Aliança històrica entre IBM i Apple

Tim Cook, CEO d'Apple, i Ginni Rometty, CEO d'IBM. Cortesia d'Apple/Paul Sakuma
Compartir

Dispositius Apple+solucions de programari IBM, una combinació possible gràcies a què ambdues companyies ja no són competència directa.

La històrica IBM (una de les multinacionals del sector de la informàtica més antigues) i Apple han arribat a un acord mitjançant el qual ambdues oferiran conjuntament solucions empresarials mòbils basades en els dispositius i la plataforma de programari (iOS) de la companyia de la poma, juntament amb apps expressament preparades per IBM per al tractament de dades i processos.

Si bé inicialment aquest anunci no hauria de passar més enllà d’un altre acord empresarial com els centenars que es signen a diari arreu del món (amb l’excepció que les protagonistes són dues multinacionals d’anomenada mundial), la particular relació que unia ambdues companyies en el passat el fa especial.

Durant les primeres passes d’Apple i al llarg de força temps, Steve Jobs i els seus van considerar IBM com el rival a batre. Són molt coneguts l’anunci que la companyia de Cupertino va filmar per a la Superbowl del 1984, dirigit per Ridley Scott i que s’inspirava en la novel·la 1984 de George Orwell, en el qual el “dolent” representava IBM, així com l’anunci que la mateixa companyia de Jobs i Wozniak va publicar als diaris donant la benvinguda a “Big Blue” (malnom que rep IBM) al sector dels PC’s quan aquesta va presentar el seu primer ordinador personal.

Aquesta animadversió fou entomada per IBM i, evidentment, no podem parlar d’una relació “diplomàtica” normal com la que hi pot haver entre dues empreses qualsevols que siguin competidores en el mateix sector de negoci.

Però la realitat d’avui és molt diferent a la que hi havia als anys 80, i ambdues companyies no representen una competència mútua ferotge, pel que les portes de la col·laboració es poden obrir de bat a bat. IBM ha deixat el negoci del maquinari d’usuari final amb la venda de la seva divisió de PC’s a Lenovo, i s’ha centrat en els servidors de gran potència, un camp que Apple no toca.

Igualment, en el programari tampoc són rivals, amb els nois de Tim Cook centrats en una estratègia d’usuari final, i els d’IBM orientats al sector corporatiu. Així doncs, sense ésser rivals directes i podent ser complementaris, el moviment anunciat per ambues companyies era lògic.

Segons els termes de l’acord, ambdues proporcionaran solucions corporatives basades en els dispositius mòbils d’Apple (iPad i iPhone) i les solucions d’analítica de dades MobileFirst de Big Blue. Apple ja té presència en el sector corporatiu, malgrat que sempre ha enfocat més els seus dispositius a l’usuari final.

La venda correrà a càrrec d’ambdues empreses, pel que podrem trobar les mateixes solucions tant en botigues Apple i centres que venguin els productes de la poma mossegada, com a través d’IBM i els seus concessionaris.

Els productes vindran recolzats per una sèrie d’opcions de suport exclusives d’ambdues empreses.

Guillem Alsina
Etiquetes: