avui l’atractiu de l’òpera ja no rau únicament en el cartell estel·lar dels seus intèrprets. Experiències com els muntatges de la Fura dels Baus, no exempts de la crítica dels sectors més conservadors, reinterpreten i actualitzen el context històric i l’espai escènic en el que van ser creades en el seu dia. Caballé, Carreras i Pavarotti van entendre que per projectar el gènere calia l’apropament al gran públic. És així com Montserrat Caballé va formar part del duet amb Freddie Mercury per donar veu, color i difusió al gran projecte olímpic Barcelona 92. És així com Carreras, Pavarotti i Plácido Domingo varen constituir una societat coral: els Tres Tenors, que va ser aclamada pel món sencer.

El desenvolupament dels mitjans de comunicació en els seus diferents formats estan contribuint, també, a la difusió de l’òpera. A part dels tradicionals canals temàtics a la ràdio, les plataformes de televisió disposen de canals monogràfics dedicats les 24 hores a la difusió de multitud d’obres. Plataformes de descàrrega per Internet com Spotify i Deezer posen al nostre abast el catàleg universal d’obres. A Youtube podem gaudir de multitud de vídeos amb la interpretació de les grans àries.

Capítol a part mereix en Ramon Gener i la seva Òpera en Texans. Aquest format de programa ha marcat una fita important no només en la divulgació del gènere sinó en la seva contextualització. A partir d’una sòlida formació musical, Ramon Gener analitza en detall passatges de la interpretació destacant la seva bellesa i dificultat d’execució i aprofundint en el moment històric de la seva creació i com aquest va condicionar el compositor. L’òpera, com tota expressió artística i cultural no és un ésser inerme immune al conjunt de les relacions socials. Ans al contrari, és el fidel reflex d’un temps i d’una concepció de l’entorn. Tot això ha contribuït, decididament, al canvi de percepció i concepció de l’òpera. Avui al Gran Teatre del Liceu hi ha menys visó i mes texà.

T'interessen aquests continguts en català?

Subscriu-te al butlletí d'ycom i rebràs la informació més destacada i articles exclusius al teu correu electrònic una vegada per setmana.

000-017   000-080   000-089   000-104   000-105   000-106   070-461   100-101   100-105  , 100-105  , 101   101-400   102-400   1V0-601   1Y0-201   1Z0-051   1Z0-060   1Z0-061   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   1z0-808   200-101   200-120   200-125  , 200-125  , 200-310   200-355   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-070   300-075   300-101   300-115   300-135   3002   300-206   300-208   300-209   300-320   350-001   350-018   350-029   350-030   350-050   350-060   350-080   352-001   400-051   400-101   400-201   500-260   640-692   640-911   640-916   642-732   642-999   700-501   70-177   70-178   70-243   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410   70-411   70-412   70-413   70-417   70-461   70-462   70-463   70-480   70-483   70-486   70-487   70-488   70-532   70-533   70-534   70-980   74-678   810-403   9A0-385   9L0-012   9L0-066   ADM-201   AWS-SYSOPS   C_TFIN52_66   c2010-652   c2010-657   CAP   CAS-002   CCA-500   CISM   CISSP   CRISC   EX200   EX300   HP0-S42   ICBB   ICGB   ITILFND   JK0-022   JN0-102   JN0-360   LX0-103   LX0-104   M70-101   MB2-704   MB2-707   MB5-705   MB6-703   N10-006   NS0-157   NSE4   OG0-091   OG0-093   PEGACPBA71V1   PMP   PR000041   SSCP   SY0-401   VCP550   2V0-621   200-120   JK0-022   9A0-385   70-533   1z0-434   N10-006   PMP   70-532   300-320   70-412   100-105  , 70-410   9L0-066   NSE4   000-105   400-201   300-208   MB2-704   70-417   ICBB   350-060   NSE4   HP0-S42   NSE4   1Z0-144   70-246   101-400   000-017   300-208   1Z0-060   101-400   102-400   1Z0-804   70-534   350-029   70-178   70-462   EX200   000-017   9L0-012   CAP   000-106   C_TFIN52_66   c2010-652   CCA-500   70-488   N10-006   642-999   M70-101   300-135   2V0-621   CAP   300-135   C_TFIN52_66