Les xarxes socials són claus pel sobiranisme

Compartir

Segons informa el diari de Girona aquesta setmana, Artur Mas va destacar la importància que tenen i tindran les xarxes socials i Internet en el procés sobiranista i perquè Catalunya pugui defensar el seu futur a les urnes, en una intervenció feta davant de personalitats i empresaris de la ciutat de San Francisco, on el govern està fent una gira aquests dies.

El president de la Generalitat va destacar que “el procés polític català va començar perquè la societat civil va tenir tant el desig com les eines tecnològiques per organitzar-lo”, ja que en el projecte sobiranista, els ciutadans “poden expressar les seves opinions lliurement i d’una manera ben informada a través de les xarxes socials”. “Gràcies a la tecnologia el debat sobre el futur de Catalunya s’està estenent obertament i de forma transparent en temps real. Tothom té accés al debat: polítics, ciutadans del carrer, grups de la societat civil, estudiants, sindicats i empreses”, va indicar el president català. “La població catalana està afrontant un repte democràtic molt important i interessant que probablement culminarà amb el referèndum d’autodeterminació previst per al 9 de novembre d’enguany”.

La política sempre ha tingut molts escenaris de joc, alguns amb més poders que altres, però Internet està jugant un paper més important del que mai ningú podria haver imaginat. I en el cas del procés català és encara més evident, esdevenint eines bàsiques d’informació i contrainformació i en la mobilització ciutadana. Moltes persones que defensaven la independència de Catalunya es van poder posar en contacte amb altres persones que pensaven el mateix gràcies a les xarxes socials. El món 2.0 ha permès cohesionar el moviment i agrupar col·lectius polítics per afinitats ideològiques.

Un exemple molt clar són els perfils de Twitter i Facebook de divulgació “indepe”, que agafant només una dotzena de comptes ja sumen 3 milions de seguidors, com “Catalunya t’estimo”, “1,5 milions de veus per la independència de Catalunya”, o la pròpia ANC. Malgrat no poder saber amb exactitud fins a quin punt influeixen en el pensament de les persones, de ben segur que actuen de forma activa en la consciència de la gent. Un altre factor ràpid que ajuda a explicar la força de l’independentisme a la xarxa és la immensa quantitat de trending tòpics amb missatges que s’han organitzat des del 2010, com #twitterencatalà, #volemvotar, #croquetes, #viacatalana, etcètera.

La influència de les xarxes socials en el procés independentista català ja ha traspassat les fronteres del Principat i del mateix estat. A la Universitat de Sydney (Austràlia), es farà el proper dia 4 de juliol una conferència que porta per títol:  Independence 2.0: Internet Activism, Communication Power and the Catalan Civil Independence Movement.

australia

La conferència que anirà a càrrec de Kathryn Crameri, titular de la Càtedra Stevenson d’Estudis Hispànics, així com Directora de l’Escola de Llengües Modernes i Cultures, de la Universitat de Glasgow, tractarà de com els grups independentistes catalans que treballen des de la societat civil, s’han tornat cada vegada més sofisticats en l’ús de les tecnologies 2.0, i com això fa que  no nomes siguin vitals en l’organització de manifestacions i altres activitats, per garantir la publicitat abans i després de l’esdeveniment, sinó que també creen xarxes amb un gran àmbit d’influència, que es creuen amb els mitjans de comunicació tradicionals catalans.

Les xarxes socials són claus pel sobiranisme
Valoreu aquesta publicació

Arnau Sanz Ardanuy
Director ycom.cat i de l'agència de marketing Imagina. Especialitzat en tendències, eines TIC, xarxes socials i publicitat online.
Últimes entrades de Arnau Sanz Ardanuy (Veure'ls tots)
Etiquetes: