Analitzem fredament els obstacles d’Android TV

Compartir

Sembla que ara si que Google té una bona plataforma per poder triomfar en l’àmbit dels televisors, i res en contra… o bé això últim no és exactament així?

La nova plataforma de programari presentada ahir durant la keynote inaugural de la Google I/O (la conferència anual per a desenvolupadors de la companyia del cercador) neix amb més obertura de mires que Google TV, el primer i fracassat intent de l’empresa per fer-se un lloc en aquest segment del negoci de l’electrònica de consum.

Google TV mancava d’aplicacions, tenia una interfície i forma d’ús no gaire pràctiques, li va fallar en bona part el maquinari d’acompanyament (com el Logitech Revue, que va rebre força crítiques) i no va comptar amb el suport de la industria, un fet en el que hi compten tant el mal rendiment de la mateixa plataforma, com la por a què Google se’ls mengés part del negoci dels continguts.

Això no vol dir que Android no hagi gaudit d’èxit en el món dels smart TV, ans al contrari; molts petits fabricants asiàtics i nord-americans han llançat al mercat set-top boxes amb stock Android, mentre que algunes de les grans marques han emprat Android com a base per al programari del seu televisor amb la interfície personalitzada i la seva pròpia botiga d’aplicacions.

Android TV sembla llimar els problemes de funcionament, atractiu i compatibilitat de Google TV, però la veritat és que no li manquen handicaps a superar a l’hora de fer-se un lloc al mercat.

En primer lloc tenim l’amenaça que molts fabricants poden sentir cap als seus continguts pel que fa als serveis de Google.

Al llarg dels darrers anys, els nois de Sergey Brin i Larry Page han bastit un catàleg de solucions, serveis i continguts molt complet, que inclou llibres, pel·lícules o música. És previsible que a una fabricant com Sony, que té productora musical, cinematográfica i també està ficada en el negoci dels llibres digitals, no li faci gaire gràcia abraçar una plataforma que pot acabar actuant en contra seva com un cavall de Troia que facilitaria a l’usuari el canvi de les apps de continguts pròpies de Sony per les de Google.

No només això, si no que la possibilitat d’executar jocs amb un nivell gràfic que es pot acostar al dels PC’s i les videoconsoles mercès a la potència del maquinari en el que s’executa avui en dia Android, pot llevar-li també clients a la PlayStation. I encara que és difícil que la pèrdua sigui molt significativa, tampoc està el mercat com per a permetre’s-ho.

Un altre fabricant com Samsung també pot veure cert perill en les apps i serveis de contingut de Google, en general tots una miqueta, malgrat que la més perjudicada de les companyies afectades seria sens dubte Sony per enfrontar-s’hi amb gairebé totes les potes del seu negoci.

Una solució que Google podria adoptar per a solucionar aquest problema seria facilitar tant la personalització de la seva plataforma que, a la fi, aquesta acabaria mancant de tots els serveis de la companyia de Mountain View i, al cap i a la fi, de “personalitat” Google.

Però, li interessa això a la companyia del cercador? Sens dubte no, car Google treu un benefici de la plataforma quan aquesta interactua amb els seus serveis i continguts.

Però seguim analitzant més obstacles que Android TV es pot trobar en el seu camí, i passem ara a les plataformes de programari competidores.

LG disposa de webOS, un sistema en el qual ha invertit temps i diners optimitzant-lo per a l’entorn televisiu. Us penseu que l’abandonarà en favor d’Android TV així com així?

Però no només és LG qui disposa d’una plataforma personalitzada: molts són els fabricants que han optat per pujar al carro de la Smart TV Alliance, com ara la mateixa LG, Toshiba, o Panasonic.

Aquesta darrera plataforma permet als seus afiliats la personalització de la interfície i serveis, i mentre poden arribar a gaudir de qualsevol de les apps creades per funcionar en els sistemes que compleixin amb els seus estàndards, també poden rebutjar de les seves botigues aquelles que no els interessin, quelcom que molt probablement no passarà amb Android TV, on quedaran a mercè del que decideixi Google en aquest aspecte.

Els petits fabricants que produeixen set-top boxes basats en un Android stock dirigeixen el seu mercat a un tipus de públic que, en general, sap més el que busca, i entre el que espera trobar-se hi ha la llibertat que els ofereix aquest sistema enfront d’un Android TV sobre el qual cauen les sospites de que ens retindrà com a “presoners” d’una versió del Play incompleta a la qual hi mancaran els grans títols del nostre smartphone.

En el meu cas, per exemple, disposo d’una caixeta amb Android al costat del televisor, que em permet tenir les mateixes apps de cadenes de televisió i continguts que tinc al meu mòbil o a la tauleta tàctil. Ho podré fer amb Android TV? No ho sé i, tant per tant, em quedo amb la meva capseta i el meu stock Android.

Perquè, al cap i a la fi, li puc arribar a instal·lar Google Now i el programari necessari per gestionar-la mitjançant comandes de veu, pel que poc tindrà a envejar a un Android TV en tota regla, i em dóna l’avantatge d’un catàleg molt complet de centenars de milers d’apps que hi ha al Google Play.

La meva visió del futur a curt i mitjà termini d’Android TV és que, com en el cas de Google TV, alguns fabricants treuran al mercat un o dos models de televisor amb la plataforma “per compromís”, mentre que la gran majoria esquivarà aquest sistema operatiu per seguir treballant amb les seves plataformes habituals.

I a llarg termini? Dependrà sempre de l’art, la diplomàcia i la capacitat de pressió al mercat que tingui Google, a parts iguals, i a que sàpiga entendre que el sistema ha de ser molt modularitzable i personalitzable per a què els fabricants se’l facin seu adaptant-lo a la seva oferta de continguts i interessos.

Analitzem fredament els obstacles d’Android TV
Valoreu aquesta publicació

Guillem Alsina
Periodista freelance especialitzat en noves tecnologies, redactor d'YCOM.cat
Etiquetes: