Com no escriure una biografia d’un perfil institucional de Twitter: @CasaReal

Compartir

Com tothom sap, les bios de Twitter són la carta de presentació, tota una declaració d’intencions i, moltes vegades, la porta d’entrada dels nous seguidors. Ahir -probablement aprofitant l’ambient creat últimament, com molt encertadament assenyalava l’@andreucabre– la Casa Reial Espanyola va inaugurar el seu perfil institucional de Twitter, i certament la seva bio deixa bons exemples del que no és comunicació 2.0.

Zero conversa al segle XXI

Una característica comuna de les bios de la majoria de les monarquies és posar “informació e imatges”. Això defineix clarament les seves intencions. Ve a dir, amb altres paraules: “Aquí només estem per deixar constància de la nostra agenda. Apa, gaudiu de les nostres fotos!”. No es pot desaprofitar el valor diferencial d’una eina tan potent, utilitzant-la com si estiguéssim a la Edat Mitjana, quan posaven un decret reial clavat amb una punta a la porta de l’església.

@CasaReal

Les “normes d’ús” de les xarxes socials

@CasaReal, com altres institucions, té a la seva bio un enllaç a les “normes d’ús” del seu perfil. Això té sentit si tens una casa compartida, una comunitat online… però en un canal unidireccional de comunicació com el que volen?
Efectivament, no es tracta d’unes normes d’ús. En realitat l’enllaç va a una pàgina en la que expliquen com volen actuar a Twitter, seguint la línia de Moncloa i del Ministeri d’Interior (gairebé ‘copy-paste’): “L’objectiu del perfil oficial és informar i bla bla”, “Reportarem a Twitter les actuacions abusives dels usuaris que bla bla bla”, “La política de seguiment d’usuaris és bla bla bla”,…
En cap moment, i com fan altres perfils institucionals, parla ni de respecte a la llibertat d’expressió, ni del tracte de les dades personals amb la LOPD, ni òbviament del seguiment de la interacció amb la ciutadania que tindrà la institució perquè no tenen cap intenció d’interactuar.

Como pot ser un bon model de bio de perfil institucional?

En definitiva, per fer una bona bio institucional no existeixen regles establertes, però és important tenir clar els objectius, i saber com interaccionar amb els seguidors. És important tenir llenguatge diferenciat i adaptar a la xarxa, seguir bones pràctiques i anar actualitzant la bio periòdicament. Evidentment no és perfecte i requereix respondre amb fets després, però jo prefereixo aquesta declaració d’intencions:

@DipuBCN

YCOM
Últimes entrades de YCOM (Veure'ls tots)
Etiquetes: