El cotxe autònom de Google, sota la lupa de la societat

Prototipus del cotxe sense conductor de Google
Compartir

Si el cotxe autònom de Google s’hagués d’examinar per treure’s el carnet i l’examinador fos la societat, suspendria.

Un accident i correm-hi tots. N’hi ha per a tant? Al meu parer no, però les coses s’han sortit de mare quan un vehicle autònom de Google ha tingut un accident per… culpa seva?

Els diaris i canals televisius de mig món han donat la noticia: per primera vegada un vehicle autoconduït (governat per un sistema d’intel·ligència artificial que en decideix les accions en tot moment prescindint de conductor humà) ha tingut un accident per responsabilitat seva, en aquest cas tocant amb el seu lateral contra el lateral d’un autobús.

L’incident (més que no pas accident, car ningú no n’ha sortit ferit) ha passat per una “fotesa”: la intel·ligència artificial, programada per éssers humans (no ho oblidem això) ha pressuposat que el bus li cediria gentilment el pas i ha actuat en conseqüència, mentre que el xofer de l’esmentat autobus s’ha passat la gentilesa… bé, que no ha trepitjat el pedal del fre i ha seguit com si res la seva ruta.

No em canso d’escoltar persones que afirmen que mai pujaran a un cotxe en el qual no hi hagi conductor humà, que no se’n refien. Perdó, rectifico: si que me n’he cansat, de fet, en tinc la pipa plena.

Jo sóc dels que si me’n refiaria, i és més, ho espero amb candeletes. Per què? Doncs a banda de que jo mateix no tinc carnet i aquesta tecnologia em podria permetre disposar de vehicle propi (cosa que hauré d’avaluar perquè la despesa pot acabar superant els avantatges), he vist moltes coses que em fan desconfiar sistemàticament d’una gran part dels conductors humans.

Des d’excessos de velocitats fins a avançaments imprudents passant per conductors que beuen en excés, condueixen sota els efectes de les drogues o, fins i tot coses bastant pitjors, he tingut també l’experiència de parlar amb personal de sanitat que m’ha explicat les pitjors bestieses que han vist a les sales d’urgència fruït de les males pràctiques de les persones al volant.

Un sistema d’intel·ligència artificial pot patir fallades mecàniques, certament. Un tipus de fallades de les quals, per cert, no n’estan exempts els vehicles d’avui, als quals els poden fallar els frens, la direcció o qualsevol altre mecanisme que els faci ingovernables i incontrolables.

Però, així i tot, em reconforta saber que el vehicle autoconduït no es distraurà al volant, no farà àpats pesats que li provoquin després somolència al volant, no beurà en excés, no apretarà el pedal del gas perquè li agrada còrrer a velocitats que són senzillament imprudents (o demencials, segons el cas), no tindrà un mal dia, no s’enfadarà, no voldrà donar més gas i sortir abans del semàfor que el seu veí, no es “picarà” si l’avancen,… continuo?

La llista de vicis i defectes dels éssers humans és llarga i diversa, com els pecats que qualsevol religió té en compte a l’hora d’enviar-te a l’infern, però almenys en aquestes hi acostuma a haver una possibilitat de redempció. Quan et comportes malament al volant, xoques contra un altre i mates una persona o la deixes paralítica de per vida, no hi ha possibilitat de tornar enrere. Si, te’n pots penedir, però això no torna la vida o el moviment a les cames a l’altre.

Si els primers cotxes a motor haguessin estat sota la mateixa lupa que el vehicle de Google, avui en dia encara aniríem a peu o en cavall als llocs. No, perdó! en cavall no! que aquests nobles animals a voltes s’esveren i fan caure els seus passatgers amb resultats fatals, esdevenint perillosos “per natura”.

Si ens mirem fredament l’incident, probablement acabarem concloent que el problema no és del cotxe de Google, si no de la candidesa dels programadors de la multinacional del cercador en considerar que un altre conductor els cediria el pas per una sèrie de raons lògiques, no tenint en compte, com resa la màxima popular (i que diuen, fou Einstein qui ho va verbalitzar) que “l’univers i l’estupidesa humana són infinits. Però del primer encara no s’ha pogut comprovar“.

No sé qui va ser que va dir que en unes dècades, probablement als éssers humans ens prohibiran conduïr, ja que serem considerats perillosos. Sincerament, espero amb candeletes aquest moment. Circularé molt més tranquil per les nostres carreteres.

El cotxe autònom de Google, sota la lupa de la societat
Valoreu aquesta publicació

Guillem Alsina
Periodista freelance especialitzat en noves tecnologies, redactor d'YCOM.cat
Etiquetes: