Polèmica serveis compartits: segur que els usuaris en tenen la culpa?

Compartir

Si em pregunteu què en penso, i per quin costat em decanto en la batalla que enfronta per una banda als serveis en línia que fomenten el consum cooperatiu i, per l’altra, els col.lectius professionals afectats d’una o altra manera pels anteriors i les autoritats governamentals que -teòricament, si més no- haurien de vetllar pels interessos de tots plegats, no sabria què dir-vos.

Per una banda, entenc les persones que empren aquests serveis, com ara AirBnB per trobar un lloc on estar-s’hi quan viatgen, o bé BlaBlaCar i Uber en el cas de compartir vehicle si es fa el mateix recorregut que altres. Entenc tant els usuaris (per gaudir de millors preus, d’una experiència diferent o, fins i tot, fer amics) com els prestadors (tinc una habitació o apartament que em sobra i així en puc treure un partit, o bé haig de fer un trajecte en cotxe i així aprofito per a què no em surti tan car), però també entenc els professionals que se’n poden veure afectats.

És molt fàcil veure les coses des d’un sol prisma, i demanar que es baixin preus de sectors com el transport de persones o els hotels, però en la majoria dels casos ho demanem sense intentar posar-nos a la pell de l’altre, del professional que condueix un taxi, o de l’amo d’un petit establiment hoteler, que veu com en aquesta època de crisi el negoci minva no ja per aquests serveis o per la competència dels altres companys de professió, si no per la mateixa conjuntura econòmica i social.

Dit això, també haig d’afegir que jo no sóc usuari d’aquest tipus de servei de consum cooperatiu, i que quan viatjo o em desplaço, empro els mitjans de transport “professionals” i m’allotjo en hotels, i la sensació que tinc és que tampoc són aquests serveis en línia els qui estan robant més clients i que, en tot cas, aquests poden afectar més als trens, en menor mesura als autobusos, i als hostals i hotels més econòmics en termes d’allotjament.

El que si que no entenc en absolut és aquesta decisió del govern de multar als usuaris del servei, fins i tot ja se’m fa difícil veure la multa que diuen aplicaran a la companyia…

Les autoritats haurien d’entendre el ritme vertiginós al qual es mouen Internet i les aplicacions, especialment quan parlem del sector de la mobilitat. Aquesta velocitat fa que hi hagin apps l’ús de les quals s’expandeixi abans de poder adaptar la normativa legal del camp al que aquestes afectin.

No tinc base per opinar si el govern fa bé o malament de prohibir aquestes aplicacions, però si crec fermament que els usuaris no s’haurien de veure afectats per aquesta circumstància quan, fins ara, havien cregut que era quelcom legal.

Crec sincerament que s’hi hauria hagut de dedicar més temps de reflexió i parlar-ho més amb els actors socials (ignoro quin ha estat el nivell de converses amb les associacions de consumidors i les entitats que agrupen els professionals implicats en aquest tema) i, en cas d’arribar a la mateixa conclusió que s’ha arribat, senzillament deixar palès per llei que “a partir de determinat moment, ja no es pot fer això que fins ara es feia”.

Entenc aquell principi legal que afirma que el desconeixement de la llei no eximeix del seu compliment, però la imatge que s’està donant del país ve a ser una cosa semblant a “ei, si tens una aplicació o servei revolucionari, pensa’t-ho dos cops abans de posar-lo en narxa a l’Estat Espanyol, perquè igual et pot caure un pal en forma de multa“. És ridícul espantar així la innovació. Tercermundista.

A diferent nivell, però molt exemplificador de com les compañies tecnològiques poden veure el mercat estatal, tenim el cas de Netflix, que sembla ben escaldada per un mercat en el qual es mantenen unes estructures i unes condicions que no són gens propicis per a la innovació, a més d’una lentitud en els canvis que no afavoreix que això pugui canviar per a millorar.

Polèmica serveis compartits: segur que els usuaris en tenen la culpa?
Valoreu aquesta publicació

Guillem Alsina
Periodista freelance especialitzat en noves tecnologies, redactor d'YCOM.cat
Etiquetes: