Strand Consulting llança nova andanada contra la neutralitat a la Xarxa a Europa

Imatge de Felix Triller a Flickr sota llicència Creative Commons
Compartir

Segons la consultora danesa, les polítiques adoptades per la Unió Europea condueixen a reforçar el domini de les empreses nord-americanes a la Xarxa. Us n’expliquem els arguments.

Continua el debat al voltant de la neutralitat de la Xarxa al vell continent i aquest cop l’ofensiva és per als detractors d’aquest principi, que ataquen de la mà de Strand Consulting, consultora especialitzada en l’àmbit mòbil que s’ha mostrat sempre especialment crítica amb els plantejaments de l’Agenda Digital Europea.

En una nota de premsa enviada via correu electrònic als mitjans de comunicació, la consultora danesa analitza diversos contres que, al seu parer, tenen les reglamentacions que obliguen a la neutralitat de la Xarxa.

Però, abans d’entrar en matèria, recordem breument en què consisteix aquest principi: la neutralitat de la Xarxa diu que les empreses i institucions que gestionen el tràfic de dades d’Internet a través dels seus servidors, no poden prioritzar el tràfic de determinats serveis per sobre dels altres reservant, per exemple, un ample de banda determinat. Han de tractar tot el tràfic que gestionen de la mateixa manera.

Per a què el principi de neutralitat a la Xarxa es preservi, tan sols cal implantar una restricció a operadores i ISP’s: la d’analitzar els paquets que enruten. Si no poden obrir els paquets de dades que passen per les seves xarxes, no poden distingir el servei al qual pertanyen i, per tant, prioritzar-ne un davant de l’altre.

Això, de retruc, ens porta a la preservació de l’anonimat i la intimitat en les comunicacions, ja que en no poder analitzar el tràfic gestionat, les companyies tampoc poden conèixer-ne els emissors, destinataris i contingut.

Fins aquí tot semblen beneficis, però… hi ha algun desavantatge? Segons Strand Consulting si, i els seus arguments coincideixen a grans trets amb els que citen les operadores per oposar-se a aquest principi i, fins i tot, per oposar-se a la desaparició de les tarifes de roaming entre estats europeus.

En primer lloc, la consultora cita la manca de diferenciació entre aquelles operadores que innoven investigant i oferint serveis en línia propis, i aquelles que van a remolc de les primeres o que, senzillament, no ofereixen un valor afegit.

Aquí, l’argument vindria a ser que les operadores que innoven en el sector en línia haurien de poder gaudir un premi permetent-los prioritzar el tràfic procedent d’aquests serveis desenvolupats in-home respecte als d’altres empreses.

Però, i les companyies purament online que ofereixen serveis innovadors però no disposen de xarxa? Precisament, s’estalvien aquesta inversió mentre són les operadores les qui estan obligades a oferir les mateixes oportunitats a aquests serveis que als seus propis, quelcom que Strand Consulting no veu raonable i que, a més, desincentiva que les mateixes operadores inverteixin en R+D.

A més, una regulació només per als gestors de la xarxa de dades crea una situació de desigualtat respecte als prestadors de servei purs, ja que no estan subjectes al mateix control i revisió.

Això porta a què la inversió en nous serveis en línia sigui molt poc atractiva per a les operadores, i que aquesta quedi en mans exclusivament d’un dels factors de l’equació, els gegants de la Internet com Google o Yahoo! dels que, a més, cal fer notar que tots són nord-americans, sense presència europea de pes si treiem serveis puntuals com la música de Spotify (Suècia).

Òbviament, la concepció de l’Agenda Digital és diametralment oposada, considerant que amb el manteniment del principi de neutralitat de la Xarxa, es donen les mateixes oportunitats a totes les empreses, tant grans com petites, que ofereixen serveis en línia.

El cas més citat de trencament de la neutralitat de la Xarxa -o així s’ha interpretat- és el de Netflix, que als Estats Units paga a determinades operadores per poder gaudir d’un cabal superior d’ample de banda de les connexions, per tal que els seus clients puguin gaudir de la màxima qualitat en el seu streaming.

Segons el raonament de l’Agenda Digital, això perjudicaria als nous jugadors que intentin fer-se un lloc al mercat, sobretot si no tenen diners per pactar amb les operadores.

Strand Consulting recomana a la Unió Europea que posi sobre la taula mesures per recolzar la innovació, i no pas la imposició de mesures que acabin potenciant encara més el domini de les empreses nord-americanes al sector.

Com a resultat de la dilatada experiència de la consultora danesa en el sector de les telecomunicacions, aquesta va publicar ja fa un temps un complet informe sobre la neutralitat a la Xarxa i les conseqüències que podia tenir per a les operadores i empreses implicades.

Amb aquest article he intentat no només oferir-vos els arguments que presenta Strand Consulting i, en general, tots els actors que es manifesten en contra de les propostes que en aquest sentit presenta la Unió Europea, si no també els postulats d’aquesta darrera.

Ara us toca a vosaltres: quins arguments teniu a favor i/o en contra de la neutralitat a la Xarxa?

Imatge que il·lustra aquest article de Felix Triller a Flickr sota llicència Creative Commons

Strand Consulting llança nova andanada contra la neutralitat a la Xarxa a Europa
Valoreu aquesta publicació

Guillem Alsina
Periodista freelance especialitzat en noves tecnologies, redactor d'YCOM.cat
Etiquetes: