Ha mort el 3D?

Compartir

La nul·la activitat pel que fa a presentacions de televisors 3D en el CES ha fet sospitar a més d’un sobre la mort comercial d’aquesta tecnologia, però el més probable és que els fabricants estiguin buscant la millor manera d’oferir visualització sense necessitat d’ulleres i en gran qualitat per rellançar les seves ofertes.

Nens veient continguts en 3D en un televisor que necessita ulleres especials. Imatge gentilesa d'LG

Nens veient continguts en 3D en un televisor que necessita ulleres especials. Imatge gentilesa d’LG

Les tendències en matèria de televisors en el recentment celebrat CES (Consumer Electronics Show) han estat clares: pantalles corbes i UHD (Ultra Alta Definició, per les seves sigles en anglès), donant per descomptat que un televisor actualment ha d’estar dotat d’una part ‘d’intel·ligència’ (smart TV). Cap anunci -almenys no que transcendís en gran mesura a la premsa- relacionat amb tecnologies 3D, a diferència d’anys anteriors.

Què ha passat amb la prometedora tecnologia 3D que semblava destinada a conquerir les sales d’estar de les nostres llars? De fet, si que hi va haver algun anunci relacionat amb la tecnologia 3D, com el de Vizio, que va anunciar que deixarà de banda aquesta tecnologia per centrar-se en d’altres. Això ha estat interpretat per molts com un símptoma de la mort del 3D domèstic.

Les produccions cinematogràfiques tampoc hi ajuden gaire; si fa alguns anys vam poder veure amb una autèntica allau de produccions que empraven les tres dimensions com a recurs per oferir espectacularitat i captar públic, el que ens trobem ara és, com a molt, versions 3D de produccions que no empren aquest format com a principal ganxo de promoció.

Precisament, el gran taló d’Aquil·les del 3D domèstic és la manca de continguts i, al seu torn, aquesta es deu als preus dels equips que només es poden permetre les grans productores i cadenes televisives. Els surt a compte a aquestes emetre en 3D?

Tot i que els continguts gravats i emesos en aquest format són compatibles amb televisors que no són 3D, naturalment l’objectiu és que arribin a televisors que suportin perfectament la tercera dimensió, els quals representen a dia d’avui un percentatge mínim en les sales d’estar de les llars de tot el món. És, per tant i actualment, una despesa no justificada i, alhora, un peix que es mossega la cua: no hi ha continguts, no hi ha interès; no hi ha interès, no hi ha inversió; no hi ha inversió, no es produeixen continguts , i així indefinidament.

Té futur el 3D més enllà d’aquesta situació actual? Si ho entenem com a quelcom puntual, és possible. En primer lloc, la tecnologia avança en el sentit del 3D sense ulleres. És probable que en un període que va des d’uns mesos fins a uns pocs anys, totes les sales de cinema canviïn a una nova tecnologia que els permeti mostrar 3D sense que el públic necessiti posar-se unes ulleres, quelcom sempre molest.

Amb el canvi en la tecnologia és probable que visquem un ‘revival’ en l’interès per la tecnologia 3D i, amb això, noves apostes de fabricants com LG, Samsung, o la mateixa Vizio que ara estan investigant solucions per oferir la millor qualitat de visualització sense necessitar l’ús d’ulleres.

Un cop presentats i llançats al mercat aquests nous televisors 3D amb qualitat millorada, augmentarà l’interès per part dels consumidors i, amb ell, és probable que també els continguts.

Si prenem la “revolució 3D” com una cosa imparable, hem de considerar que la situació en la que ens hem vist fins ara és només una petita pedra, un pas inicial en l’evolució d’una tecnologia a la qual encara li queda camí per recórrer i, per això , és víctima del fenomen early adopter, havent estat abraçada només per un percentatge de població molt petit, aquell que busca sempre estar a l’avantguarda de les tendències tecnològiques.

En resum, si ens qüestionem per l’estat de salut del 3D domèstic, hem de concloure que aquest es troba en una fase de letargia mentre s’investiga una forma millor de sortir al món. I és llavors quan despertarà.

 

Copyleft 2013 El Mur Tecnològic
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà El Mur Tecnològic

Ha mort el 3D?
Valoreu aquesta publicació

Guillem Alsina
Periodista freelance especialitzat en noves tecnologies, redactor d'YCOM.cat
Etiquetes: