Els clàssics, a punt d’entrar al món dels smartwatches

Els smartwatches són, a dia d'avui, més una curiositat que una opció seriosa per a la majoria de consumidors. Imatge de l'usuari Mapbox a Flickr sota llicència Creative Commons
Compartir

Marques com Casio, Swatch o Tag Heuer presentaran en breu les seves creacions. Però, tot i això, hom es pregunta sobre el futur dels rellotges intel·ligents degut al poc interès que han generat dins de la industria rellotgera tradicional.

Si no recordeu haver vist cap rellotge intel·ligent que es connecti amb l’smartphone que porti la marca d’una de les empreses que tradicionalment ha dominat el món dels rellotges, no us n’estranyeu; les rellotgeres tradicionals han brillat per la seva abscència en aquest camp, malgrat que en els darrers mesos algunes d’aquestes han estat treballant en els seus propis dissenys, que veurem llençar al llarg dels propers mesos.

El cas més “frepant” sigui potser el de Casio. El gegant japonès és el clar dominador d’un cert sector de mercat, especialment en l’àmbit dels rellotges de caire esportiu i casual, i encara no s’ha aventurat a posar un peu en el segment dels rellotges intel·ligents.

Fa temps que es rumoreja que podria llançar el seu propi model aviat, del qual se’n desconeix el sistema operatiu, funcionalitats i aparença, un llançament que s’hauria vist retardat diverses vegades, i que ara algunes publicacions apunten cap a principis del 2016.

La suïssa Swatch, coneguda pels seus models informals i divertits, així com per la seva publicitat trencadora, també està treballant en el seu propi model, el qual tampoc té una data de sortida assignada encara, ni se’n coneixen les especificacions tècniques.

Aquesta actitud de les rellotgeres tradicionals cap als smartwatch fa qüestionar-se’n el futur però, sobretot, el present d’aquests dispositius. Fóra lògic pensar que industries “de tota la vida” com les que he esmentat i d’altres, els costi adaptar-se a una nova corrent sorgida fa poc, però també és lògic pensar que si hi veiessin un sector d’interès, haurien donat el pas molt abans.

Les actuals tecnologies emprades pels smartwatches, especialment pel que fa a les bateries, encara els fan dispositius incòmodes; no podem marxar uns dies de viatge sense endur-nos el carregador, ja que cada dos o tres dies com a molt, hem d’estar carregant-los. I aquells que prescindeixen de pantalla LCD per no gastar tanta bateria i recorren senzillament a llums LED, no disposen de tanta funcionalitat, pel que no són tan atractius per al públic.

Un públic que, per cert, no és tan nombrós ara per ara com els qui compren un rellotge “tradicional”. Si no, penseu-hi: quanta gent coneixeu que porti un rellotge intel·ligent al canell? Molt probablement, poca.

Un aspecte que s’ha esmentat molt poc o gens, però que és fonamental: els rellotges “tradicionals” (entesos aquests com a no intel·ligents) poden durar molts anys, mentre que els models intel·ligents tenen data de caducitat, encara que sigui a uns quants anys vista, ja que la tecnologia evoluciona i és lògic pensar que algun dia deixaran de ser suportats per els nous models de mòbil.

Jo, per exemple, tinc un rellotge convencional que els meus pares em van regalar pel meu vint-i-cinquè aniversari, el qual sé que no passarà mai de moda, que només necessita una pila nova de tant en tant per a funcionar, i que mai es farà incompatible amb res.

Perquè, què passa si ens comprem un Apple Watch i un bon dia optem per un terminal amb Android per substituir el nostre iPhone? I si tenim un rellotge amb Android Wear i un dia ens comprem un telèfon que no empra el sistema operatiu de Google? La compra d’un determinat rellotge ens lliga a un ecosistema.

És probable que la majoria dels consumidors no vegi encara avantatges substancials en la tecnologia emprada en els smartwatches, a un preu encara massa alt per a les seves butxaques, i que per això les rellotgeres de tota la vida ho vegin com una moda passatgera de la qual en parlen més els mitjans de comunicació que els propis consumidors.

Mentre només siguin les tecnològiques com Samsung, LG, Alcatel o Apple les que comercialitzen rellotges intel·ligents amb algun model determinat de les companyies que sempre han estat en aquest sector, haurem de creure que la tecnologia dels rellotges intel·ligents no està encara prou madura.

Imatge de portada: els smartwatches són, a dia d’avui, més una curiositat que una opció seriosa per a la majoria de consumidors. Fotografia de l’usuari Mapbox a Flickr sota llicència Creative Commons

Els clàssics, a punt d’entrar al món dels smartwatches
Valoreu aquesta publicació

Guillem Alsina
Periodista freelance especialitzat en noves tecnologies, redactor d'YCOM.cat
Etiquetes: