Què fa que ens queixem com a usuaris de telefonia mòbil?

Una antena de telefonia mòbil. Imatge de l'usuari genta_hgr a Flickr sota llicència Creative Commons
Compartir

La qualitat de la cobertura que experimentem depèn de més factors a més de l’operadora, factors que tot sovint desconeixem.

Poca cobertura en alguns llocs? Se’ns tallen les trucades? Acostumem a donar-li la culpa d’aquests i altres incidents amb el nostre smartphone a l’operadora, però la realitat és molt més complexa i els serveis que ens brinda l’operadora no són l’únic que ens pot fallar en la cadena de la comunicació.

Strand Consulting, consultoria nascuda de la mà de John Strand, i amb una dilatada experiència en l’àmbit de les comunicacions mòbils mercès a la feina que prèviament el seu mateix fundador va desenvolupar a la industria de la mobilitat, s’ha passat els darrers anys analitzant el mercat i, a conseqüència, coneix bé les queixes dels usuaris i els motius que les originen.

I la mateixa consultora n’ha fet un resum en forma de decàleg:

1) L’experiència amb la cobertura dels telèfons mòbils va a pitjor. Segons Strand, els mitjans carreguen les seves tintes sobre les operadores, quan hi ha altres actors en joc que també tenen la seva part de culpa.

2) El nombre creixent de smartphones té un impacte sobre la qualitat de la cobertura. Les configuracions dels smartphones per a l’ús de la xarxa de veu i dades no acostumen a ser òptimes, per tant les xarxes de comunicació es ressenteixen del tràfic generat de manera automàtica per les apps i dels bugs del programari.

3) Paral·lelament a l’augment de l’ús i les queixes de la qualitat del servei, els mateixos usuaris de telefonia mòbil es neguen a tenir torres de comunicació a les seves propietats per diversos motius.

4) Tot i el temor per les possibles patologies causades per l’increment de radiació de les torres de telefonia (com ara diversos tipus de càncer), els darrers estudis científics demostren que no hi ha relació entre ambdues coses.

En aquest punt, haig de subratllar que aquesta és l’opinió de Strand Consulting i que, fins a on sé, cap estudi científic ha pogut provar de manera definitiva si hi ha relació o no n’hi ha entre tenir torres de comunicació de telefonia a prop i l’increment de patologies que se’n derivin.

Diguem que tot està suspès en un debat entre partidaris i detractors, en el que cada bàndol ensenya resultats d’estudis que recolzen la seva postura i desmenteixen la de l’altre. Naturalment, les operadores militen en el bàndol que no troba una relació causa-efecte, mentre que nombroses associacions de consumidors i de ciutadans representen el gruix de l’altre bàndol.

5) Els polítics s’aprofiten del tema de la cobertura mòbil com una qüestió política per a guanyar vots, però no ofereixen cap suport o la regulació per millorar el desenvolupament de la xarxa de comunicacions.

6) És difícil obtenir permisos per construir antenes de telefonia mòbil per part de molts ajuntaments, de manera que el desplegament de la xarxa es dilata en mesos, si no en anys, sobre el calendari previst.

7) L’especulació dels mateixos ajuntaments o els propietaris dels edificis i terrenys on hi han d’anar les antenes, demanant preus inflats per l’expectativa de fer un negoci lucratiu, dificulten la tasca de les operadores, que han de triar amb molt de compte on situen les seves infraestructures per fer bona la inversió.

8) Els mitjans de comunicació i els consumidors no distingeixen entre la cobertura mòbil i la capacitat. El problema no és necessàriament de cobertura, pot ser de capacitat de les xarxes.

9) L’actual legislació no és molt favorable als nous desenvolupaments que milloren la cobertura, és a dir, tecnologies innovadores, més freqüències, i les antenes petites.

10) La societat té una visió simplista dels costos i els reptes que representa la cobertura mòbil en zones remotes i aïllades.

La conclusió de la consultora és que el debat sobre la qualitat i la cobertura de la telefonia mòbil és esbiaixat, centrant-se només en el paper de les operadores i la seva suposada manca de predisposició a invertir en millorar les xarxes, no tenint-se en compte aspectes com el paper que ha jugat el ‘boom’ dels smartphones, la regulació, o el paper dels ajuntaments i altres entitats.

La visió de Strand Consulting és molt favorable a les operadores, a les quals potser si que se les ha demonitzat en excés al llarg dels darrers anys. Però, n’hi ha per a tant? Vosaltres què en penseu d’aquests 10 punts?

Imatge que il·lustra aquest article de l’usuari genta_hgr a Flickr sota llicència Creative Commons

Què fa que ens queixem com a usuaris de telefonia mòbil?
Valoreu aquesta publicació

Guillem Alsina
Periodista freelance especialitzat en noves tecnologies, redactor d'YCOM.cat
Etiquetes: