Transmèdia, la paraula de moda per als mitjans

Imatge d'Ian Munroe a Flickr sota llicència Creative Commons

Sèries i programes que comencen a la “caixa tonta” i que continuen, sí o sí, a les xarxes socials amb continguts que únics que permeten seguir la trama.

Transmèdia, aquest és el nou mantra que inunda les cadenes de televisió i productores de mig món. La nova màxima, la nova fita a assolir en molts dels nous productes audiovisuals que veurem a partir d’ara en qualsevol dels canals. Però, què vol dir exactament això?

La narrativa crossmèdia, que la precedeix i a la qual completa, consisteix en estendre una història a diversos suports diferents, fins i tot complementant-la en alguns casos. Per exemple, una sèrie de televisió crossmèdia pot tenir un Twitter en el qual es reflexin diferents fets del mateix que podem veure en els episodis que es passen per televisió.

En qualsevol cas, i en una narrativa crossmèdia, la trama i l’acció es pot seguir només per un dels canals, tot i que l’experiència pugui ser més rica si la seguim per tots els canals que ens proposen.

L’evolució del crossmèdia és el transmèdia, una narrativa que, de la mateixa manera que l’anterior, es desenvolupa en diversos canals (generalment online i, possiblement, offline com la televisió convencional), però que a diferència de la crossmèdia, necessita ser seguida en tots els canals per a què les trames i l’acció tinguin sentit.

Per exemple, una sèrie de televisió en la qual els protagonistes mantenen certa part de l’acció en piulades al Twitter que mai es veuen en pantalla, però que es poden seguir en sengles comptes de Twitter i, fins i tot, els seguidors poden interactuar amb els protagonistes en aquesta xarxa social de microblogging.

També podríem trobar continguts exclusius, per exemple, a YouTube, que no surten en els episodis televisius i que són necessaris per entendre i seguir l’acció que s’hi desenvolupa.

Les narratives transmèdia van destinades sobretot a audiències joves i hiperconnectades, seguidors que, si veuen la televisió convencional, la veuen amb la seva tauleta tàctil o smartphone a la mà mentre interactuen amb continguts relacionats, altres continguts o altres persones (sovint seguidors de la mateixa sèrie) en diverses xarxes socials.

El seu taló d’Aquil·les són, precisament, aquelles audiències no connectades, que no tenen compte en les xarxes socials i, potser, ni tan sols saben com accedir-hi. Cada sèrie s’ha de dirigir a un públic específic i, així, tindrem encara durant uns quants anys, continguts que no siguin transmèdia i, potser, en molts casos, ni tan sols crossmèdia.

Televisió de Catalunya va estrenar ahir “em dic Manel!“, la seva primera experiència transmèdia de la Corporació. No la conformaran episodis convencionals, si no microcontinguts (vídeos breus, piulades, entrades en altres xarxes socials) que consultats en un ordre determinat en cadascuna de les plataformes, conformaran una trama… tan consistent com l’humor surrealista d’artistes com Manel Piñero (l’Homo APM?), Ivan Labanda, o Peyu permetin.

Fotografia de portada d’Ian Munroe a Flickr sota llicència Creative Commons

T'interessen aquests continguts en català?

Subscriu-te al butlletí d'ycom i rebràs la informació més destacada i articles exclusius al teu correu electrònic una vegada per setmana.

Guillem Alsina

Redactor en cap d'ycom.cat i atombit.es. De formació tècnica, escriu sobre tecnologia

000-017   000-080   000-089   000-104   000-105   000-106   070-461   100-101   100-105  , 100-105  , 101   101-400   102-400   1V0-601   1Y0-201   1Z0-051   1Z0-060   1Z0-061   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   1z0-808   200-101   200-120   200-125  , 200-125  , 200-310   200-355   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-070   300-075   300-101   300-115   300-135   3002   300-206   300-208   300-209   300-320   350-001   350-018   350-029   350-030   350-050   350-060   350-080   352-001   400-051   400-101   400-201   500-260   640-692   640-911   640-916   642-732   642-999   700-501   70-177   70-178   70-243   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410   70-411   70-412   70-413   70-417   70-461   70-462   70-463   70-480   70-483   70-486   70-487   70-488   70-532   70-533   70-534   70-980   74-678   810-403   9A0-385   9L0-012   9L0-066   ADM-201   AWS-SYSOPS   C_TFIN52_66   c2010-652   c2010-657   CAP   CAS-002   CCA-500   CISM   CISSP   CRISC   EX200   EX300   HP0-S42   ICBB   ICGB   ITILFND   JK0-022   JN0-102   JN0-360   LX0-103   LX0-104   M70-101   MB2-704   MB2-707   MB5-705   MB6-703   N10-006   NS0-157   NSE4   OG0-091   OG0-093   PEGACPBA71V1   PMP   PR000041   SSCP   SY0-401   VCP550   2V0-621   200-120   JK0-022   9A0-385   70-533   1z0-434   N10-006   PMP   70-532   300-320   70-412   100-105  , 70-410   9L0-066   NSE4   000-105   400-201   300-208   MB2-704   70-417   ICBB   350-060   NSE4   HP0-S42   NSE4   1Z0-144   70-246   101-400   000-017   300-208   1Z0-060   101-400   102-400   1Z0-804   70-534   350-029   70-178   70-462   EX200   000-017   9L0-012   CAP   000-106   C_TFIN52_66   c2010-652   CCA-500   70-488   N10-006   642-999   M70-101   300-135   2V0-621   CAP   300-135   C_TFIN52_66