Joc de simulació económica empra el paradigma de l’economia planificada

Compartir

Qui més qui menys, tots hem sentit a parlar, hem vist en acció o, fins i tot, hem jugat a algun joc de simulació econòmica, com els de les sagues Sim City, Railroad Tycoon, Tropico, o el més recent Jurassic World Evolution.

Tots aquests jocs es basen o donen per implícita una mecànica capitalista, és a dir, un mercat d’oferta i demanda en el qual l’objectiu és enriquir-se, créixer i expandir-se. Hi ha alternativa?

Doncs econòmicament si, l’economia planificada, malgrat que actualment sigui defensada per una minoria dels economistes, i els règims que al llarg de la història l’han adoptat, mal vistos per les pràctiques dictatorials que van aplicar.

En el món dels videojocs aquest sistema econòmic també s’ha vist orfe de referents, una cosa que està pal·liant la productora eslovaca 3Division amb Soviet Republic, i en el qual ens veiem en el paper del govern d’una república soviètica que organitza i controla tot el sistema econòmic.

Entre d'altres aspectes, ens farem càrrec de la gestió dels transports

Entre d’altres aspectes, ens farem càrrec de la gestió dels transports

En realitat, a nivell de gestió, no deixa de ser com tots els altres videojocs de simulació econòmica: extreure recursos de la natura o de la producció, administrar-los, i crear un sistema en el qual la ciutadania estigui satisfeta amb la nostra gestió (en altres jocs són els clients del nostre negoci, però aquí, com al Sim City, gestionem una ciutat sencera i el seu territori). L’única excepció és que, aquí, l’objectiu no inclou fer-se ric.

El joc s’inspira en l’URSS i els seus països satèl·lit entre les dècades dels 60 i dels 90 del segle XX, amb una recreació acurada no només del sistema econòmic i social sota el qual estaven regits aquests països, sinó que també inclou referències als països occidentals i a l’economia de mercat.

Haurem de construir edificis (d'estètica soviètica, per descomptat) per tal que els nostres ciutadans hi visquin, sense oblidar els serveis i l'oci

Haurem de construir edificis (d’estètica soviètica, per descomptat) per tal que els nostres ciutadans hi visquin, sense oblidar els serveis i l’oci

Podem optar per construir una república amb un sistema econòmic autosuficient i, per tant, limitar les interaccions amb els veïns capitalistes o també soviètics al mínim, o bé realitzar intercanvis amb l’exterior, amb països de qualsevol dels dos sistemes econòmics esmentats.

En aquest darrer cas ens veurem sotmesos a les lleis dels mercats internacionals, amb preus canviants per als productes que vulguem vendre o comprar.

A més de recrear el sistema econòmic, i com podem veure a les imatges, el joc també busca recrear l’estètica i atmosfera que es vivia a l’època a l’altra banda del Teló d’Acer, amb recreacions fidels d’edificis i vehicles.

Una acurada estètica busca transportar-nos a aquells temps i a aquelles contrades

Una acurada estètica busca transportar-nos a aquells temps i a aquelles contrades

Al final, la nostra missió serà la de satisfer la població, els nostres ciutadans, a més de gestionar-ne el treball. Però compte, després de la feina també es volen esbargir, i volen un nivell educatiu (i qui no!), i tindran altres demandes que haurem d’anar satisfent a mesura que el joc evoluciona. En definitiva doncs, una simulació que va més enllà de l’economia per tocar també els vessants social i polític.

Tot i que el seu desenvolupament va començar l’any passat 2017, la seva sortida al mercat (quina ironia, oi?) està prevista només per al primer trimestre de l’any vinent, 2019, i es farà a través de la plataforma Steam.

Guillem Alsina

Guillem Alsina

Periodista freelance especialitzat en noves tecnologies, redactor d'YCOM.cat
Guillem Alsina
Etiquetes: