Com guanya diners Twitter? Present i futur de la xarxa social

Compartir

Twitter està considerada la segona xarxa social per darrere de Facebook. No pels usuaris ni pels ingressos, sinó per la popularitat. Amb més de 300 milions d’usuaris, 500 milions de tweets al dia i 2.000 treballadors, s’ha consolidat com una gran companyia. Però aquesta setmana han presentat un informe on expliquen que durant el 2013 han perdut més de 600 milions de dòlars, 8 vegades més que el 2012. Tot i que també han tingut uns ingressos de 664 milions, és normal preguntar-se d’on obtenen els beneficis.

Molts són els inversors privats que han apostat per l’ocellet. Però avui en dia pocs entenen la viabilitat econòmica i el futur d’aquesta xarxa social. Els experts es pregunten perquè no han fet més passos per la seva rendibilització.

El 85% de la facturació de Twitter procedeix de la publicitat i bàsicament de tres pilars: els tweets, els usuaris i els temes “patrocinats”. Un format al qual hi principalment accedeixen grans empreses o algú amb molts recursos, donat el seu alt cost i les limitades opcions que de moment ofereixen. Diferent és el cas de Facebook, que amb poca inversió pot produir molt bons resultats. L’altre 15% de la facturació procedeix de la venda de dades a empreses.

El cost de la publicitat es calcula segons el nombre de retwitts, clics, mencions i favorits que rebi cada promoció. Per exemple, en el cas dels tweets promocionats es poden incloure en els timelines de tot el món, d’una ciutat o un territori en concret, usuaris que hagin tuitejat amb algun hashtag, que segueixin a certs usuaris, etcètera.

Les comparacions són odioses, però després de 7 anys Twitter segueix sense tenir un model de negoci que permeti mantenir i impulsar la xarxa. L’any passat va perdre 79 milions de dòlars, mentre que Facebook va guanyar 1.000 milions. Un dels factors que serveixen més per comparar és la facturació mitjana per usuari. L’any passat twitter ingressava mig dòlar per cadascun dels seus 300 milions d’usuaris, mentre que Facebook ingressava pràcticament 2 dòlars.

Cal dir que Twitter està incorporant a plantilla un grup de professionals del sector de les finances i la publicitat per augmentar substancialment els ingressos. El primer pas va ser entrar a borsa, però després de publicar els resultats anuals el seu valor ha caigut un 11%.

twitter-money

Però no tot passa per les finances, també per un canvi total en la xarxa social. Recentment hem vist un nou disseny, noves opcions com Twitter Anlytics, Twitter Cards i més coses que anirem veient progressivament, com alguna opció d’ecommerce (segons els rumors).

Personalment crec que l’estratègia que seguiran -o haurien de seguir- són més serveis avançats per a empreses i usuaris disposats a pagar per obtenir més control sobre els seus continguts, accés a historial i mètriques completes per fer publicitat. Estarem atents/es!

Últimes entrades de Arnau Sanz Ardanuy (Veure'ls tots)
Etiquetes: