Els millors gorgs de Catalunya

gorg-blau

Amb aquesta calor asfixiant ja no sabem on ficar-nos! Així que si no t’has banyat encara a aquestes alçades de l’estiu, segur que camines per la ciutat pensant a rescatar el vestit de bany del calaix i inaugurar la temporada de platja. Però si imaginant la gentada que s’amuntega a les platges catalanes cada cap de setmana se’t passen les ganes de capbussar-te, des d’YCom tenim la solució!

Els gorgs són un fenomen natural per banyar-se envoltat de naturalesa i tranquil·litat. El paisatge català compta amb una infinitat de gorgs. Diversos d’ells prop de capital catalana i uns altres a una estoneta amb cotxe. Sigui com sigui, creiem que són una fantàstica a opció per a un cap de setmana calorós. Així que, sense més dilació, et presentem els millors gorgs de Catalunya:

1. Gola de Les Heures – Riera de Merlés

Santa Maria de Merlés és un municipi situat en ple Berguedà, a la zona de la Vall de Merlés, coneguda pels seus vedats de pesca i les seves múltiples rutes de senderisme. La que et proposem és una excursió apta per anar amb tota la família, ja que podem arribar amb cotxe i el camí que recorre la riera és pla i de fàcil accés.

Com arribar a la Gola de Les Heures

Haurem de conduir per la C-62 direcció Ribes de Freser fins que trobem el desviament cap a Santa Maria de Merlés. No continuarem en direcció al poble sinó que prendrem el sentit que ens porta fins al Càmping Rigués de Merlés, on trobarem diferents zones d’aparcament. Una vegada allí, començarem a recórrer la pista que acompanya el riu, buscant un lloc que no estigui molt concorregut per refrescar-nos (a l’estiu sol estar-ho i el millor és visitar-ho entre setmana). Els primers trams del camí són els que tenen més afluència, per la qual cosa sempre és millor caminar una mica per trobar un lloc tranquil. A uns 3 km de l’aparcament i seguint la senda arribem a la Gola de Les Heures, una zona repleta de gorgs naturals i un salt d’aigua espectacular. És recomanable que porteu aigua de sobres, ja que no trobareu cap lloc on hidratar-vos a part del càmping a l’inici!

2. Gorg Blau – Sadernes

A Sadernes, provincia de Girona, comença la ruta de la Riera de Sant Aniol: una excursió de 15 km que passa pel Gorg Blau i el Salt del Brull, llocs on hi descobrim  una pila de gorgs on refrescar-nos.

Com arribar al Gorg Blau

Per accedir necessitem aparcar el cotxe al pàrquing del Càmping Sadernes i arribar fins al Pont d’en Valentí, lloc on el camí es bifurca però no us preocupeu, ja que està indicat. També podeu tractar d’accedir directament amb cotxe fins al Pont de Valentí, encara que sol haver-hi espai per uns 6-7 cotxes. Quan arribem a l’ermita de Sant Aniol, seguim les indicacions per arribar al Gorg Blau i posteriorment al Salt del Brull per donar-nos un merescut capbussó. Aquesta és una ruta d’unes 4 hores amb dificultat moderada, ja que en algun tram haurem de travessar el riu per les pedres. Molt important usar un calçat còmode i adaptat per evitar relliscar-nos.

3. Gorg de Malatosca – Sant Joan de les Abadesses

Conegut a Sant Joan de les Abadesses com el Gorg de les Bruixes, ja que aquestes acostumaven a reunir-se en aquest paratge, aquesta piscina natural es troba envoltada d’un entorn paisatgístic incomparable.

Com arribar al Gorg de Malatosca

Haurem de conduir fins a la localitat de Sant Joan de les Abadesses per prendre la ruta verda que uneix el poble amb el municipi d’Ogassa. Al Km 9 d’aquest camí (just davant de l’antiga estació de tren), la via fèrria travessa la carretera d’Ogassa i comença a accedir a la Vall del Malatosca. Uns 200 metres més endavant ens trobarem amb un encreuament on la via es transforma en paviment. En aquest punt prendrem l’accés a mà dreta (el que voreja un camp) per descendir finalment al Gorg de Malatosca. Són uns 8 minuts a peu des de l’estació, i haurem de tenir en compte que es tracta d’una zona ramadera, per la qual cosa caldrà respectar els filferros elèctrics i portar als gossos lligats. Al costat de la zona del gorg es troba una petita àrea de pícnic.

4. La Foradada – Cantonigrós

A Cantonigrós, a una hora i mitja de Barcelona amb cotxe, se situa La Foradada: una cascada de 15 metres que acaba en un gorg envoltat de parets rocoses a la qual podrem accedir fàcilment. És una de les excursions a piscines naturals més recomanades per a nens, ja que no ens prendrà més de mitja hora caminant per arribar des de Cantonigrós. A més el camí està replet de vegetació i no presenta cap dificultat excepte l’últim tram, en el qual haurem d’anar amb compte amb els més petits perquè hi ha pendent i rellisca (de totes maneres els trams més perillosos compten amb passamans!)

Com arribar a la Foradada

Per arribar a la Foradada ho farem prenent el camí que fa baixada al costat del camp de futbol. Seguim els senyals del GR-151 i quan aquest giri a l’esquerra ho ignorem i continuem costa avall fins a retrobar-nos de nou amb el GR, que aquesta vegada continuarà cap al poble de Santa Maria de Corcó. Nosaltres haurem de continuar per la dreta, seguint les indicacions del senyal que ens portarà a la Foradada.

5. Gorg del Tenes – Sant Miquel del Fai

Sant Miquel del Fai i els Gorgs del Tenes són un dels racons més concorreguts a causa de la seva espectacular bellesa i la seva proximitat a la ciutat de Barcelona i altres nuclis urbans. El seu fàcil accés (és apte per a tots els públics) els han convertit en lloc de pelegrinatge per a molts en els dies més sufocants. Nombrosos gorgs de diferentes grandàries, salts d’aigua i una escarpada gola són la raó de tot. Però també la seva proximitat amb l’espectacular Monestir de Sant Miquel del Fai, una edificació religiosa amb més de deu segles d’història literalment ‘a la vora de l’abisme’.

Com arribar als Gorgs del Tenes

Per arribar a aquest paratge, el quin compta amb diversos gorgs, primer haurem de conduir des de Barcelona fins a Riells del Fai (uns 50 minuts) per la C-59. Una vegada arribats al poble, haurem d’aparcar i prendre el Camí de la Pineda vorejant horts i cases fins que arribem a l’entrada del pàrquing del restaurant Font de la Pineda, que pren el nom de la petita bassa de no més de 30 cm de profunditat que trobem en arribar. Aquí prenem el camí de l’esquerra (Camí del Tenes) i quan bifurca girem a la dreta, on un rètol ens mostra els diferents gorgs del lloc. Passada la Font de la Pineda en la mateixa adreça arribem al Gorg de Sant Jeroni.

Un bon lloc per asseure’s a descansar abans de reprendre la ruta. Com el que ens interessa és refrescar-nos, el millor serà que anem pel camí que surt des del Gorg de Sant Jeroni i té una cadena per evitar el pas de vehicles. Aquesta sendera arriba a un punt en el qual podem continuar recte o girar a l’esquerra. Nosaltres continuem recte i haurem de travessar el riu, per finalment donar amb una bella piscina natural que és millor visitar d’hora per evitar trobar-nos amb massa gent.

Els millors gorgs de Catalunya
Valoreu aquesta publicació

Gemma
Redactora d'YCOM. T'acosta el contingut que genera més conversa a la xarxa.
Últimes entrades de Gemma (Veure'ls tots)