Primeres impressions de WhatsApp Web

Compartir

Era, sens dubte, “l’esperat”, una mena d’aplicació messiànica que la gran majoria dels usuaris de WhatsApp demanava. Però, compleix les expectatives?

L’accés a WhatsApp via web o, el que és el mateix, fer que l’aplicació fos multiplataforma per sortir de l’enclaustrament de la petita pantalla del smartphone, era una de les principals demandes que els usuaris de WhatsApp fèien als responsables de l’aplicació de missatgeria instantània. I, a falta de que presentin la possibilitat de fer trucades de veu (l’altra gran petició entre els usuaris), ja es pot accedir via web des d’un ordinador qualsevol al nostre client de WhatsApp.

Tota la resta de solucions de la competència, com el Hangouts de Google o Line, ja han nascut amb naturalesa multiplataforma, i permeten la seva gestió des de diversos dispositius. Per exemple, jo mateix puc treballar amb Hangouts en qualsevol dels meus dos smartphones, dos ordinadors (sobretaula i portàtil), tablet o set-top box, en sistemes operatius com Android, Mac OS X, GNU/Linux i Windows. Mentre, i en comparació, WhatsApp em quedava constrenyit fins ara a un sol smartphone, ja que està lligat amb el número de telèfon.

La virtut de WhatsApp fou la de ser el primer, l’original i inventor del concepte de missatgeria instantània al mòbil tal i com l’entenem avui, però aquest també ha estat el seu llast fins ara; vincular l’usuari a un número de telèfon i a un terminal ha demostrat ser un poderós llast que, malgrat tot, no li ha tret el liderat en aquesta particular cursa.

Com és la solució web? L’he pogut provar durant uns dies, i haig de confessar que és certament sorprenent. No hi ha hagut cap mena de transició de plataforma de cara a dotar l’usuari de WhatsApp d’un identificador d’usuari diferent del seu número de mòbil que li permeti independitzar el seu compte d’un terminal concret.

En comptes d’això, el que es fa, és vincular d’alguna manera el client del telèfon amb un “mirall” a la web.

Ja la manera d’accedir a WhatsApp Web ens ho deixa a entreveure: la pàgina presenta un codi QR que s’ha d’escanejar des del smartphone mercès a una opció inclosa en la darrera versió del client, a la qual ens hi hem d’actualitzar si volem tenir la possibilitat de treballar amb l’entorn web.

Aquesta és la manera que té WhatsApp Web de connectar-se al client WhatsApp del nostre terminal

Aquesta és la manera que té WhatsApp Web de connectar-se al client WhatsApp del nostre terminal

De moment, i segons indiquen des de la pròpia WhatsApp, el client web només es troba disponible per al navegador Chrome, el que no deixa de ser paradoxal si tenim en compte la relació que hi ha entre Google (productora d’aquest navegador) i Facebook (propietària de WhatsApp), però com em va indicar un bon amic meu programador, Chrome és el browser que compleix amb més estàndards.

 

La vinculació del WhatsApp del nostre telèfon amb el client web és instantània. I, quan escric aquest mot, em refereixo a que poques vegades he vist una gestió dels codis QR tan ràpida i eficaç, de manera que sembla que amb prou feines s’està acabant d’escannejar, ja es connecta des de la web.

El que trobem tot seguit em va fer recordar un escriptori remot via VNC o similar, fins i tot per com es dibuixen les lletres en el client web. El que es veu, a més, és un reflex perfecte del que hi ha al telèfon. L’efecte “d’escriptori remot” es fa més viu encara si pensem que per treballar amb el servei hem de mantenir el telèfon engegat i connectat a Internet. És a dir, no podem fer com amb Hangouts, que podem apagar tranquil·lament el telèfon i respondre als missatges des de l’ordinador, el tablet o fins i tot el televisor. No, aquí necessitem tenir el smartphone engegat i amb connexió continuadament.

Contestar els missatges entrants i escriure’n de nous es fa més còmode gràcies a disposar d’un teclat complet però, per exemple, el client continua sense interpretar de forma automàtica els conjunts de lletres que li escribim i que haurien de formar un smiley (como 🙂 o 🙂 ) havent de seleccionar una d’aquestes icones del menú que incorpora l’app.

Igualment, tenim la possibilitat d’enviar als nostres contactes una fotografia que tinguem emmagatzemada a l’ordinador o una imatge captada en el moment mercès a la webcam del nostre ordinador. No hi ha, en cap moment, accés des del client web a la galeria d’imatges del mòbil, una opció que hagués estat interessant per poder enviar imatges des d’aquesta procedència. Ja que hem de mantenir el mòbil engegat i connectat forçosament, sembla que aquesta possibilitat s’hauria de comptar entre els mínims.

Mentre el provava, en alguns moments he tingut problemes de connectivitat des del client web, apareixent-me un missatge que m’indicava que m’assegurés que el meu mòbil estava connectat a Internet.

He tingut alguns lleugers problemes amb la connexió. Aquí, el tipus de missatge que veiem quan el client web es desconnecta per un moment del terminal

He tingut alguns lleugers problemes amb la connexió. Aquí, el tipus de missatge que veiem quan el client web es desconnecta per un moment del terminal

Val a dir que en el terminal hi tinc una aplicació que em permet estalviar energia a base de “congelar” l’activitat de totes les aplicacions tret de les que jo li digui, i malgrat que el WhatsApp es troba en aquesta llista d’apps que han de romandre actives, tinc les meves sospites que la pèrdua de connexió pot ser deguda a aquesta aplicació d’estalvi de bateria ja que, en aquests casos, només m’ha calgut desbloquejar la pantalla del mòbil i… voilà!

Conclusió

WhatsApp Web és una solució que dóna certa comoditat a l’hora de fer servir el client de missatgeria instantània amb un teclat d’ordinador, evitant així d’haver-nos de barallar amb el teclat tàctil del smartphone. Però, si voleu que us sigui sincer, el mateix que aconseguim amb aquest client ho podem aconseguir amb un teclat Bluetooth. Això si, gastant més bateria del terminal.

La solució proposada per la companyia és inferior a les de la competència en no independitzar el client web del que és el client instal·lat al telèfon mòbil, obligant-nos a mantenir aquest darrer engegat i connectat a Internet per poder-lo fer servir.

Compleix amb les demandes bàsiques dels usuaris, però en cap moment es pot comparar a una solució com la que ofereixen Hangouts o Line, per esmentar-ne dues.

Guillem Alsina

Guillem Alsina

Periodista freelance especialitzat en noves tecnologies, redactor d'YCOM.cat
Guillem Alsina
Etiquetes: