L’aeroport de Gatwick vol provar un aparcacotxes robòtic

Compartir

Segons afirma la saviesa popular, hi ha dues maneres d’aparcar: de vista i d’oïda. Naturalment, la darrera és un eufemisme humorístic que descriu com fer-ho malament, topant amb el vehicle que tenim al darrere.

Els éssers humans ja les tenim aquestes coses, que quan ens hem d’autoorganitzar podem acabar creant el caos més absolut, a més que cadascú vol imposar la seva pròpia visió de com s’han de fer les coses. Els aparcaments sense divisions als llocs per aparcar en són un bon exemple

En això, els robots estan més avançats que nosaltres, perquè si se’ls programa per seguir una lògica, són capaços d’aprofitar l’espai d’una manera més eficient de la que nosaltres ho podem fer, especialment gràcies als seus dots de comunicació amb sensors i altres robots que treballen en el mateix espai, i gràcies al fet que no tenen ego (fins que no els l’hi programin).

I és precisament aquesta característica dels robots la que vol aprofitar la direcció de l’aeroport londinenc de Gatwick, que està pensant a provar un aparcacotxes robòtic al llarg d’aquest any, segons n’informa el diari The Times.

La prova pilot es duria a terme -sempre segons el rotatiu britànic- a partir del mes d’abril. Com a prova per donar suport a la seva informació, el Times apunta a una oferta de feina feta pública per l’aeroport, i a la qual s’hi demana personal per a un projecte d’aparcament robòtic de cotxes.

Aquesta prova es durà a terme a l’aparcament de llarga durada de la terminal sud.

Stan, l’escollit

El robot pel qual haurien optat a l’aeroport londinenc és Stan, un robot fabricat per l’empresa francesa Stanley Robotics, i que visualment presenta una vaga semblança a un toro de transport per a fàbriques i logística: una base allargada, que li serveix per aixecar i transportar el cotxe, i un petit cos que fa de contrapès i allotja la resta de la maquinària.

Stan a l'aeroport de Lió, en una prova anterior

Stan a l’aeroport de Lió, en una prova anterior

Entre aquesta darrera, la maquinària que dóna sentit al robot, hi trobem un GPS de grau militar, fet que li dóna una exactitud de centímetres, per poder col·locar i treure els cotxes.

La dinàmica d’ús de Stan és senzilla: l’usuari, mitjançant una app del seu telèfon, reserva la seva plaça d’aparcament.

Un cop arriba a una zona habilitada per deixar-hi el vehicle, se’n fa càrrec Stan, que escaneja el vehicle per conèixer-ne les mides i la forma i, d’aquesta manera, poder-lo desar en un lloc adequat.

Quan deixem el nostre cotxe escanegem el codi QR generat per l'app

Quan deixem el nostre cotxe escanegem el codi QR generat per l’app

En optimitzar l’espai tractant els vehicles com peces d’un Tetris gegantí, els responsables del projecte estimen que Stan podrà encabir un 50% més de cotxes al mateix lloc que hi havia abans, ja que el robot no ha d’obrir la porta del conductor en cap moment.

És probable que també puguem automatitzar la recollida del vehicle, bé indicant el dia i hora d’arribada del nostre vol, o bé emprant l’app un cop hàgim sortit de l’avió i ens dirigim cap a la recollida d’equipatges o la sortida de la terminal.

Desconec si pot funcionar així, però preparar el cotxe un cop el nostre avió està tocant terra sense que ens n’haguéssim de preocupar seria perfecte, i no hauria de costar de fer-ho si es pot connectar el robot amb la base de dades que proporciona la mateixa informació dels vols al sistema de visualització.

L’aeroport de Gatwick vol provar un aparcacotxes robòtic
Valoreu aquesta publicació

Guillem Alsina
Periodista freelance especialitzat en noves tecnologies, redactor d'YCOM.cat
Etiquetes: