Material Design busca el seu espai en els sistemes de sobretaula

Compartir

Una distribució GNU/Linux està implementant les línies de disseny d’interfícies d’Android 5.0 al sistema operatiu del pingüí.

No hi ha cap mena de dubte que l’adveniment de la telefonia intel·ligent (smartphones) ha afectat en major o menor mesura els sistemes operatius de sobretaula. Un bon exemple d’això és Windows 8.x el qual, i des de la primera versió, ha gaudit d’una interfície gràfica inspirada en la simplicitat del Windows Phone.

Heu sentit alguna vegada aquella màxima que diu “menys és més“? Doncs en els smartphones es tracta d’això. Ara ja comencem a estar acostumats a terminals que munten processadors de doble o quàdruple nucli i 1 o 2 GB de RAM, però no fa tant, aquestes quantitats de memòria i la potència de les CPUs es reduïa notablement.

Això, afegit al fet que les pantalles dels telèfons no permeten gaires floritures (malgrat que aquestes arribin a ser de 6”) ha dut a una tradició de simplificar la interfície d’usuari que es pot palpar, entre d’altres, en la interfície del recentment presentat Android 5.0 “Lollipop”.

I tornant a l’argument amb el qual encetava aquest article, aquesta interfície ha impactat també a un major nivell en els sistemes operatius de sobretaula i, concretament, en un desenvolupador de GNU/Linux –Michael Spencer– qui ha decidit crear Quantum OS, una distribució del sistema operatiu del pingüí en la qual, la interfície d’usuari s’ajusta a les estrictes línies creades per Google per dictar l’estil Material Design.

Un 'sample' de com s'hauria de veure l'escriptori d'aquest futur GNU/Linux, sembla que basat en Ubuntu pel que fa a aquest muntatge gràfic (fer clic per engrandir)

Un ‘sample’ de com s’hauria de veure l’escriptori d’aquest futur GNU/Linux, sembla que basat en Ubuntu pel que fa a aquest muntatge gràfic (fer clic per engrandir)

La tasca és, de moment, un work in progress al qual li queda força per fer, ja que cal desenvolupar completament un nou entorn d’escriptori. Per a això, les eines que s’estan utilitzant són, sobretot, Qt 5 i QML.

Un altre tema que queda per solucionar són les aplicacions, ja que com a distro de Linux ha de ser capaç d’executar paquets com LibreOffice, malgrat que aquest i altres no es troben adaptats a les línies de disseny de Material Design. És per això que caldrà desenvolupar una sèrie d’aplicacions noves per a la realització de les tasques més comunes, com ara la gestió del correu electrònic, el calendari, o el gestor de fitxers, per esmentar-ne algunes.

Muntatge gràfic que ens acosta a l'aspecte final que hauria de tenir una aplicació basada en el paradigma de Material Design (fer clic per engrandir)

Muntatge gràfic que ens acosta a l’aspecte final que hauria de tenir una aplicació basada en el paradigma de Material Design (fer clic per engrandir)

El projecte no només es queda aquí, ja que la intenció dels desenvolupadors és que el framework  de la interfície d’usuari sigui multiplataforma, amb la qual cosa les aplicacions que acabo d’esmentar serien multiplataforma, podent ser executades en Mac OS X o Windows.

Spencer està “reclutant” voluntaris per al seu treball, aclarint que continuarà essent ell qui gestioni el projecte per tal d’assegurar-se que aquest no s’aparta dels seus objectius inicials, i per això busca perfils que van des del programador fins al dissenyador, passant pels qui en testegen les novetats.

De moment, el projecte ja ha rebut molta atenció mediàtica.

Guillem Alsina
Etiquetes: