Sanció multimilionària a Google per la vulneració de la normativa de la competència

Compartir

La Comissió Europea ha imposat una nova multa multimilionària a Google pel seu servei de publicitat. La sanció és de 1.490 milions d’euros i arriba després d’una investigació que ha determinat que Google ha posat traves i, fins i tot, ha bloquejat els seus rivals quan volien posar anuncis en pàgines webs de tercers. Un fet que suposa una vulneració de la normativa de la competència. Així ho ha anunciat la comissària de Competència, Margrethe Vestager, que ha assegurat que Google ha mantingut aquesta actitud contrària a la competència durant deu anys.

Aquesta es converteix en la tercera multa a Google en dos anys, tot i que la menys copiosa. La Comissió Europea ja va imposar l’any passat una sanció al gegant dels motors de cerca de 4.300 milions d’euros per abús de posició dominant amb el seu sistema Android. La primera multa va tenir lloc fa poc més de dos anys i va ser de 2.400 milions d’euros. En aquest cas es va imposar sanció per haver afavorit el seu comparador de preus, Google Shopping. Amb aquesta darrera sanció, Google haurà pagat a Brussel·les 8.190 milions d’euros en menys de tres anys.

Aquesta “guerra” amb Google va començar ara just fa 10 anys i l’executiu europeu s’ha esforçat per donar resposta a tots els fronts oberts que tenia abans de les eleccions. Competència argumenta que es tracta d’un abús de poder per part de Google en el seu sistema de publicitat Google Adsense. Segons dades de la mateixa sanció, Google controla el 90% del mercat en els buscadors i el 75% de la publicitat digital. Alphabet, empresa matriu de Google, es defensa argumentant que gran part de la resolució es basa en arguments subjectius i estratègies que responen a altres interessos. Malgrat les multes, que representen només un 1% aproximat de la facturació de l’empresa, Google segueix avançant en quota de mercat, ingressos i nombre d’usuaris. La companyia ha passat de ser una empresa tecnològica a una empresa de serveis, dominant un mercat a vegades intangible o basat més en les dades que en els consumidors. Arran de la multa i d’altres casos semblants o mediàtics com els taxis amb Uber, creix el debat sobre la regulació per part de les institucions

A ycom.cat hem volgut conèixer l’opinió de Marc Realp, director general de l’ACCO, l’Autoritat Catalana de la Competència, organisme que té com a missió vetllar pel correcte funcionament competitiu dels mercats a Catalunya. En un debat que en molts casos sembla més terminològic que tècnic, Realp justifica que el més important és determinar què és el mercat. “Els mercats digitals traspassen fronteres i competències, i molts afers s’han de regular a nivell europeu, i no català. Catalunya no és un mercat digital únic, i només en el cas que una plataforma tingués un domini absolut i exclusiu a Catalunya o Barcelona, l’ACCO podria actuar”, ha afirmat Realp.

Realp insisteix, però, que fins ara les sancions que s’han posat han estat multes per realitzar activitats que atempten contra el correcte funcionament competitiu al mercat digital. Per aquest motiu, és important que les autoritats com l’ACCO regulin l’activitat de les empreses i es produeixin situacions d’abús. Si s’evita l’acció sancionable, no caldrà arribar a posar multes. No obstant això, Realp determina que hi ha un debat extens i llarg sobre aquest tema.

Sanció multimilionària a Google per la vulneració de la normativa de la competència
4 (80%) 1 vot