Els usuaris de xarxes socials ¿poc inclinats als canvis?

Compartir

FacebookA cada canvi que s’intenta introduir a Facebook, ens trobem amb una reacció en contra molt forta per part de la comunitat. Són aquests internautes poc inclinats a qualsevol tipus de canvi?

Guillem Alsina (guillem@imatica.org) – Evolució, si, però a millor o a pitjor? És una pregunta que ens podem fer fàcilment davant de qualsevol mena de canvi en qualsevol àmbit, sigui o no el tecnològic. El més curiós és que les reaccions contràries als canvis, a les possibles evolucions (abans que jutjar, cal provar) vinguin d’un entorn en el qual ja hauríem d’estar més que acostumats al dinamisme propi de l’era digital: Internet i, més concretament, la xarxa social o 2.0, com se l’ha anomenat en alguns àmbits.

El motiu d’aquesta reflexió no és altre que les protestes que un bon nombre d’usuaris de Facebook han vingut fent reiteradament a cada canvi que des de la xarxa social s’ha proposat i impulsat. El darrer del que en tinc notícia no és altre que el canvi en el mur dels usuaris per tal de mostrar un resum de les novetats més interessants en comptes de l’habitual resum cronològic invers de tota l’activitat, tal i com ens tenia acostumats el sistema. És el que s’ha anomenat Live Feed en contraposició a l’antic News Feed, i al qual ja se li oposa un nombrós grup d’usuaris de la famosa xarxa social que s’han agrupat, paradoxalment, en una pàgina de Facebook.

Més d’1.200.000 usuaris s’han inscrit en pocs dies en aquest grup de protesta que reclama la tornada enrere, tot i que hi ha una forma de configurar la pàgina principal de Facebook per a què continuï funcionant com ho ha fet fins ara. És una petita part dels més de 300 milions d’usuaris que té en la seva totalitat aquesta xarxa social, malgrat que no és l’únic grup que reclama la tornada enrere de Facebook.

També hem de tenir en compte que molts usuaris són poc actius; tenen el seu perfil, les seves amistats i contactes, parlen amb ells, publiquen alguna cosa però no s’adhereixen a determinats grups encara que puguin estar en sintonia amb ells. Després tenim els perfils que pràcticament no generen moviment de cap mena, i finalment aquells que corresponen a institucions, empreses o organismes diversos, i que per polítiques pròpies no s’apunten a cap grup sigui del signe que sigui. Per tant, hem de tenir en compte que sobre els 300 milions, probablement n’hi ha més de 100 (si no més) que no podem tenir gaire en compte.

Com he deixat a entreveure abans, aquest no és el primer cas d’una protesta massiva contra els canvis introduïts a la xarxa social Facebook. Amb anterioritat, ja es va fer un rentat de cara als perfils, canviant-ne l’aspecte (que, si no recordo malament, utilitzava menys AJAX per mantenir tan informats els usuaris en temps real de tota l’activitat dels seus contactes) cap al què presenta actualment. I llavors, com ara, ja hi va haver protestes.

El més curiós per a mi és que hi hagi protestes quan canviar a l’antiga visualització és quelcom extremadament fàcil. Aquells que prefereixin el News Feed sobre el Live Feed poden configurar-ho amb un sol clic. I, malgrat tot, els usuaris continuen protestant. És potser perquè veuen propera la fi del News Feed?

Com a producte de la Internet 2.0, Facebook està obligada a evolucionar si vol continuar creixent a base d’atreure a nous usuaris. Imaginem un Facebook estancat en la seva tecnologia actual perquè els usuaris volen continuar gaudint exactament del mateix que tenien fins ara. La seva situació seria sostenible durant un any, potser una mica més, però de ben segur que una altra xarxa social amb més funcionalitats i més dinamisme introduint canvis començaria a “robar-li” usuaris a Facebook, seduïts per les seves possibilitats més àmplies. El monstre, doncs, no pot parar d’evolucionar si vol seguir en la seva posició de privilegi i bloquejar la pujada de possibles competidors.

Una altra cosa és que aquesta evolució sigui a millor o a pitjor, un criteri que és subjectiu i que sempre dependrà de qui opini sobre això. I totes les opinions són respectables.

Més informació:

Post del bloc de Facebook en el qual s’explica la novetat del Live Feed i les seves diferències amb el News Feed

Copyleft 2009 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

Els usuaris de xarxes socials ¿poc inclinats als canvis?
Valoreu aquesta publicació