HP deixa anar llast

HP, a punt de ser dividida per la meitat. Imatge de Windell Oskay a Flickr sota llicència Creative Commons
Compartir

La multinacional nord-americana opta per seguir el mateix camí que altres i aïlla a la seva divisió de fabricació i venda de PCs.

L’anomenada “era post-PC”, marcada per l’entrada en escena de smartphones, tauletes, la IoT (Internet de les coses, per les seves sigles en anglès), els sistemes operatius lleugers, els wearables i, en resum, l’omnipresència de dispositius “intel·ligents” que substitueixen l’ordinador, està passant factura en la indústria, i la darrera en actuar en conseqüència ha estat Hewlett-Packard.

Prèviament, altres companyies com IBM, Sony o Toshiba ja han actuat d’acord amb el nou panorama, reduint la seva presència en el món PC (Toshiba), venent la seva unitat de fabricació d’ordinadors personals (cas d’IBM), o bé separant-la i buscant una gestió externa però mantenint-la vinculada a nivell de marca amb la companyia principal (Sony).

El panorama és que, al final, només quedaran en el mercat del PC unes poques marques, sembla que gairebé totes elles asiàtiques, que dominaran a plaer comercialitzant formats híbrids (tablet-portàtil, all-in-one,…) a preus de saldo, el que deixa també molt poc marge per a les petites botigues i afavoreix les grans cadenes comercials. Quedaran aquestes marques i Apple, que de moment manté en molt bona salut la seva quota de mercat en el segment de la informàtica d’escriptori.

El que ha triat fer HP és dividir-se en dues conservant el nom que l’ha fet famosa: d’una banda, HP Inc continuarà el negoci de fabricació de PCs i impressores, en el qual la companyia nord-americana és tot un clàssic. Per l’altra, HP Enterprise s’endurà tot allò relacionat amb negocis i consultoria, la qual cosa inclou l’apartat de programari com el sistema operatiu HP-UX, la versió de UNIX de la companyia.

La imatge de marca, inclòs l’actual logotip, se’l quedarà la unitat de fabricació de PCs i impressores, una decisió que pot estar basada en el grau de coneixement i acceptació que aquesta té entre el gran públic. Al capdavall, HP no es troba mal situada en el segment, ocupant la segona posició darrere de Lenovo pel que fa a PCs lliurats segons dades de la consultora Gartner, i és lògic que vulgui mantenir la seva imatge actual.

Llavors, si el moviment no és per un declivi en el mercat que hagi dut a HP a considerar la seva divisió de PCs com a “tòxica”, a què ve ara aquest moviment?

La resposta potser la podem trobar en el raonament d’enfrontar-se més bé i respondre més ràpidament a les necessitats d’un mercat canviant i en constant evolució, en un mercat difícil de preveure a mitjà/llarg termini.

Per a això, el que han decidit a Hewlett-Packard és prescindir d’infraestructura i cadena de comandament, creant dues companyies que operativament seran independents tot i que guardaran relació entre elles. És indubtable que, com a part de les seves recomanacions, HP Enterprise suggerirà a les empreses amb les quals treballi l’adquisició d’ordinadors d’escriptori d’HP Inc tal i com IBM fa el mateix amb els ordinadors de Lenovo que certifica per al seu ús en entorns empresarials .

Pel que fa a la direcció, Meg Whitman -actual CEO d’HP- passarà a ser CEO i Presidenta d’HP Enterprise, mentre que HP Inc comptarà amb Dion Weisler com a President i CEO. En aquest darrer cas, Whitman també serà present a la companyia a través de la presidència de la Junta Directiva de la companyia fabricant de PCs i impressores.

El procés de separació comença ara, i des de l’actual HP s’espera que estigui completat a finals de l’any fiscal de 2015, sempre que les autoritats reguladores del mercat en els diferents països o blocs (com la Unió Europea) aprovin l’operació, per a la qual no hi hauria d’haver en principi cap risc.

Imatge que il·lustra aquest article de Windell Oskay a Flickr sota llicència Creative Commons

HP deixa anar llast
Valoreu aquesta publicació

Guillem Alsina
Periodista freelance especialitzat en noves tecnologies, redactor d'YCOM.cat
Etiquetes: