Opinió: busca Facebook esdevenir una plataforma de notícies?

Facebook en un smartphone. Imatge de Maria Elena a Flickr sota llicència Creative Commons
Compartir

Vídeo en temps real i redacció d’articles com en un blog, conformen un ecosistema en el qual els mitjans de comunicació ja podrien dur a terme tasques de difusió de continguts exclusivament en aquesta plataforma. És la intenció de Facebook substituir a blogs, diaris i televisió en el futur?

La revolució de la comunicació en línia va posar contra les cordes a diaris, ràdios i televisions fins al punt de fer reformular la manera en la qual premsa i consumidor interaccionen, i un model de futur sostenible per a la tasca dels informadors professionals. Les darreres novetats de Facebook fan pensar que en un futur no gaire llunyà, la xarxa social creada per Mark Zuckerberg podria voler comptar com un nou canal a través del qual les persones s’informin sobre l’actualitat.

Ja ho és, de fet, en certa mesura, doncs ens permet afegir al nostre Timeline els mitjans de comunicació que preferim i crear-nos una revista de premsa a mida, amb una funcionalitat semblant a la d’un lector de fils RSS. Però aquests continguts estan emmagatzemats fora de Facebook, i això és el que potser Zuckerberg vol canviar a llarg termini.

A principis d’agost, l’empresa de Mark Zuckerberg presentava una nova funcionalitat, encara en fase de proves, de vídeo en temps real, encara que només reservada per a “celebrities“. Considerem-la com una prova pilot i avaluem-ne les possibilitats en l’àmbit informatiu; us agradaria poder veure el vostre canal de televisió preferit podent emetre en viu sense haver de sortir de Facebook? Potser oblidar-vos de la instal·lació al vostre smartphone de les apps específiques de les vostres emissores de TV preferides i estirarles totes des de la sola app de Facebook?

Aquest passat cap de setmana, la xarxa social feia públiques les noves Notes, les quals faciliten als internautes la creació d’articles amb moltes de les mateixes facilitats que els dona un blog, sense la complicació afegida d’haver d’aprendre una eina com WordPress o Blogger.

Ambdues funcionalitats permeten establir un mitjà de comunicació bàsic íntegrament dins de Facebook, sense haver de requerir cap eina externa, i que de ben segur podria ser aprofitat aviat per algun petit mitjà o per usuaris particulars per començar a fer-hi el que abans feien a WordPress, Tumblr o altres plataformes.

La conversió de Facebook d’una mena d’índex de continguts que deriva el lector cap a mitjans externs, en el propi canal on també s’hi publiquen les informacions té un poderós enemic: el rendiment econòmic que els grans mitjans treuen de les seves pàgines mercès a les visites generades i les campanyes de publicitat publicades.

Davant d’això, i si la intenció de Mark Zuckerberg és explorar i explotar aquesta possibilitat, ha d’oferir incentius econòmics per als mitjans que estableixin una presència a Facebook més enllà de només posar-hi la referència externa, la URL de les noticies que publiquen, per tal que comencin a emprar la xarxa social com el mateix canal informatiu.

Potencial en té, i robar lectors als mitjans externs suposaria un cop per a Google, ni que sigui lleu i de retruc, però estem en una guerra entre aquests dos gegants, i ja se sap que en tota guerra una posició conquerida, per petita que sigui, pot decidir el resultat de la batalla i, amb ella, el mateix conflicte.

Fotografia de portada Maria Elena a Flickr sota llicència Creative Commons

Opinió: busca Facebook esdevenir una plataforma de notícies?
Valoreu aquesta publicació

Guillem Alsina
Periodista freelance especialitzat en noves tecnologies, redactor d'YCOM.cat
Etiquetes: