Microsoft Finança CyanogenMod

Fotografia de Maurizio Pesce a Flickr sota llicència Creative Commons
Compartir

La companyia de Redmond hauria invertit fins a 70 milions de dòlars en aquesta branca d’Android, segons el Wall Street Journal. Per què?

Segons informa el blog Digits del Wall Street Journal, dedicat a l’actualitat tecnològica i l’anàlisi del sector dins de la publicació dedicada a l’economia, Microsoft ha invertit 70 milions de dòlars en CyanogenMod, una iniciativa que es basa en la versió lliure d’Android per construir un sistema operatiu totalment compatible però que es troba lliure de les aplicacions de Google, les quals poden ser instal·lades a posteriori.

Segons indiquen Rolfe Winkler i Shira Ovide, autors de l’article de Digits, cap portaveu de Microsoft ni de CyanogenMod ha volgut confirmar aquest acord, que s’hauria fet en paral·lel a altres inversions els protagonistes de les quals no han estat revelats.

El blog del Wall Street Journal lliga aquesta operació amb les recents paraules de Kirt McMaster, CEO de CyanogenMod, segons el qual, l’empresa que dirigeix té la intenció de prendre-li a Google el control sobre Android.

Pot fer-ho? En teoria si, ja que Android és un sistema operatiu de codi obert, pel que qualsevol en pot descarregar el codi font i fer-ne una versió compatible amb lleugeres modificacions, com ara la interfície d’usuari o les aplicacions que hi venen instal·lades per defecte, però el següent pas és que algun fabricant opti per aquest sistema operatiu per substituir Android en els seus smartphones.

Ara per ara, això és molt difícil si no impossible entre les grans marques com Samsung, Sony, Motorola o LG. Google és un gegant que les influencia i les té lligades, de manera que és poc probable que vulguin o puguin desentendre’s-en.

Això, en el futur, pot canviar: fins fa un temps, els principals fabricants han vingut diferenciant els seus terminals per la interfície d’usuari (més o menys retocada respecte a l’estàndard ofert per Google) i el programari afegit, però d’un temps ençà i degut a les crítiques per una fragmentació en part efectiva i en part hipotètica de la plataforma de programari que conforma Android, la multinacional del cercador ha preferit unificar al màxim possible tots els terminals que operen sota el seu sistema operatiu, llimant molt les diferències entre dispositius.

Als fabricants els queda, doncs, poc a fer per diferenciar els seus telèfons: alguns retocs a la interfície, algunes apps moltes de les quals estaran condemnades al fracàs (quantes persones empraran un gestor de correu depenent del fabricant quan poden emprar Gmail?), la càmera, el lector d’empremtes, una pantalla de més resolució… però l’experiència d’usuari un cop superats el maquinari i les aplicacions pròpies és la mateixa en un LG, que en un Samsung o un Sony.

Arribats a aquest punt, és inevitable que algun fabricant tingui temptacions “secessionistes” pel que fa a Android, escapant-se de Google per tal de poder personalitzar molt més l’experiència d’usuari i optant per CyanogenMod per no perdre’n la compatibilitat.

Segons la gran majoria dels mitjans que s’han fet ressó de la noticia, la inversió de Microsoft hauria estat pensada per poder dotar de protagonisme a Bing en l’ecosistema d’Android (ara per ara, els fabricants que signen amb Google han d’usar el seu cercador, el que fa que molts usuaris no es descarreguin l’app de Microsoft), Outlook i també Office.

El fet és que ara per ara CyanogenMod és una versió del sistema encara poc corrent, ja que només uns pocs terminals la porten de sèrie (essent el OnePlus One el més conegut) i, per a la resta, cal fer un seguit d’operacions per a instal·lar-la que dissuadeixen la majoria dels usuaris finals.

Al meu parer, 70 milions de dòlars no representen una gran quantitat per a Microsoft, però si per a CyanogenMod, pel que la companyia de Redmond hauria fet una aposta de futur amb aquesta operació, com una manera de tocar el voraviu a Google sense arriscar-hi massa.

Hi ha una estratègia global de la companyia de Satya Nadella al darrere? No ho crec, tampoc crec que es tracti d’un acte espontani, però és més aviat un “anem a veure què passa“, que no pas una pota d’una gran estratègia per desbancar a Google de la seva pròpia creació.

Imatge de portada de Maurizio Pesce a Flickr sota llicència Creative Commons

Guillem Alsina
Etiquetes: