Facebook torna a punxar amb Hello

portada_2_facebook_hello

L’app, molt restringida només per a un subconjunt dels usuaris, no obté una bona crítica ni un gran nombre de descàrregues. L’estratègia de Facebook amb ella em sembla incorrecta.

La setmana passada, la companyia de Mark Zuckerberg anunciava la disponibilitat de Hello, una app amb la qual pretén “socialitzar” les nostres trucades a base de substituïr el dialer del nostre terminal (l’aplicació que ens permet rebre i fer trucades de veu convencionals) per una eina que, quan rebem una trucada, ens mostra informació sobre la persona que ens truca, informació que treu de Facebook, i que també ens permet buscar números de telèfon a la Xarxa.

Heinz Guderian, general alemany conegut pels seus fets d’armes durant la Segona Guerra Mundial i especialista en l’ús de tancs, postul·lava en la seva obra cabdal Achtung-Panzer! que una nova arma secreta ha de ser emprada en massa en el camp de batalla, i no provada només de manera restringida, ja que l’enemic estarà sobre avís la propera vegada que la vulgui fer servir. Bé, doncs sembla que Facebook ha espatllat l’oportunitat amb Hello de la mateixa manera que els aliats ho van fer amb els tancs durant la Primera Guerra Mundial.

La nova app només es pot instal·lar des de la botiga Google Play en una sèrie limitada de dispositius, la qual cosa ja limita molt el públic que s’hi pot interessar. Amb Home, Facebook va adoptar la mateixa política, i al final l’app es va estancar i no va créixer, quedant abandonada.

Un altre aspecte que va perjudicar l’expansió entre els usuaris de Home van ser els comentaris crítics: a dia d’avui, si 18.762 persones han donat la màxima puntuació de cinc estrelles a aquesta app, 15.521 ho han fet amb la més baixa, una estrella, aconseguint un resultat de 3,2 en global, mediocre si tenim en compte que el màxim és 5 i una app d’èxit ha de passar ràpidament del 4.

Una nota de tall que tampoc assoleix Hello, que es queda en un 3,8 (a prop, però no prou) amb 655 vots per cinc estrelles, i 179 per una estrella, una relació més folgada que en el cas de Home en favor de la qualitat de l’app, però que tampoc és suficient en aquest cas.

El nombre de descàrregues tampoc és brillant; Play ens indica que, en aquests pocs dies que fa que l’aplicació es troba disponible, Facebook Hello ha aconseguit entre 50.000 i 100.000 descàrregues. Amb el potencial de màrqueting amb el que compta Facebook, aquestes xifres haurien de tenir un zero més, situant-se entre el mig milió i el milió de descàrregues en els primers dies com a mínim.

Amb Hello, Facebook ha desaprofitat una bona oportunitat. L’app no es troba disponible per a tothom quan sembla que no són pas motius tècnics els que ho impedeixen, si no aquesta absurda moda de primar uns dispositius per sobre dels altres i, molt a posteriori i si ha tingut èxit en els primers, llavors començar lentament a arribar a tothom.

Tampoc es tracta de la versió del sistema operatiu, doncs si tens Android 5.x però el teu dispositiu no està a la llista, tampoc te la pots intal·lar. Curiosament, alguns mitjans que han publicat l’APK directament, insisteixen que es pot instal·lar i funciona sense cap problema en els dispositius en els quals l’han provat.

Els directius de Silicon Valley, i més concretament els de Facebook, farien bé en aparcar de tant en tant l’Art de la Guerra de Sun Tzu (lectura de capçalera de molts executius) i llegir-se algun cop ni que fossin els primers capítols d’Achtung-Panzer!. Potser hi descobririen una nova manera de fer les coses.

T'interessen aquests continguts en català?

Subscriu-te al butlletí d'ycom i rebràs la informació més destacada i articles exclusius al teu correu electrònic una vegada per setmana.

Guillem Alsina

Redactor en cap d'ycom.cat i atombit.es. De formació tècnica, escriu sobre tecnologia