Anàlisi: la fotografia del Huawei Mate 20 Pro, senzillament espectacular

Compartir

Ja fa temps que els fabricants de smartphones se centren a oferir les millors prestacions possibles a les càmeres fotogràfiques integrades, especialment en els seus models flagship, i més encara les marques que es disputen les primeres posicions en el mercat.

Comprar un iPhone o un Galaxy S9/S9+/Note9 és, avui dia, garantia d’obtenir unes excel·lents instantànies en les condicions que siguin, a contrallum o de nit, i fins i tot fixar objectes nítidament objectes que passin pel davant en moviment quan fem la foto.

Huawei és una d’aquestes marques que lluita pel domini en l’àmbit dels smartphones, i que en els darrers anys s’ha fet un lloc entre els principals fabricants amb, entre altres factors, unes càmeres ben treballades que han comptat amb el concurs de Leica en les òptiques.

La sèrie Mate 20 no és una excepció en aquest camí, i jo he tingut el plaer de provar el Mate 20 Pro (el top de la gamma), pel que tot seguit us porto les meves impressions sobre l’apartat fotogràfic.

Triple càmera

El Mate 20 Pro disposa de tres objectius diferents: la càmera “normal” de 40 Megapíxels, un gran angular de 20 Mpx, i un teleobjectiu de 8 Mpx. Amb aquesta dotació, ofereix a l’usuari una àmplia varietat de distàncies focals, amb un zoom de 16 a 270 mm, i la capacitat de captar nítidament objectes situats a 2,5 mm de l’objectiu.

Les dades dels tres objectius són:

  • 40 Mpx, f/1.8, 27mm (wide), 1/1.7″, PDAF/Laser AF
  • 20 Mpx, f/2.2, 16mm (ultrawide), 1/2.7″, PDAF/Laser AF
  • 8 Mpx, f/2.4, 80mm (telephoto), 1/4″, 5x zoom òptic, OIS, PDAF/Laser AF

A aquests els acompanya un flash LED que completa un quadrat el qual dóna, a més, una estètica molt reconeixible a la part del darrere del terminal.

Aquesta dotació de maquinari es veu completada per un programari que empra la intel·ligència artificial per millorar el resultat de la foto.

L’app de càmera

Si sou dels qui, com jo, s’estressen ràpidament amb una app de càmera que conté múltiples opcions i a la qual cal recórrer a la configuració avançada (per a fotògrafs professionals o molt entesos) per treure els millors resultats o, fins i tot, uns resultats decents en unes condicions adverses, el Huawei Mate 20 Pro és el vostre terminal, ja que l’app de càmera és extremadament senzilla, i el bon rendiment dels modes automàtics fan que puguem obviar totalment el mode avançat (tret que vulguem “potinejar-hi” una mica).

Interfície de l'app de foto

Interfície de l’app de foto

Els modes que ofereix aquesta app són els següents:

Obertura: permet aplicar l’efecte de desenfocament bokeh tan de moda actualment, i que el que fa és mantenir el personatge o objecte central enfocat, mentre el fons resta desenfocat.

Nit: tot i que podem fer perfectament una fotografia nocturna amb el mode foto (vegeu més endavant), aquest mode és especial per a les fotografies nocturnes o fetes en entorns amb poca lluminositat. Els seus resultats són ressaltats mitjançant intel·ligència artificial.

Retrat: També emprant la intel·ligència artificial, aquest mode és capaç d’embellir els retrats, és a dir, les fotografies on hi surti una persona en primer pla. Personalment, no és que em desagradi, però el trobo sobrer -repeteixo, personalment-, i ja m’ho faig venir bé amb el mode de fotografia estàndard (vegeu tot seguit).

Foto: el mode de fotografia estàndard.

Vídeo: gravació de vídeo. No el tractarem per als objectius d’aquest article, ja que ens centrarem en la fotografia.

Pro: el mode professional, en el qual podem retocar manualment valors com l’ISO o l’exposició, si bé com he dit abans, per a l’usuari mitjà que no es vulgui complicar la vida, aquest mode es pot considerar com si no existís.

Més: conté altres modes que Huawei calcula que farem servir menys, però que no per això manquen d’interès. Per exemple, hi tenim un Mode document per optimitzar les fotografies que fem a documents impresos o escrits en paper (jo mateix empro sovint el meu mòbil per fer fotos a documents), o un Mode Pintura de Llum que ens permet fer aquelles imatges en les quals els llums dels cotxes creen un camí com si fossin cuques de llum, producte d’una sobreexposició.

Modes que podem trobar a la secció Més de l'app de foto

Modes que podem trobar a la secció Més de l’app de foto

A la part superior de la interfície hi trobem les funcionalitats d’activació/desactivació del flaix, l’accés al reconeixement intel·ligent d’objectes (que ens pot servir per buscar-los a Internet o comprar-los en línia), la imatge en moviment (una foto que és a la pràctica com un vídeo d’un segon), equilibri de colors, i configuracions diverses com si volem afegir la informació de geolocalització del GPS a la imatge.

D’aquestes, vull destacar les opcions de resolució, amb quatre possibilitats: dues de relació d’aspecte 4:3 (de 10 Mpx, 3648×2736, i de 40 Mpx, 7296×5472), una de relació 1:1 (7 Mpx, 2736×2736, idònia per al seu ús amb Instagram), i el format de gran angular amb relació d’aspecte 18,8:9 (6 Mpx, 3648×1744).

Em manca una opció amb relació d’aspecte 16:9, més que res perquè jo (imagino que com molts de vosaltres) tinc un televisor amb relació d’aspecte 16:9, i acostumo a configurar les meves càmeres amb aquesta relació d’aspecte per tal que les fotografies m’omplin la pantalla.

Sobre el terreny

Deixem de banda doncs ja l’aspecte teòric, i posem a prova l’eficiència de la càmera. Per això, el que he fet són diverses fotografies per comparar els diferents modes i configuracions, de manera senzilla i resumida; no he inclòs totes les possibilitats i combinacions, però sí les més habituals per tal que tingueu una idea molt aproximada del rendiment que ens dóna la càmera principal del Huawei Mate 20 Pro.

Cadascuna de les imatges és original, pel que fent-hi un clic les podreu veure a mida completa i ampliar-les al navegador per veure’n el detall màxim. Per aquest motiu, algunes triguen una mica a carregar.

Primer de tot, i per tal de provar les diverses resolucions, aquí teniu una imatge presa a 10 Megapíxels amb relació d’aspecte 4:3.

Imatge a 10 Mpx relació d'aspecte 4:3

Imatge a 10 Mpx relació d’aspecte 4:3. Feu clic per veure-la a mida completa

I tot seguit us proposo veure-la com queda quan escollim la màxima resolució, 40 Mpx:

Imatge a 40 Mpx relació d'aspecte 4:3

Imatge a 40 Mpx relació d’aspecte 4:3. Feu clic per veure-la a mida completa

Podem apreciar com la qualitat és altíssima en ambdues imatges, i l’espai ocupat en disc no arriba al doble: 7,1 MB per a la imatge en 10 Mpx, mentre que la de 40 Mpx (que resulta el doble de grossa que l’anterior) ocupa 10,7 MB.

Si les ampliem al 100%, podrem observar que no hi ha diferències en la qualitat, essent la de 40 Mpx la què, lògicament, ens deixa veure més detalls.

I ara la mateixa foto en relació d’aspecte 18,8:9

Imatge a 6 Mpx relació d'aspecte 18,8:9

Imatge a 6 Mpx relació d’aspecte 18,8:9. Feu clic per veure-la a mida completa

Poder ser present a l’escenari en el moment de les fotos, us hauria fet veure que les instantànies reflecteixen perfectament la llum ambiental existent en el moment, però com que això no és possible, us haureu de refiar de la meva paraula perquè, efectivament, la captació de la llum del Mate 20 Pro és perfecta.

En algun cas, quan feu fotografies en aquest mode, us demanarà que mantingueu la càmera enfocada a l’escena mentre el programari “arregla” la imatge, malgrat que no sempre és així.

Aquesta petició, l’app la fa perquè la seva intel·ligència artificial està component la imatge d’acord a reflectir el més fidedignament possible la llum que es veu a la realitat.

Hi ha moltes persones que prefereixen que els telèfons no apliquin filtres, però creieu-me: l’experiència em diu que realment, queda molt millor reflectida la llum real quan el telèfon aplica el filtre de manera intel·ligent.

Passem ara a jugar amb el desenfocament bokeh, una de les “joguines” preferides avui dia pels fotògrafs aficionats i de la qual en podem veure moltes mostres a Instagram. Ho provem en una petita galeria de dues imatges on podeu veure una instantània amb el filtre aplicat i una altra sense, per tal que pugueu comparar:

Finalment, ens podem preguntar pel zoom. Aquest és de 5 augments òptics, 10 interpolats digitalment. Pel que fa al zoom òptic, no té cap mena de problema, pel que m’he centrat a posar a prova el zoom digital interpolat per tal de veure quina qualitat ofereix forçant al màxim la capacitat d’augment.

Observeu aquesta imatge tot ampliant-la, si us plau:

Imatge en mode Foto amb resolució de 10 Mpx

Imatge en mode Foto amb resolució de 10 Mpx

Suposo que us haureu fixat que al centre de la imatge (més o menys) s’hi veu una passera per sobre del riu. Doncs bé, aquest és l’element que he volgut centrar en el meu zoom:

Imatge en mode Foto amb resolució de 10 Mpx i un zoom aplicat de 10 augments (interpolació digital)

Imatge en mode Foto amb resolució de 10 Mpx i un zoom aplicat de 10 augments (interpolació digital)

Què hi veiem en aquesta imatge? A simple vista, és perfecta, el zoom treballa a màxim rendiment oferint una definició perfecta, però si tenim l’oportunitat d’ampliar-la a mida real, veurem que es nota cert pixelat fruit de la interpolació digital, cosa que és normal.

No obstant això, la qualitat que ofereix continua essent extremadament bona, potser la millor de les que he vist (i dic potser perquè resulta molt agosarat de comparar amb altres smartphones flagship que he vist).

Ja sabem que el zoom que presenta la càmera d’un telèfon mòbil no es pot comparar amb el que pot tenir una càmera rèflex. Jo mateix tinc una càmera que, sense ser reflex, té un zoom de 24 augments. Zoom òptic, s’entén, no pas digital. Ni punt de comparació.

Però pel que fa als telèfons, el Huawei Mate 20 Pro ens ofereix una qualitat d’augment apreciable, fins i tot quan passem més enllà dels cinc augments i ens n’anem cap a la interpolació digital.

Fotografia nocturna

Hi ha diferència entre el mode Foto estàndard i el mode Nit? Sí, i força. I personalment penso que el millor dels dos és el mode Nit per la lluminositat i qualitat que imprimeix a les instantànies, malgrat que presenta un problema: tot el que s’enquadri ha d’estar ben quiet o gairebé.

És a dir, en un escenari on, per exemple, hi hagi cotxes en moviment i hi emprem el mode Nit, aquests cotxes sortiran moguts, mentre que no serà així en el mode Foto estàndard, però les instantànies preses amb aquest no gaudiran de la bellesa proporcionada per una il·luminació aplicada més subtilment per zones.

Posem un exemple: dues instantànies preses una amb mode Foto normal i el flaix en automàtic, i l’altre emprant el mode Nit, amb una escena on hi surten, al lateral, uns cotxes:

Feu clic a cadascuna de les imatges per veure-les a mida original.

Ara permeteu-me fer un collage on es vegin només els cotxes que surtin a les respectives imatges:

Comparació de la nitidesa dels vehicles en moviment en el mode Nit (encercat en vermell) i el modo Foto estàndard (encercats en groc)

Comparació de la nitidesa dels vehicles en moviment en el mode Nit (encercat en vermell) i el mode Foto estàndard (encercats en groc). Clic per veure a mida normal

Ràpidament podem veure que el cotxe que surt en primer pla captat en el mode Nit, ens surt molt mogut, mentre que la resta de vehicles captats en mode Foto normal surten prou nítids (si ampliem, veurem que també són una mica moguts, però es veuen prou bé).

Donem-li una treva al mode Nit i no siguem tan exigents; enfrontem-lo a una foto fixa on pugui demostrar les seves qualitats sense objectes o persones en moviment pel mig:

Si amplieu cadascuna de les instantànies, podreu veure diferències notables en la il·luminació; la torre que es veu a la part superior central (el campanar de la catedral de Girona, per cert) es veu perfectament perfilat i nítid en el mode Nit, mentre que si fem una foto amb el mode Foto amb el flaix (posat en posició automàtica, va saltar degut a la poca llum que hi havia), no s’aprecien els detalls de la torre, de la mateixa manera que podem veure en els edificis que tenim al davant.

En la fotografia feta emprant el mode Foto hi podem apreciar també que el flaix distorsiona la lluminositat natural, mentre que el que fa el mode Nit és potenciar-la, donant com a resultat una captura dels colors i la llum fidedigna al que veiem a ull nu realment.

Conclusió

Si ets aficionat a la fotografia, molt probablement tindràs una càmera (o més) reflex de bona qualitat, juntament amb uns quants objectius, però també estaràs interessat en posseir un telèfon mòbil que tingui una càmera competent, ja que no sempre podràs dur a collibè una de les teves càmeres.

El Huawei Mate 20 Pro és, sense cap mena de dubte, una excel·lent opció, que compta amb un triple sistema de càmera que té dues virtuts: per una banda, facilitar la presa de bones instantànies a qui no hi entén gaire de fotografia sense cap mena d’esforç i, per l’altra, proporcionar als més entesos un ventall d’opcions prou gran com per treure’n molt de suc.

Amb una potència en el maquinari (lent principal de 40 Mpx, teleobjectiu i gran angular) equilibrada amb una app senzilla però versàtil, aquest terminal és una opció perfecta si us agrada la fotografia. Com a molt, la gamma alta de Samsung i els iPhone poden rivalitzar directament amb aquest dispositiu i la seva gamma germana de Huawei, els P20.

Anàlisi: la fotografia del Huawei Mate 20 Pro, senzillament espectacular
Valoreu aquesta publicació

Guillem Alsina
Periodista freelance especialitzat en noves tecnologies, redactor d'YCOM.cat
Etiquetes: