La Generalitat contesta sobre les mancances en telecomunicacions al Berguedà

Panoràmica de Berga el 2008. Imatge de l'usuari horrapics a Flickr sota llicència Creative Commons

El govern ens aclareix que es troba lligat de mans i peus en alguns aspectes, però que treballa per a la millora de les infraestructures i ens detalla algunes de les accions que ha dut a terme.

Imatge de portada: panoràmica de Berga el 2008. Fotografia de l’usuari horrapics a Flickr sota llicència Creative Commons

Fa dues setmanes publicàvem una carta oberta que des de l’Associació Xarxa Tecnològica a l’Abast del Berguedà havien enviat al President de la Generalitat, el Molt Honorable Sr. Carles Puigdemont, i en la qual es repassaven les mancances que a parer dels responsables de l’Associació, pateix la comarca en matèria de telecomunicacions i comunicacions físiques.

En aquella missiva s’hi proposaven millores a la infraestructura existent, tant en matèria d’accés a Internet com en matèria de comunicacions, fent propostes com la recuperació d’una línia de tren o la millora de la connectivitat per 4G.

Des d’aquesta redacció ens vam posar en contacte amb la Generalitat per demanar-los el parer sobre les reclamacions, i després d’uns dies d’espera, avui ens hem trobat amb la resposta a la nostra bustia de correu.

Des del govern sens deixa clara una cosa: no obliden el Berguedà i són conscients de les mancances que pateix el territori, però tanmateix es troben lligats de mans i peus en una sèrie d’aspectes.

Addueixen que, malgrat els plans de millora de la infraestructura traçats per la Generalitat, en ser el sector de les telecomunicacions liberalitzat, segons quines actuacions porti a terme el govern podrien ser interpretades per la Unió Europea com un ajut il·legal i, per tant, dut a judici.

Sobre una altra de les reclamacions exposades en la carta oberta, la de considerar la implementació d’un servei d’accés universal a Internet a la comarca, se’ns explica que aquesta competència és estatal segons recull la Llei General de Telecomunicacions, estant adjudicat tal servei a Telefónica. La competència de la Generalitat passa, només, per controlar que aquest servei es compleixi en els termes estipulats.

Així doncs, la responsable última de decidir on, com i quan es despleguen les infraestructures, són les operadores i, en aquest cas concret, Telefónica, la qual actua segons les prioritats que creu convenients (i que a ulls d’alguns berguedans, no són precisament les de la comarca…)

Aquesta situació és vàlida tant per a l’accés fixe (cable de coure/cable de fibra òptica) com per a la telefonia mòbil (4G).

Malgrat tots aquests contratemps, des de la Generalitat se’ns indica que no han restat de braços plegats: es continua estenent la xarxa de fibra òptica a través del projecte Xarxa Oberta, malgrat que el cost de les inversions a realitzar -sumat a l’escàs pressupost del govern català- fa que aquest desplegament vagi a un ritme lent, i tampoc ens especifiquen el desplegament concret que es realitza a la comarca.

El compromís per a aquesta legislatura és el de redoblar els esforços en aquest sentit.

També (i novament de manera genèrica, sense entrar al detall del què s’ha fet a la comarca del Berguedà en concret) se’ns indica que s’han dut a terme accions en l’àmbit de la telefonia mòbil per millorar la cobertura, com ara facilitar la instal·lació d’antenes en edificis propietat de la Generalitat, i s’ha arribat a un acord amb Vodafone per estendre la cobertura del 4G d’aquesta operadora a àrees a les quals no hi arriba la cobertura d’altres serveis d’alta velocitat, a un preu mòdic per als usuaris.

Tots aquests arguments no deixen de ser declaracions d’intencions que s’han posat, en major o menor mesura a la pràctica, i que hem d’entendre en el marc d’un govern minat per a operar de manera autònoma tant per les lleis estatals com per les regulacions europees i per una manca de pressupost per a aquest tipus d’accions, un darrer punt del que uns en faran responsable l’acció política, i d’altres les circumstàncies externes al govern català.

Però la principal pregunta que resta per respondre és: què en pensaran els berguedans en general i els impulsors de la iniciativa en particular?

T'interessen aquests continguts en català?

Subscriu-te al butlletí d'ycom i rebràs la informació més destacada i articles exclusius al teu correu electrònic una vegada per setmana.

Guillem Alsina

Redactor en cap d'ycom.cat i atombit.es. De formació tècnica, escriu sobre tecnologia

Latest posts by Guillem Alsina (Veure'ls tots)

000-017   000-080   000-089   000-104   000-105   000-106   070-461   100-101   100-105  , 100-105  , 101   101-400   102-400   1V0-601   1Y0-201   1Z0-051   1Z0-060   1Z0-061   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   1z0-808   200-101   200-120   200-125  , 200-125  , 200-310   200-355   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-070   300-075   300-101   300-115   300-135   3002   300-206   300-208   300-209   300-320   350-001   350-018   350-029   350-030   350-050   350-060   350-080   352-001   400-051   400-101   400-201   500-260   640-692   640-911   640-916   642-732   642-999   700-501   70-177   70-178   70-243   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410   70-411   70-412   70-413   70-417   70-461   70-462   70-463   70-480   70-483   70-486   70-487   70-488   70-532   70-533   70-534   70-980   74-678   810-403   9A0-385   9L0-012   9L0-066   ADM-201   AWS-SYSOPS   C_TFIN52_66   c2010-652   c2010-657   CAP   CAS-002   CCA-500   CISM   CISSP   CRISC   EX200   EX300   HP0-S42   ICBB   ICGB   ITILFND   JK0-022   JN0-102   JN0-360   LX0-103   LX0-104   M70-101   MB2-704   MB2-707   MB5-705   MB6-703   N10-006   NS0-157   NSE4   OG0-091   OG0-093   PEGACPBA71V1   PMP   PR000041   SSCP   SY0-401   VCP550   2V0-621   200-120   JK0-022   9A0-385   70-533   1z0-434   N10-006   PMP   70-532   300-320   70-412   100-105  , 70-410   9L0-066   NSE4   000-105   400-201   300-208   MB2-704   70-417   ICBB   350-060   NSE4   HP0-S42   NSE4   1Z0-144   70-246   101-400   000-017   300-208   1Z0-060   101-400   102-400   1Z0-804   70-534   350-029   70-178   70-462   EX200   000-017   9L0-012   CAP   000-106   C_TFIN52_66   c2010-652   CCA-500   70-488   N10-006   642-999   M70-101   300-135   2V0-621   CAP   300-135   C_TFIN52_66