La generació PlayStation ja té el seu tanc

Fotografia de Vitaly V. Kuzmin sota llicència Creative Commons
Compartir

Un dels darrers vehicles militars presentats per Rússia està dirigit per un comandament semblant al de la coneguda videoconsola, per tal de facilitar l’aprenentatge de la seva conducció als cadets més joves.

Plaça Roja, Moscou, 9 de maig de 2015. Rússia celebra la victòria, el 1945, sobre l’Alemanya nazi. El món, però, contempla una exhibició de força i múscul militar de la potència hereva de l’URSS. Entre mig de la desfilada de tropes i vehicles, un nou transport de tropes blindat, el Kurganets-25.

Aparentement, aquest és un dels múltiples nous desenvolupaments de la indústria armamentística russa, i que a ulls d’un profà passaria desapercebut com “un tanc més“. I, malgrat tot, el Kurganets-25 amaga un petit secret al seu interior (que no és tan secret, si no, no n’estaria parlant jo aquí) que no és ni cap arma ni cap blindatge, però que busca facilitar l’aprenentatge de la conducció d’aquest vehicle als reclutes més joves.

Enlloc de volant o palanques, aquest nou vehicle militar es pilota amb l’ajut d’un comandament semblant als què disposen les videoconsoles PlayStation de Sony, segons ha explicat Albert Bakov (vicepresident de la planta de tractors de Kurganmashzavod, fabricant del Kurganets-25) al diari rus en llengua anglesa Sputnik, al mateix temps que se n’ha atorgat el mèrit indicant que havia estat ell qui s’havia passat dos anys convencent els enginyers per tal de dissenyar un comandament semblant al d’una PlayStation.

El motiu d’aquesta preferència? Simple: facilitar la tasca de conducció als reclutes més novells, disminuïnt la corva d’aprenentatge en reduïr el sistema de conducció del vehicle a quelcom que la majoria ja coneix perquè han jugat a videoconsoles.

Comandament d'una PlayStation. Imatge de l'usuari DeclanTM a Flickr sota llicència Creative Commons

Comandament d’una PlayStation. Imatge de l’usuari DeclanTM a Flickr sota llicència Creative Commons

Bakov també explica els altres avantatges de prescindir d’un volant per passar a usar un gamepad: ocupa menys espai i és menys perillós, ja que en cas d’una frenada sobtada o d’un impacte rebut pel vehicle, un volant es pot clavar al cos del conductor, provocant-li ferides i deixant-lo (literalment) “fora de combat”, mentre que el gamepad no té tots aquests efectes col·laterals.

Penso que també l’entrenament de les tropes hi pot tenir molt a veure, ja que la construcció d’un simulador es simplifica: ara ja només cal un gamepad connectable per USB, i un ordinador amb un parell de pantalles per simular la conducció del Kurganets-25, enlloc d’un sistema més sofisticat.

També crec que la idea podria ser explorada pels constructors de vehicles civils, és a dir, els fabricants de cotxes. Malgrat que el futur apunta cap als cotxes intel·ligents autoconduïts, i que sempre hi haurà conductors que gaudiran més amb la manera tradicional de conduïr manualment amb un volant, tota una generació potser preferirà fer-ho amb un comandament tipus PlayStation que, d’altra banda, ja han fet servir amb anterioritat.

Imatge de portada de Vitaly V. Kuzmin sota llicència Creative Commons

La generació PlayStation ja té el seu tanc
Valoreu aquesta publicació

Guillem Alsina
Periodista freelance especialitzat en noves tecnologies, redactor d'YCOM.cat
Etiquetes: