Rupert Murdoch s’embarca en una croada per recuperar els continguts de pagament a Internet

Compartir

InternetEl magnat de les comunicacions es posiciona obertament en contra del “tot gratis” imperant a Internet, amenaçant amb treure els seus mitjans dels cercadors.

Rupert MurdochGuillem Alsina (guillem@imatica.org) – Fa molt, molt de temps… no, en cap país llunyà (o galàxia) ni això és un conte. Va passar a tot el món, a Internet concretament, i a mitjans de la dècada dels noranta. La Xarxa de xarxes avançava en tota la societat, i les principals empreses posaven els seus ulls en la naixent xarxa global de comunicacions per arribar als seus clients. Entre elles, les dedicades a la comunicació, especialment en format text (la velocitat i infraestructura d’aquells temps no permetien gaires floritures amb el vídeo i l’àudio) com els diaris o revistes.

Els primers continguts periodístics eren de pagament; naturalment, si algú pagava per comprar la revista en paper, l’internauta havia de pagar per llegir-la en el seu ordinador, encara que amb una mica menys de cost en estalviar-se l’editorial el paper i la distribució, que són unes de les principals despeses per a qualsevol publicació impresa. Però, llavors, tot semblava canviar: els internautes van començar a etiquetar-se com a periodistes i a llançar llocs web que oferien la seva informació gratuïtament. Aquests van guanyar ràpidament fama i visites, i van començar a substituir als mitjans de pagament que, a més, veien com els seus continguts acabaven sent publicats d’una o altra manera en tota la Xarxa, essent així accessibles sense que ells guanyessin res a canvi.

Per tal de contrarestar la davallada de lectors, molts mitjans van començar a oferir gratuïtament els mateixos continguts pels quals abans cobraven. Pocs van continuar fent passar per caixa als lectors, només aquells que oferien un alt valor afegit a la seva informació. Entre la “resistència” a entrar en el que des de llavors s’ha anomenat “tot gratis”, un il·lustre: el Wall Street Journal, fundat a finals del segle XIX i que sobreviu com un dels grans de la comunicació, conegut arreu del món.

La idea dels mitjans que obrien els seus continguts era finançar-se amb publicitat, quelcom que semblava viable (i que ho va ser en molts casos però no per a tots) fins que es va punxar la bombolla de les punt com a principis d’aquest segle. Llavors va començar a qüestionar-se el “tot gratis” d’Internet, avivat per l’eclosió de blocs i blocaires, que va ajudar a fer que tots ens convertíssim en comunicadors (que no en periodistes, tot i que aquí queda l’epítet de “periodisme ciutadà”), una qüestió que encara avui és candent.

Un dels “media mogul” (un terme d’encuny nord-americà que identifica un potentat posseïdor de diversos mitjans de comunicació) més contraris al “tot gratis” a Internet és Rupert Murdoch, propietari de l’imperi Fox (diverses cadenes de televisió als Estats Units, incloent-hi una de notícies que és competència de la CNN, i participades a la resta del món) i de l’abans esmentat Wall Street Journal entre altres mitjans.

Un dels maldecaps de Murdoch és Google i els altres cercadors d’Internet: gràcies a aquests, els usuaris busquen per paraules clau, arribant en molts casos als articles i continguts de les pàgines web dels seus mitjans, que consulten. El benefici recau normalment en Google, ja que annexada a les seves cerques podem veure publicitat que normalment es troba vinculada amb el que s’ha cercat. El problema de Murdoch és que els diners d’aquesta publicitat no aniran a parar a les seves arques.

De fet, el magnat nord-americà ha amenaçat de treure els mitjans de la seva propietat de Google i els altres cercadors, de manera que els internautes no puguin trobar entre els resultats de les seves cerques, referències als seus articles o, com a màxim, disposin del títol i l’entradeta. Si es vol llegir la resta de l’article, s’haurà de passar per caixa. Això es realitzaria bloquejant l’accés del motor de cerca a les seves pàgines, impedint que aquestes puguin ser classificades i entrades en les seves bases de dades.

De moment, l’advertència de Murdoch es queda només en això, en un missatge llançat a l’aire per tal de mesurar la reacció que provoca. Aquesta ha estat, pel cap baix, de rialles per part de la comunitat. Tot i això, la de Murdoch és una aposta seriosa.

I ho és perquè funciona (i bé) en The Wall Street Journal. Amb aquesta experiència com a bagatge, podem plantejar-nos què és el que podrà passar-li a l’imperi Fox si converteix els seus continguts a pagament. Molt simple: que en comptes de confiar en la voluble publicitat, tindrà un més fiable llistat de subscriptors, que sempre n’hi haurà.

Aquí el tema sembla no ser tant si Murdoch es sortirà amb la seva (que si vol, ho farà), sinó si els altres mitjans el seguiran en el futur. Com quedaria Internet si només els continguts generats en blocs amateurs fossin d’accés gratuït? quants mitjans es resistiran a provar sort amb els continguts de pagament si veuen que els mitjans propietat de Murdoch surten airosos del tràngol? I, més tenint en compte que avui en dia les edicions en línia de molts d’ells representen més un problema que un avantatge, perquè cal tenir-les (per moda, per imatge, per presència, per posicionament en un mercat estratègic) però no reporten beneficis i, en alguns casos, fins i tot generen pèrdues. Per poc que es pugui guanyar amb elles, això suposa un al·licient per a moltes empreses.

I Google? sembla haver-se pres molt esportivament les amenaces de Rupert Murdoch, doncs informalment ha respost al magnat nord-americà que qualsevol companyia pot optar per no incloure les seves pàgines en el popular cercador. Ells saben que, almenys de moment, tenen més potencial. Però i en el futur?

Foto: Rupert Murdoch per Elysson de Castro a Flickr

Copyleft 2009 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

Rupert Murdoch s’embarca en una croada per recuperar els continguts de pagament a Internet
Valoreu aquesta publicació