La resposta de Facebook als que critiquen els seus experiments amb usuaris

Compartir

D’acord amb un informe de Proceedings of the National Academy of Science, Facebook va manipular el servidor de notícies per a centenars de milers d’usuaris com a part d’un experiment de psicologia dissenyat pel personal dedicat a la ciència de les dades de la mateixa xarxa social. Aquest experiment ha estat notícia en molts mitjans de comunicació de tot el món, primer per explicar-ho i després recollint comentaris i opinions d’indignació al respecte. El principal objectiu ha estat esbrinar com influeixen els continguts positius i negatius transmesos a través d’Internet, arribant a la conclusió que la interacció cara a cara i els senyals no verbals no són estrictament necessaris per transmetre emocions, una idea que ja se sabia però es necessitava contrarestar amb dades reals a gran escala.

Per fer-ho possible, els investigadors van realitzar canvis en els comptes de 689.003 usuaris de parla anglesa, on es van encarregar d’eliminar el contingut negatiu d’una part d’aquests usuaris, mentre que en els comptes de la resta eliminaven els missatges positius. A partir d’aquí, amb números percentuals i dades empíriques, Facebook podrà millorar el seu sistema publicitari i de ben segur que alguna cosa més.

Des del primer moment i per evitar una possible polèmica, la xarxa social va anunciar que únicament van modificar la informació de la secció news feed, i en cap cas els missatges privats. Però sembla que això no ha estat suficient per evitar una onada de crítiques a la xarxa injustificada. La primera reflexió que cal fer, és que Facebook continua sent una empresa privada que fa el que vol amb els usuaris registrats. De fet, quan creem un compte, ara i des del primer dia, acceptem unes condicions d’ús a cegues, i la xarxa social avisa que les nostres dades poden ser utilitzades amb finalitats comercials, però també experimentals. En aquest cas ha estat publicat l’estudi per X motius, però de ben segur que habitualment tots som conillets d’indies en experiments que tenen com a finalitat millorar el servei a partir de les nostres accions i costums.

artículo-estadisticas-facebook-emociones

Hores després de la polèmica, Adam D. Kramer, que va ser el líder de la investigació en representació de Facebook, ha publicat uns arxius amb la metodologia de l’estudi que es va iniciar el 2012. Aquests documents desmenteixen els falsos rumors que han corregut per la xarxa, com la participació de l’Oficina d’Investigacions de l’Exèrcit dels Estats Units.

La xarxa social ha entès l’ansietat i preocupació que poden comportar aquests estudis, però recorda que serveixen per millorar Facebook a partir dels usuaris i els seus comportaments. Diàriament estem sotmesos a la venda de les nostres dades, la majoria per motius publicitaris. Les crítiques no constructives i allunyades del debat sobre la privacitat només fan que afavorir desconfiança del públic, en una xarxa social que hi estem si volem.

Últimes entrades de Arnau Sanz Ardanuy (Veure'ls tots)
Etiquetes: