Missatges d’àudio, la millor manera de fer entendre les coses als usuaris

Compartir

Es diu que una imatge val més que mil paraules, però quan el missatge a transmetre no pot ser tan visual per la seva natura, potser fóra millor pensar en l’àudio, almenys en els ordinadors.

L’altre dia m’explicava una persona amb la que estàvem parlant sobre tecnologia, que va actualitzar el seu ordinador a Windows 10 “per error”. El que, llegit així, pot arribar a semblar realment delirant, té una explicació força raonable… per a una mentalitat d’usuari mitjà normalet que no es llegeix els missatges d’error i advertències que li surten en pantalla. I si, admetem-ho, la majoria fa el mateix.

I és que per molt que aquests missatges es facin visibles, siguin breus, i fins i tot busquin ser entenedors (cosa que no sempre aconsegueixen), la gent segueix sense llegir-se el que li surt al pas quan treballa amb l’ordinador.

Resulta que aquesta persona estava fent quelcom a l’ordinador i, no sé com perquè tampoc m’ho ha sabut explicar ell, se li va presentar en pantalla la finestra en la qual li donava l’opció a actualitzar a Windows 10 (tenia instal·lat un Windows 8).

Emparant-se en l’excusa que no duia les ulleres posades (entenc que necessàries en el seu cas per a llegir, pel que tampoc m’explico què estava fent a l’ordinador que no les requerís…), senzillament es va limitar a dir-li que si a tot als successius diàlegs que li van sortir al pas sense llegir-se’n la “lletra petita”. Resultat: segons ell, dues hores amb l’ordinador “pensant i fent coses” -declaracions literals- i més lent quan va acabar tot plegat. Ah si! i una mica diferent (en referència a l’escriptori i la forma de funcionar).

Delirant explicació per a un tecnòleg, sigui un informàtic professional o un aficionat hardcore que remena sovint l’ordinador, però que tampoc ens estranya. Per què? Doncs, perquè com he dit abans, la majoria dels usuaris finals no es llegeix el que li surt en els quadres de diàleg.

La majoria de les excuses són fàcilment desmuntables amb una reprimenda, però es repeteixen i, fins i tot, s’hi continuen agafant aquells que ja han patit algun incident: texts massa llargs, indesxifrables, manca de temps per a llegir-se’ls, “se’ns hauria de donar tot mastegat” (per ser usuaris, com si un vídeo s’hagués de programar sol sense haver de requerir la lectura d’un petit manual) i, fins i tot, lletra massa petita.

Si em permeteu, em desvio un moment del tema tractat per tornar-hi més endavant fusionant aquest amb la línia argumental que encetaré tot seguit; heu instal·lat mai un antivirus Avast en Windows?

Aquest programari té una cosa que ens pot semblar curiosa: una agradable veu femenina que informa de quan s’ha actualitzat la base de dades de virus, i dels principals esdeveniments. I és quelcom que els queda als usuaris, ni que sigui perquè els fa gràcia.

Més enllà de la gràcia que pugui fer o no un missatge d’àudio, fixem-nos en la comoditat de que l’ordinador t’expliqui el que pretén fer i per què vol que tu li donis autorització o no, i tornem a la línia argumental anterior: què passaria si la finestra que proposa l’actualització al Windows 10 vingués acompanyada d’una explicació audible?

Naturalment que continuaria havent-hi usuaris que ni tan sols voldrien esforçar-se en comprendre (o, fins i tot, escoltar) el que se’ls diu, i alguns que poden tenir el so de l’ordinador abaixat (com el meu cas, però jo em llegeixo els textes que em surten en pantalla…), però crec que en termes generals, seria una millor manera de fer arribar la informació als usuaris que no tenen ganes de llegir. O els que no duen posades les ulleres adequades en el moment indicat…

Quina seria la manera correcta de fer-ho? Una veu hauria de llegir el mateix text que surt en pantalla, simplificat al màxim per tal que sigui comprensible, però no substituïnt-lo, ambdós elements (text i àudio) haurien de conviure.

La tecnologia s’ha de simplificar al màxim per tal de poder arribar a tothom, però els usuaris també s’han d’implicar en saber com funcionen els seus dispositius, de la mateixa manera que tothom qui té carnet de conduir sap alguns conceptes de mecànica bàsica.

Missatges d’àudio, la millor manera de fer entendre les coses als usuaris
Valoreu aquesta publicació

Guillem Alsina
Periodista freelance especialitzat en noves tecnologies, redactor d'YCOM.cat
Etiquetes: