Descobert el segon planeta més proper a la Terra

una-superterra-propera

Un equip internacional liderat per investigadors espanyols troba un exoplaneta amb el triple de massa de la Terra orbitant al voltant de la diminuta vermella Barnard, l’estel més proper al Sol després del sistema Alpha Centauri. A tan sols sis anys llum, l’estel de Barnard es mou en el cel nocturn de la Terra més ràpidament que qualsevol altra estrella.

Ara, un equip internacional liderat per investigadors del Consell Superior de Recerques Científiques (CSIC) ha trobat una superterra freda orbitant al voltant de l’estel Barnard, el segon sistema estel·lar més proper a la Terra, segons publica la revista científica “Nature”.

Mètode Doppler

“Després d’una anàlisi meticulosa, estem segurs al 99% que el planeta està aquí, ja que aquest és el model que millor encaixa en les nostres observacions”, assegura el director de l’estudi, Ignasi Ribas, investigador del CSIC a l’Institut de Ciències de l’Espai i en l’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya.

No obstant això, aquest grup de científics reconeix que encara han de recollir més dades per poder confirmar aquesta interessant troballa.

Intentant confirmar aquest descobriment, els astrònoms han observat amb regularitat l’estel Barnard a través d’espectròmetres d’alta precisió, com CARMENES, en l’Observatori de Calar Alt. La tècnica empleada consisteix a usar l’efecte Doppler en la llum estel·lar per mesurar com la velocitat d’un objecte en la nostra línia de visió canvia amb el temps.

“En tornar a analitzar tots els  mesuraments combinats, va aparèixer un senyal clar en un període de 233 dies”- explica Ribas-.“Aquest senyal implica que l’estel de Barnard s’acosta i s’allunya de nosaltres a uns 1,2 metres per segon i la millor explicació per a aquest fenomen és que un planeta estigui orbitant l’estel”.

Característiques de l’exoplaneta

Aquest possible exoplaneta té, com a mínim, 3,2 masses terrestres i fa un volt al seu estel cada 233 dies prop de l’anomenada “línia de neu”, perquè és una distància a la qual l’aigua es congela.

En mancar d’atmosfera, és probable que la seva temperatura sigui de -170 ºC, la qual cosa fa improbable que el planeta pugui tenir aigua líquida a la superfície.

“Cap exoplaneta tan petit i tan llunyà del seu estel s’havia descobert anteriorment mitjançant la tècnica Doppler”, assenyala Ribas. Això significa que els astrònoms estan millorant a l’hora de trobar i explorar un relativament nou tipus de planetes externs al Sistema Solar.

El repte, ara, és conèixer si hi ha aigua congelada en la superfície o líquida sota la mateixa, però els esforços en aquest sentit estan posats a descobrir el mateix a Mart, bastant més proper a nosaltres.

Descobert el segon planeta més proper a la Terra
Valoreu aquesta publicació

Gemma
Redactora d'YCOM. T'acosta el contingut que genera més conversa a la xarxa.
Etiquetes: