Preparant-nos per al futur: com escollir cotxe autònom

Compartir

No, realment encara no podeu entrar a un concessionari i demanar un cotxe robotitzat que us porti allà on voleu sense haver de conduir amb tan sols demanar-li-ho. Més que res perquè les lleis -tant aquí com en altres països- no permeten la circulació d’aquests vehicles tret d’en entorns controlats.

Tècnicament tampoc acaba de ser possible del tot, malgrat que ens hi acostem; en alguns casos, el trajecte pot ser viable, però en d’altres no.

Això no obstant, sempre és bo estar preparat per al dia en què això sigui possible i, en haver-nos de canviar de cotxe, vulguem optar per un de totalment automatitzat.

Òbviament, tenim els factors de comoditat, potència, estètica, consum, seguretat i preu que ja fa anys els consumidors valoren en el moment d’anar a adquirir un cotxe, però en el cas dels vehicles autònoms s’hi afegeix un de més, i força desconegut pel públic en general: els nivells d’autonomia.

Els cinc nivells: com saber fins on podrà arribar el vostre vehicle

La SAE (Society of Automotive Engineers), entitat internacional dedicada al desenvolupament d’estàndards per a les indústries dels sectors de l’automoció i aeroespacial entre altres coses, distingeix cinc nivells del que pot arribar a fer un cotxe, de menys a més automatitzat:

Nivell 0: amb aquest número, ja ens podem imaginar que el nivell d’automatització és més aviat baixet. I, efectivament, a aquest nivell pertany qualsevol vehicle amb què us pugueu creuar pel carrer, ja que identifica una automatització inexistent. Per tant, el conductor ho ha de fer tot.

Nivell 1 – assistència al conductor: si bé no hi ha nivell d’automatització pel que fa a deslliurar el conductor humà de la feina de dirigir el vehicle (és a dir, no podem deixar anar el volant ni els peus dels pedals), incorpora sistemes d’ajuda que fan més segur el vehicle.

Així, per exemple, pot comptar amb sensors de proximitat i càmeres que detecten la presència d’altres vehicles a la via, essent capaços de frenar o accelerar per tal d’evitar possibles topades.

Nivell 2 – automatització parcial: és el que ens trobem més habitualment en el moment d’escriure aquest article. Els sistemes del vehicle poden encarregar-se de funcions com el volant o l’acceleració en moments puntuals, però el conductor ha d’estar sempre atent a la carretera i al funcionament del seu vehicle per tal de poder prendre’n el control en qualsevol moment.

És, a grans trets, el nivell que permet als conductors treure el peu de l’accelerador en, per exemple, trajectes llargs i monòtons per autopista per tal de descansar-lo. Els famosos Tesla, per exemple, inclouen funcionalitats d’automatització a aquest nivell i al següent.

Aquests sistemes són els que s’anomenen ADAS (Advanced Driver-Assistance Systems), com el LiDAR, un sistema que permet calcular distàncies a altres objectes mitjançant un làser polsant.

Detecció de vianants per part d'un sistema ADAS equipat per NVIDIA

Detecció de vianants per part d’un sistema ADAS equipat per NVIDIA

Nivell 3 – automatització condicional: consisteix a augmentar les funcionalitats del nivell precedent, de manera que el conductor pot descansar més els seus sentits, malgrat que ha de continuar estant preparat per a intervenir en qualsevol moment.

L’aparcament sense intervenció que presenten ja alguns vehicles comercials se situaria en aquest nivell.

Per a resumir-ho, podríem dir que en segons quins casos no caldria que el conductor estigués pendent del cotxe, tret de què per llei és obligatori i perquè també ho aconsella la prudència.

Nivell 4 – alta automatització: comencem a posar-nos seriosos, ja que el vehicle disposa de sistemes que li permeten el control automàtic complet, accelerant, guiant (movent el volant), frenant i, sobretot, monitorant l’entorn per on es mou el cotxe, “entenent-lo” i actuant en conseqüència.

En aquest nivell, el sistema centralitzat del vehicle és molt sofisticat, incorporant funcionalitats d’intel·ligència artificial que li permeten determinar quan les condicions són òptimes per tal de prendre el control del vehicle i així comunicar-ho al conductor, que en aquell moment pot prendre la decisió de deixar la conducció en mans del sistema automàtic.

Aquest darrer podrà realitzar maniobres com el canvi de carril o la desviació cap a altres vies, d’acord amb un punt d’arribada o una ruta preestablerts.

Esquema de com funciona el pilot automàtic dels Tesla. Aquests vehicles estan preparats per una conducció autònoma de nivell 4 o 5, en espera de què les lleis els la permetin

Esquema de com funciona el pilot automàtic dels Tesla. Aquests vehicles estan preparats per una conducció autònoma de nivell 4 o 5, en espera de què les lleis els la permetin

La connectivitat per tal de tenir informació sobre la via i el recorregut, possibles incidències, inclemències meteorològiques o densitat del trànsit, és fonamental en aquesta etapa.

Podem resumir aquest nivell tot dient que el sistema de conducció automàtica és capaç d’adaptar-se en temps real i de manera dinàmica a les situacions que vagin sorgint sobre la marxa, com ara la densitat del trànsit o els canvis de ruta, per esmentar-ne dues, i que pot arribar a fer un trajecte complet, però encara amb limitacions, doncs no abasta totes les possibles destinacions.

Nivell 5 – automatització completa: els lectors de certa edat recordaran la sèrie televisiva El cotxe fantàstic (passada aquí per TVE1 amb el nom en castellà), doncs bé, això és el més semblant a en KITT que algú amb ganes d’emular Michael Knight podria trobar.

La premissa és senzilla: en aquest nivell només ens cal entrar en el cotxe, seure còmodament, dir-li on volem anar, i a partir d’aquí gaudir del paisatge, d’una bona lectura, música o una pel·lícula.

A aquest nivell, els vehicles poden prescindir de tots els elements de control humà que trobem a l’interior d’un vehicle corrent: ni volant, ni pedals, ni canvi de marxes. Aquest és el nivell definitiu al qual aspiren tots els fabricants de vehicles autònoms.

Quan podrem agafar un cotxe sense haver de conduir?

Actualment tenim uns quants exemples de vehicles autònoms de nivell 5, malgrat que cap d’ells circulant per vies públiques. El més famós és potser el de Google, però a Catalunya també n’hem tingut un tast amb l’ÈRICA, un petit autobús completament autònom que ha fet demostracions de les seves capacitats en entorns controlats de diverses ciutats catalanes.

L'ÈRICA, tot essent exhibit a la Universitat de Girona (UdG) a principis de setembre

L’ÈRICA, tot essent exhibit a la Universitat de Girona (UdG) a principis de setembre

Un futurista com el professor Kevin Curran, Membre Senior de l’IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers) afirman que cap al 2040, els humans tindrem prohibit conduir, almenys en vies públiques. Una altra cosa és que se’ns deixin circuits de curses per tal que els amants de la velocitat vagin a desfogar-se, però que, almenys pels carrers, no ens seria permesa la conducció.

Malgrat que pot semblar una data llunyana, són només dues dècades, i el fet que el professor Curran s’atreveixi a predir la prohibició de la conducció humana i la seva substitució per la conducció automatitzada, deixa molt clar que està convençut que la tecnologia ja estarà totalment madurada molt abans.

El prototipus de Google, un vehicle de nivell 5 i que, per tant, prescindeix de volant, pedals o altres comandaments

El prototipus de Google, un vehicle de nivell 5 i que, per tant, prescindeix de volant, pedals o altres comandaments

Personalment, no comparteixo la data de tal prohibició amb el professor Curran, que veig més llunyana, però sí que comparteixo amb ell la predicció de què no trigarem gaire a veure cotxes de nivell 4 i 5 circulant pels nostres carrers, el que implica al seu torn un canvi en les lleis de circulació per tal de premetre’n l’ús.

De fet, Tesla admet que els seus cotxes tenen el maquinari preparat per a funcionar en els nivells 4 i 5, només els caldria una actualització del programari i els permisos corresponents per a poder circular en aquests modes.

Va, des d’aquesta tribuna pública m’aventuro a donar una data en la qual es produirà aquest canvi en el marc legislatiu, sigui al nostre país o en algun altre: 2022. A partir d’aquí, tot vindrà de baixada, i els diferents països aniran incorporant casuístiques dedicades als vehicles autoconduits als respectius codis de circulació.

I vosaltres, què en penseu? Us agrada conduir o preferiu que sigui el cotxe el qui us porti als llocs mentre feu alguna altra cosa? Quan penseu que canviaran les lleis per tal de permetre la circulació lliure de vehicles autònoms? Creieu que algun dia els éssers humans tindran prohibida la conducció de cotxes? I quan serà això?

Guillem Alsina

Guillem Alsina

Periodista freelance especialitzat en noves tecnologies, redactor d'YCOM.cat
Guillem Alsina
Etiquetes: