#BizaBiz amb Christian Rodríguez, de ByHours: “Esdeveniments com el Bizbarcelona t’obren noves oportunitats”

BizaBiz amb Christian Rodríguez, de ByHours.com
Compartir

El dimecres, 12 de juny, es posarà en marxa una nova edició del BIZBARCELONA, el saló que, enguany, posarà “els negocis a treballar”.

En una nova “sessió” de #BizaBiz, hem pogut parlar amb en Christian Rodríguez, fundador de ByHours l’any 2012 i que avui dia és ja una empresa internacional. Un bon testimoni per a analitzar la figura i situació de l’emprenedor en l’actualitat.

Per a començar, pots fer una petita descripció de Byhours.com?

ByHours és una plataforma de venda d’hores d’hotel que et permet poder anar a un hotel i pagar només per les hores que necessites l’habitació. Estem parlant del pay-per-use en el sector de l’hospitality. Vam basar el nostre en dos grans eixos: micro-estades de menys de 12 hores (de 3, 6 i 12 hores); i, per altra banda, la flexibilitat total en el checkin. Pots realitzar el checkin de l’habitació durant les 24 hores del dia, trencant aquella barrera imposada pels hotels de checkin a les 14 h i checkout a les 12 h. Actualment, tenim més de 200.000 clients en més de 20 països, amb 3.000 hotels connectats de manera directa amb nosaltres i creixent.

Què et va fer decidir emprendre el teu propi negoci?

Entendre i descobrir que hi havia una oportunitat en un sector tan important com el del travel i concretament hospitality, on, malgrat ser el sector amb més facturació online i amb una clara maduresa digital, no estava absorbint macro-tendències que ja estaven impactant en d´altres de manera molt directa, com podria ser la personalització i l’adaptació extrema a les necessitats de l´usuari. Pensa en un sector amb bilions d’euros de facturació, milers de players i tots venent el mateix producte sense cap flexibilitat: nits d’hotel. El fet d’introduir la possibilitat d’adquirir (això suposa benefici per un comprador i benefici pel venedor), d’un nou producte que simplement requeria una adaptació: vendre per hores en comptes que per nits, era una oportunitat per tots els agents d´adaptar-se a una nova demanda i el més important: augmentar ingressos en un moment on això és tan difícil.

Què ha aportat Barcelona al teu negoci? Has notat canvis de la influència de la ciutat en l’empresa des que vas començar?

Barcelona, en el nostre cas, no només és que sigui un referent i una ciutat reconeguda per la cultura, ambient, climatologia, gastronomia, etc. Barcelona és una de les ciutats referents en termes de turisme. De les ciutats europees amb més visitants, dels aeroports amb més tràfic, el port amb més passatgers d’Europa, una ciutat clau en congressos… Si volíem ser importants en el sector turisme, sortir a casa a jugar i guanyar era el primer pas per a la nostra estratègia d’internacionalització.
Si funcionava a Barcelona, tenia tots els ingredients de funcionar també a altres capitals europees.

Quins creus que són els principals reptes amb què es troba una persona emprenedora?

Per a mi, sense dubte, la gestió de les expectatives. I això no és alguna cosa que va amb un mateix únicament – que també -, va amb tot allò que et rodeja. Expectatives dels teus socis, del teu equip, dels teus inversors, dels partners de negoci clau, fins i tot, de la teva família, que acaba de manera indirecta emprenent amb tu.

Emprendre va associat a incertesa, a la validació constant de les hipòtesis que tens, a buscar solucions o molta gent. Això és risc, és inseguretat, i saber conviure amb què molta gent està confiant en tu, en el teu projecte, en la teva visió, i que al final del dia saps que no tinguis la clau perquè tot ocorri com tu vols o creus que ha d’ocórrer. Aquesta pressió és el repte principal que ha de resoldre el líder i emprenedor.

Què creus que aporten o en què poden ajudar esdeveniments com el Bizbarcelona a les persones emprenedores/empresàries?

Una cosa clau en els negocis i en la vida en general: relacions. Poder conèixer de primera mà altres experiències, altres maneres de fer, altres empreses que focalitzen el seu esforç en una àrea del teu negoci, important per a tu i que, per tant, poden ser el millor aliat per alliberar-te de certes coses i permetre’t centrar en la part més “core“.

Aquest tipus d’esdeveniments també poden resultar essencials per a aportar-te noves oporunitats, com pot ser trobar el teu pròxim company de “viatge”.

Com es manté la motivació de seguir endavant amb el pas dels anys?

En primer lloc, sent realista i sabent que les coses no són ni fàcils ni ràpides. Entenent que el més probable (parlem de probabilitats) és que fallis i no surti bé allò que estàs fent. Per això, cada petit pas que fas l’has de valorar, celebrar, entendre com a una evolució i com a senyal que vas per bon camí i que això pot esdevenir grans coses. També és clau tenir la capacitat de relativitzar els errors i els reptes que hi ha al davant i, sobretot, de fer autocrítica perquè en futures ocasions puguis millorar allò que has fet anteriorment.

Sent una empresa que depèn clarament de la tecnologia, distingeixes alguns canvis o novetats que puguin marcar el vostre futur?

Per a mi, el primer pas és entendre que la tecnologia no és la solució, és una eina que tens per a millorar la solució. La tecnologia evoluciona, canvia, et pot fer els processos més còmodes, més àgils, més econòmics, fins i tot, més atractius; però precisament et demostra que la clau està en el client i en producte. Aquest binomi d´entendre què valora el teu client, quin és el valor afegit del teu producte o servei, quines millores et poden aportar aquell punt qualitatiu diferencial que impactarà en el quantitatiu, com, per exemple, de fidelització dels teus clients.

I allò que marca el mercat és que el consumidor està al centre i, per tant, per sobre de les empreses i dels mateixos productes. Pensa en ell, en la seva vida, i què fer per millorar-la. Quan ho sàpigues, la tecnologia podrà fer-te el camí més fàcil per aconseguir-ho.

Abans d’acabar, algun consell per aquelles persones que estiguin pensant a emprendre o tot just acabin de començar?

Primer, felicitar-les, perquè el primer pas és voler fer-ho, el segon és començar. Consells… intentaria donar-ne tres:

  1. Generositat. Això et permetrà una cosa imprescindible per a qualsevol emprenedor que és trobar els companys de viatge adequats. Rodejar-te de la millor gent. Si no comparteixes el que tens avui al cap i el resultat futur d’això, no aconseguiràs la implicació necessària per a construir equips guanyadors.
  2. Realisme. Emprendre és dur. El normal és fallar. Per tant, sigues conscient i valora cada pas. Gestiona bé les expectatives cap a tu i el teu negoci i la gent que el rodeja. Fallar no fa mal, el que fa mal és haver pensat que no era possible fallar.
  3. Capacitat de relativitzar. Aprèn a buscar les solucions als problemes que surtin i a entendre que, sovint, res és tan greu com aparentment sembla al principi. Hauràs d’escoltar molts “no” durant tot el temps que estiguis liderant i has d’entendre que és normal i part del camí. Clients que fallin, inversors que no creguin en el teu negoci, gent de l’equip que canviï de feina per molt que hi hagis apostat… res és tràgic. Positivisme i cerca de la solució.
#BizaBiz amb Christian Rodríguez, de ByHours: “Esdeveniments com el Bizbarcelona t’obren noves oportunitats”
Valoreu aquesta publicació

Etiquetes: