El futur dels cercadors: indexar la Internet de temps real

Compartir

InternetEls principals cercadors comencen a anunciar a so de bombo i platerets que indexen les entrades de Twitter entre d’altres serveis que potencien la informació en temps real. És només un avanç del que ens espera en el futur.

Guillem Alsina (guillem@imatica.org) – Fa un temps que els cercadors de més èxit pugnen per incloure entre els seus resultats les entrades de Twitter i les actualitzacions en els perfils de Facebook principalment, encara que no només d’aquests serveis 2.0 . Hom pot pensar que el motiu és, simplement, que aquests serveis estan de moda i, per tant, és el que toca: indexar els seus continguts per a què així es reflecteixin en les cerques realitzades pels internautes. La realitat, però, és més complexa.

Cada dia més, els internautes empren la Xarxa de xarxes per a buscar informació del què està passant en temps real. Es necessita, doncs, trobar la font d’on informar-se de l’aquí i l’ara. Un bon exemple d’això és la recent defunció del cantant Michael Jackson, notícia de la qual bona part del món se’n va assabentar a través d’Internet, principalment gràcies als comptes de Twitter i els posts en els murs de Facebook. Els cercadors, en aquest cas van perdre la partida juntament amb els mitjans tradicionals, i això preocupa a les empreses que es troben darrere d’aquestes eines, i que són les principals d’Internet.

En els actuals cercadors prima la qualitat del contingut abans que la seva immediatesa o actualitat per a classificar-lo i integrar-lo a la llista de resultats que l’eina presenta als seus usuaris. Això beneficia a aquells que busquen continguts de qualitat, amb independència de la necessitat que es refereixin a quelcom que està passant en el mateix moment, i penalitza a aquells internautes que volen accedir a la informació al moment.

Posem un exemple: si busquem informació sobre la batalla de Marató, una cerca al Google o qualsevol altre cercador ens donarà a les primeres posicions els resultats més valorats segons una fórmula matemàtica que té en compte factors com quantes pàgines l’enllacen. Però, naturalment, gairebé tot el que es podia dir sobre la batalla de Marató ja s’ha dit, i poca cosa més s’hi pot afegir, i menys encara com a notícia d’última hora.

Però si realitzem una cerca per paraules clau en un cercador clàssic per termes relacionats amb una notícia que s’està produint en el mateix instant en què busquem, l’eina es comportarà de la mateixa manera, no tornant-nos en primer lloc el què prima d’actualitat, sinó els enllaços que consideri de major qualitat, que poden haver estat escrits fa tres mesos, tres anys o trenta anys.

Incloure els resultats d’eines que s’actualitzen en temps real com Twitter o Facebook permetrà als cercadors clàssics posar-se a l’alçada de les demandes d’informació en temps real dels usuaris. Si aquesta integració ja hagués existit el juny passat, en buscar Michael Jackson a Google, Bing o Yahoo!, entre els primers i més destacats resultats ens haurien aparegut les entrades de Twitter que anunciaven la defunció del cantant, amb el què qualsevol internauta s’hauria pogut informar sobre el seu traspàs via un cercador tradicional.

La integració amb les eines i serveis de comunicació en temps real és, doncs, indispensable per als gegants de les cerques a Internet, ja que si no, poden quedar desfasats i deixar de ser emprats pels usuaris.

Copyleft 2009 www.imatica.org
Esta obra se encuentra sujeta a la siguiente licencia:
La difusión, reproducción y traducción de este texto se permite libremente en cualquier medio o soporte con las únicas obligaciones de mantener la presente licencia e incluir un enlace o referencia a la página en la que se encuentra el original dentro del servidor www.imatica.org . En medios audiovisuales se requiere la cita al medio www.imatica.org

El futur dels cercadors: indexar la Internet de temps real
Valoreu aquesta publicació