El monument més visitat de Catalunya, a Facebook

Facebook de la Sagrada Família
Compartir

L’anàlisi de la reputació online d’una marca no és quelcom que es pugui fer de forma aïllada ni descontextualitzada dels objectius que aquella marca persegueix a les xarxes socials. Encara que moltes marques no en tenen, algunes els confonen i d’altres no els saben expressar amb prou claredat, també és cert que de vegades hom es topa amb una marca l’estratègia online de la qual és diàfana i precisa. O almenys ho sembla.

Les línies que llegireu a continuació són fruit d’una anàlisi acurada i sostinguda en el temps, per bé que un xic esbiaixada pel que fa al focus, que il·lumina exclusivament i deliberada la pàgina de Facebook de la marca que ens ocupa i la converteix en paradigma de la reputació online activa de… la Sagrada Família. Fins i tot hi hem interactuar-hi en mode d’”usuari misteriós”, per acabar extraient-ne les conclusions que recollim a continuació:

• Delicadesa en els continguts: en general, els posts de Facebook de la Sagrada Família traspuen cura, treball i planificació prèvia. Gens apressats, gens improvisats, fa la sensació que segueixen la directiu d’un pla de continguts que intenta anticipar-se als esdeveniments i a les dates assenyalades al calendari.

• Llenguatge acurat: a l’alçada de la institució, cada frase i paraula és escrita i col•locada allà on toca. Els tecnicismes arquitectònics, insalvables en un monument que necessàriament ha de narrar-ne la pròpia evolució i desenllaç, es combinen amb petites espurnes de creativitat sostinguda, sòbria, qui sap si intentant imitar certs enfocaments de l’arquitecte.

• Constància comunicativa: sense arribar a embafar, la Sagrada Família ha trobat un punt d’equilibri en la freqüència d’emissió de missatges a Facebook. Entre dos i tres a la setmana depenent de l’època, només cal veure les xifres habituals de M’agrada i de Comparticions dels posts per entendre que, efectivament, han sabut connectar amb la seva parròquia i han sabut mantenir-la interessada.

• Institució polièdrica: per bé que queda clar a tothora el lligam amb Déu, un element comunicatiu que no és sempre fàcil de vehicular a les xarxes socials, també són palpables els intents de projectar-se de formes diverses, i compatibles. L’atractiu turístic, el fenomen de l’arquitectura, la història i el vincle amb la ciutat de Barcelona i fins i tot l’educació a partir d’activitats amb pares i nens són algunes de les cares que la Sagrada Família té cura de projectar a Facebook.

• Vocació de servei a l’usuari: si intenteu enviar un missatge intern a la pàgina de Facebook de la Sagrada Família us trobareu amb dues coses. D’una banda, una resposta ràpida, bé en la vostra llengua o bé en anglès, i de l’altra, una resposta precisa i ben formal, oferint solució pertinent a la petició feta i tamisant formalitat i institució.

• Pocs seguidors: ja sigui perquè van posar-s’hi fa ben poc, o perquè no cauen en la promoció dels posts amb mètodes de pagament, o perquè no solen fer concursos periòdics amb premis suculents, o perquè no tenen un sistema de convertir els visitants en seguidors de Facebook, ja sigui per alguna d’aquestes coses o per totes juntes, el cas és que encara tenen força marge de creixement pel que fa a la quantitat de seguidors a Facebook.

• Poques llengües: si la comparem amb alguns homòlegs internacionals, segurament tindria sentit que incorporessin més llengües en la comunicació online. En contra de l’opinió generalitzada que equipara l’anglès a una llengua franca, encara hi ha comunitats lingüístiques molt potents que es relacionen a Internet de forma endogàmica.

La imatge que il·lustra aquest article correspon a la portada de la pàgina de Facebook de la Basílica de la Sagrada Família.

YCOM
Últimes entrades de YCOM (Veure'ls tots)
Etiquetes: