Així pot competir internacionalment un comerç local

Compartir

Una sabateria de Torroella de Montgrí ha posat un peu al mercat francès, però no ho ha fet físicament amb una botiga al país veí, si no que ho ha fet virtualment i amb una inversió molt menor.

Fa anys obries una botiga i captaves com a clients els teus familiars, amics i coneguts, els veïns del barri on la tenies, els passavolants que creuaven per aquell carrer, i les persones que podies atraure mitjançant anuncis en premsa escrita, ràdio o televisió. Però, llavors, va arribar Internet, i les regles van canviar.

Se’ns ha dit per activa i per passiva que l’adveniment de la Xarxa de xarxes significava que el terreny de joc per a les botigues i les empreses s’ampliava a tot el món, però és això cert? Pot realment un comerç de proximitat vendre a tot arreu del món sense que li calgui convertir-se abans en una gran multinacional?

Per veure-ho, posem un exemple: Pou Calçats, una sabateria de Torroella de Montgrí que ha estat recentment guardonada amb un premi eAward juntament amb l’agència de màrqueting digital InvertiaWeb, que ha estat l’encarregada de dur a terme l’estratègia d’internacionalització en línia i el posicionament del seu comerç electrònic.

Sandra Vilavedra (esquerra), propietària de Calçats Pou, i Jordi Camps, d'InvertiaWeb, es feliciten per la consecució de l'eAward

Sandra Vilavedra (esquerra), propietària de Calçats Pou, i Jordi Camps, d’InvertiaWeb, es feliciten per la consecució de l’eAward

La seva expansió internacional s’ha realitzat a territori francès i, com en altres casos, va començar gairebé per casualitat; tota la costa empordanesa és una destinació turística popular al país gal, el que feia que des d’anys enrere la sabateria tingués molta clientela procedent del nord dels Pirineus, sobretot a l’estiu, i que aquesta ja estigués fidelitzada a comprar en l’establiment físic.

En recomanar als clients, inclosos els de fora, que donessin un cop d’ull a la web per veure el catàleg i així poder triar models, tant els responsables de Calçats Pou com els d’InvertiaWeb van copsar el potencial de construir una versió de la seva botiga en línia orientada al client francès però en origen, és a dir, per tal que pogués comprar directament des del seu país i les sabates li fossin enviades a domicili.

Abans de dur a terme la iniciativa d’expandir-se al mercat francès, InvertiaWeb va realitzar un estudi entre la clientela que acudia a comprar a la botiga, i el mercat en línia francès, analitzant per a això les tendències al país gal amb eines com Google Trends per tal de conèixer les paraules clau buscades pels consumidors francesos en l’àmbit de la sabateria, i les marques més venudes en aquell país.

Amb aquest estudi es va veure l’oportunitat: vendre un producte inexistent al mercat francès (sabata artesanal feta a l’Estat Espanyol i de qualitat), a més de la proximitat de l’empresa amb el territori de l’Estat Francès.

Un raconet de la botiga de Calçats Pou a Torroella

Un raconet de la botiga de Calçats Pou a Torroella

La inversió inicial ha estat, aproximadament, d’uns 5.400 euros, dels quals un 32,4% correspon a la traducció de la botiga en línia al francès, un 27,7% a la promoció i el posicionament online (SEO, SEM, SMO), i un 15,7% a partides destinades a imatge, disseny i continguts.

Aquesta despesa ha estat, sense cap mena de dubte, molt menor que no pas si haguessin hagut d’obrir una botiga física en una ciutat francesa, proveïr-la d’estoc, i difondre’n publicitat per donar-la a conèixer, a banda d’haver de contractar personal del país per atendre el negoci, i això sense cap garantia de funcionament.

En canvi, no ha estat necessari contractar cap treballador a França, el que vol dir que, en tot moment, l’empresa ha competit des d’aquí, de manera remota, treballant a distància en un mercat que correspon a un altre país.

Els queda pendent desenvolupar els perfils a les xarxes socials en francès, i l’atenció telefònica també en aquest idioma per tal que els clients els puguin trucar directament, quelcom en el que s’hi posaran al llarg d’aquest any.

Per al 2015 la previsió és que Calçats Pou guanyi el 25% de la seva facturació fora de l’Estat Espanyol.

La conclusió és que si, que si hom té ganes i hi posa recursos, és possible que un comerç local pugui competir internacionalment sense haver d’obrir infraestructura a l’exterior per una fracció del preu que suposaria establir-s’hi físicament, sempre treballant amb algun tipus de factor que el diferenciï de la competència pròpia del país de destinació.

Guillem Alsina
Etiquetes: