Com està afectant el tancament de Google News a Espanya? Primeres dades

Compartir

Tal i com havia anunciat Google, el passat dia 16 de novembre va deixar d’estar disponible el seu agregador de notícies. En el seu lloc, ara trobem un missatge amb un comunicat explicant els motius del seu tancament.

Les conseqüències del tancament de Google News estan relacionades amb el tràfic de visites i els ingressos generats, però no es pot oblidar que la nova llei aprovada pel govern Espanyol també significa un retrocés en els drets d’Internet i la llibertat d’accés a la informació. Tot i ser popularment coneguda com a “Taxa Google”, no és una llei específica per a la multinacional, que no veurà reduïts els seus ingressos en no monetitzar aquest servei directament. Però sí que es veuran afectades altres empreses i projectes més petits, més enllà del precedent i la jurisprudència que pot crear a Internet.

TAMBÉ: Entra en vigor la Constitució d’Internet al Brasil

El que més preocupa als mitjans de comunicació, els mateixos que han donat suport a la llei, són les visites. Un dels directors de Define Media Group explica en una entrevista feta a Bloomberg que Google News suposa entre un 10 i un 15% del tràfic online ente els mitjans de comunicació. Aquests números són una mica inferiors a la mitjana mundial, que se situa entre un 15 i un 20% del total. Aquesta diferència es deu segurament per l’augment de l’ús de xarxes socials com a canal per informar-se o bé la poca cultura i tradició de crear llistes de feeds per llegir notícies que tenim a Catalunya i a l’Estat Espanyol.

Aquest percentatge suposa una davallada de milions de visites anuals que després, al cap i a la fi, no deixen de ser menys ingressos en publicitat i menys prestigi entre el sector. Segons un rànquing elaborat per Define Media i Comscore, Google News genera 9 milions de visitants per a la versió online de l’ABC, 7,8 milions per 20minutos, 6,7 milions pel diari El País, 6,5 milions per El Mundo o 4,4 milions per La Vanguardia.

L’índex de Google és, per tant, una font molt important de visites per als mitjans espanyols. En un estudi fet per ChartBeat, durant les primeres hores ja es va notar en una davallada significativa de les visites.

Abans d’explicar les dades, cal tenir en compte dues coses. La primera és que per realitzar aquesta anàlisi s’ha agafat una mostra de 50 webs. I, en segon lloc, per tenir conclusions clares sobre l’efecte de la taxa Google cal deixar passar unes setmanes, fins i tot mesos. Precisament ahir podria haver-hi una pujada natural de visites com a conseqüència de notícies virals o importants, com va ser el tiroteig de Sydney, ja que els usuaris entren directament al mitjà per buscar l’última hora sobre el tema. També cal tenir present que no tots els antics usuaris de Google News deixaran de llegir notícies, i molts passaran a fer-ho directament amb els dominis o bé amb altres eines similars.

En aquest gràfic podem veure el tràfic extern, per exemple però no només des de Google. No són números exactes però sí fiables, ja que segons GigaOm, Chartbeat controla les visites de 50 mitjans, de diferents temes i volums, que han donat la seva autorització per a què les estadístiques es puguin analitzar de forma anònima. Segons informen, el descens de visites està entre un 10 i un 15%.

spain-external-595x409

Com està afectant el tancament de Google News a Espanya? Primeres dades
Valoreu aquesta publicació

Arnau Sanz Ardanuy
Director ycom.cat i de l'agència de marketing Imagina. Especialitzat en tendències, eines TIC, xarxes socials i publicitat online.
Etiquetes: