Tres virtuts i tres mites del community manager

Compartir

Community manager. Mai dues paraules han tingut tanta esperança per a tanta gent. El community manager s’ha convertit en plena crisi en la sortida laboral per a molts aturats o, almenys, tenen aquesta esperança. El gestor de xarxes socials (una de les traduccions del terme) ha esdevingut el Sant Grial dels que busquen feina.

Però, com tot a la vida, les coses no són blanques o negres. Hi ha matisos, i alguns d’aquests matisos no són agradables. Un d’aquests és el fet que ara tothom és (o dir ser) community manager. En un currículum, aquestes dues paraules tenen el mateix per que el d’anglès mitjà. La majoria diu que ho domina, però en una minoria és realment cert.

I és que ser community manager no vol dir dominar Facebook i Twitter. Hi ha altres valors, altres capacitats que transcendeixen els coneixements adquirits. Aquí presento tres virtuts que hauria de tenir un bon community manager i, al final, tres mites que caldria desterrar.

1- Capacitat de comunicació

El community manager ha de ser, principalment, el pont de comunicació entre l’empresa o la marca amb els seus fans o seguidors a les diferents xarxes socials. Per aquest motiu, ha de saber comunicar, ha de dominar el llenguatge més enllà de les paraules per transmetre el que vol dir la marca però també el que diu la comunitat. Per això també s’ha de saber escoltar el que es diu sobre l’empresa o marca.

2- Empatia

Siguem sincers. Quan una empresa està a les xarxes socials el que vol és vendre. El fans, els seguidors, són clients. Clients que tenen demandes, queixes, suggerències… En fi, els clients reclamen a l’empresa coses que el community manager ha de saber transmetre a l’empresa, tant si són aspectes positius com negatius.

3- Sentit comú

Un aspecte relacionat amb l’anterior és el cas del que jo anomeno polemistes professionals (altrament dit trols), o bé una situació de crisi de la marca. En aquests casos, el community manager no s’ha de deixar emportar per la rauxa, sinó pel seny. Ha de sospesar en cada cas quina ha de ser la reacció de l’empresa i, si es pot, convertir les crítiques en clients satisfets. Seria bo que, en cas de crisi, l’empresa tingués un protocol d’actuació específicament en xarxes socials.

Els mites

1- Ho pot fer qualsevol

Sí, és veritat, qualsevol persona pot ser community manager. Però un community manager no pot ser un qualsevol. A banda de les virtuts anteriors, també ha de poder aconsellar la marca o empresa en quines xarxes socials hauria de ser i en quines no.

2- Dedicació esporàdica

És un dels principals mites del community manager. La de gestor de xarxes socials és una tasca que no té aturador, en cap moment, cap dia de la setmana. Per aquest motiu cal una organització estricta tant pel que fa a la generació de continguts en blogs o xarxes socials com en l’anàlisi de les dades per saber si s’acompleixen els objectius de l’empresa.

3- Feina assegurada

Ni feina assegurada ni sou alt. Normalment, els community manager són o bé algú intern a l’empresa amb coneixements de les xarxes socials, o bé algú extern contractat com a freelance o autònom. I els sous? Millor no parlar-ne. Una de les recomanacions que puc fer és que qui estigui interessat en ser community manager és que vagi més enllà, que es formi i es prepari com a social media manager, amb coneixements de marketing digital.

Tres virtuts i tres mites del community manager
Valoreu aquesta publicació

Etiquetes: