Per què Facebook compra WhatsApp?

Compartir

La xifra de 19.000 milions de dòlars (14.000 milions d’euros) no ha deixat indiferent a ningú. Però no ens ha d’extranyar. I és que WhatsApp és el servei de missatgeria més popular del món, amb gairebé 500 milions d’usuaris. Ara bé, la seva popularitat varia per regió. Per exemple, als Estats Units poc l’utilitzen i encara estan més sorpresos per aquesta adquisició, ja que allà utilitzen altres apps com Skype o BBM. En canvi, WhatsApp ha guanyat molta quota de mercat en els països emergents, com l’Índia, on està diponible també per teléfons de molt baixes qualitats i amb sistemes operatius que ni aquí coneixem, com Nokia Asha.

Un dels secrets de WhatsApp és que requereix una quota de dades extremadament petita per no dir inexistent. I encara que avui dia s’ha de renovar la quota per menys d’1 euro anual, és obvi que continua sent més econòmic que qualsevol tarifa de trucada o SMS. Però la clau que explica el seu èxit és la senzillesa de l’aplicació, només dissenyada per enviar i rebre missatges. Els seus competidors, la majoria asiàtics com LINE o WeChat, s’han esforçat molt en transformar una app de missatgeria en una xarxa social. De fet, en els últims mesos hem vist canvis significatius en la competència, com stickers, taulers d’anuncis, trucades gratuites, opcions per conèixer gent, etc. Són coses que WhatsApp mai ha aspirat.

Amb 32 treballadors i una filosofia atípica per una empresa tecnològica, s’ha guanyat la confiança dels usuaris per no tenir publicitat. No obstant això, encara que cadascun dels seus usuaris pagués els 99 cèntims, ja genera uns 500 milions d’ingressos anuals. El servei assegura, després de l’adquisició, que no té plans per a introduir anuncis i fins ara no té una altra manera de fer diners. Aleshores per què val la pena aquesta compra?

Zuckerberg assegura que la compra de WhatsApp ajuda al projecte Internet.org de Facebook. La missió del magnat 2.0 és proporcionar accés a Internet a dues terceres parts del món i tenint en compte que la major part d’aquest creixement s’espera en els mercats enmergents, on és popular WhatsApp, la compra sembla tenir un sentit estratègic i territorial.

Un motiu més per explicar la compra pot ser la gran oportunitat de negoci que podria tenir l’aplicació. Amb WhatsApp, la xarxa social incorpora un actiu valuós en termes d’oportunitats de monetització i noves oportunitats per explotar en el sector mòbil. El negoci podria estar relacionat amb els jocs i el comerç a través del mòbil. I és que segons diverses consultories, la viabilitat d’aquest projecte és possible sense perjudicar el nombre d’usuaris i la popularitat de Whatsapp. De fet, els estudis que va encarregar Facebook indiquen que la majoria dels usuaris de WhatsApp creuen que aquests serveis millorarien la seva experiència amb l’aplicació. L’alternativa implicaria la pràctica reinvenció del sistema de missatgeria. De totes maneres, han deixat clar que la compra no implica cap canvi pels usuaris, així que és probable que a curt termini no veiem res d’això.

Després de la compra de Skype per part de Microsoft i ara aquesta de WhatsApp per part de Facebook queda molt clar que els continguts que generem i amb qui els compartim, la missatgeria instantània és el present i on hi ha el negoci. Facebook ho va intentar amb Messenger, i tot i que ha estat un encert per part de la xarxa social, segurament no han tingut els resultats que esperaven. El passat mes de març ho van tornar a intentar amb el rellançament, aquest cop, amb un canvi d’imatge i moltes millores de navegació. Segons la xarxa social aquest canvi va provocar un augment del 70% de l’activitat, però com podem veure en aquesta imatge el cert és que en pocs països Messenger ha esdeveingut una eina popular.

mapafb

La xarxa social ha deixat clar que no ha adquirit WhatsApp per substituir Facebook Messenger. Han dit que ambdós serveis tenen diferents funcions, el primer com a missatgeria en temps real i el segon com a correu. És probable que en els propers mesos trobem sinergies entre ambdues apps i amb el temps es diferenciin encara més entre elles. 

A la resta del món, com veiem en el gràfic superior  el’ús de Messenger és residual . Seguint el gràfic, podem observar un mercat bastant fragmentat d’aplicacions. Sí que sembla clar que WhatsApp és la solució que triomfa a Europa, amb països com Catalunya o Espanya amb una penetració del 97%. A Àsia en canvi la cosa canvia: Line i Kakaotalk es reparteixen els principals mercats. I a Oceania i Amèrica Llatina, la competició entre Messenger i WhatsApp està més ajustada, però sempre a favor de la segona.

Whatsapp també comença a ser la referència en els països emergents . En la següent taula (gràfic inferior), elaborada d’acord amb un estudi desenvolupat per Jana Mobile, és fàcil comprovar com WhatsApp és ja l’opció preferida de comunicació en països com l’Índia, Kenya, Sud-àfrica, Brasil i Mèxic. Facebook Messenger no arriba a la quota del 10 % d’ús en cap dels països estudiats en aquest cas.

576x358xestudio_facebook_whatsapp.png.pagespeed.ic.6UaChQ06Yy

I no només compta el fet que WhatsApp tingui 450 milions d’usuaris, sinó també la velocitat a la que està creixent a tot el món. En la següent imatge presentada per Facebook es pot veure l’espectacular creixement de Whatsapp en nombre d’usuaris durant els primers cinc anys, especialment si se’ls comparen amb altres aplicacions populars com Gmail, Twitter, Skype o fins i Facebook.

640x395xcrecimiento_whatsapp.png.pagespeed.ic.afBvX0Jzgt

Vist això, quin serà el seu futur? Seguirà sent una aplicació independent? Tal com explica WhatsApp al seu bloc, seguiran sent una aplicació autònoma i independent. Seguiran el mateix model de negoci, diuen que de cap altra manera s’hauria aconseguit l’acord que avui estan anunciant. Veurem si acaben sent fidels a la seva paraula però esperem també que l’entrada de Facebook serveixi perquè WhatsApp doni alguns passos endavant en qüestions en les que s’ha quedat una mica enrere: seguretat, sistemes operatius, opcions de grup, connectivitat amb altres apps, forma de pagament… Estarem atents a les conferències de Zuckerberg i Jam Koum la setmana que ve al Mobile World Congress. ycom.cat hi serà i t’ho explicarà!

Últimes entrades de Arnau Sanz Ardanuy (Veure'ls tots)
Etiquetes: