TikTok: la propera febre de les xarxes socials?

TikTok
Compartir

Hi ha vida més enllà de Facebook, Twitter o Instagram a l’espai de les xarxes socials, per molt que a vegades ens costi de veure. I el nom del proper “hit” podria ser el de TikTok.

Aquesta app de vídeos breus ha experimentat un creixement sobtat en descàrregues, especialment als Estats Units, on ha passat de la setena posició en la categoria de vídeo, fotografia i social, a la segona segons App Annie.

La finalitat de l’app és la publicació de vídeos breus enriquits amb efectes especials i stickers, res en principi que no hàgim vist a Snapchat o Instagram. Aquests vídeos es poden compartir a altres plataformes socials, com Instagram o Twitter.

Germana de la xinesa Douyin, TikTok és oficialment publicada per Musical.ly, després de l’adquisició d’aquesta darrera per part de ByteDance (companyia mare de Douyin). Això explicaria en bona part el ràpid i elevat creixement en usuaris de l’app, ja que els usuaris de Musical.ly van ser migrats automàticament a TikTok.

Però això no ho explica tot; sembla que als Estats Units, els responsables d’aquesta app s’han treballat una acurada campanya de màrqueting, comptant amb la participació d’estrelles com el televisiu Jimmy Fallon, presentador de The Tonight Show.

Fou precisament en aquest programa (amb una gran audiència als Estats Units) que Fallon va proposar als televidents un repte que havia de ser assolit gravant un vídeo i penjant-lo a TikTok.

Mentre, a la Xina, Douyin és també una de les primeres apps en nombre de descàrregues. i, aquí, Vodafone ja és conscient del seu potencial, pel que l’inclou a la llista de les apps que es beneficien del seu Social Pass, l’abonament que permet l’ús de dades il·limitades en xarxes socials.

Així és TikTok

Així és TikTok. Clic per veure a mida completa

Un model econòmic encara per explotar

TikTok manca de publicitat de pagament, però ha atret força campanyes de màrqueting per part de grans companyies i famosos. El que sí posa a la venda són emojis i stickers de pagament.

Aquestes vendes han augmentat un 275% en un any fins al novembre de 2018, representant 3,5 milions de dòlars.

Probablement ByteDance segueix una estratègia basada en primer fer créixer la base d’usuaris per a monetitzar-la amb publicitat quan ja sigui prou àmplia.

No és una forma de procedir fora de l’habitual, altres apps i serveis han fet exactament el mateix: primer créixer (fins i tot en alguns casos, com Facebook, sense un model econòmic gaire clar) amb una interficie neta de publicitat (que sempre és una interrupció del servei i els continguts), per passar a introduir-la quan ja ha assolit una massa crítica.

D’aquesta manera, amb publicitat, els ingressos de TikTok es dispararien.

El vell continent, assignatura pendent

Però si bé l’app està funcionant bé als Estats Units i hi puja com l’escuma, aconseguint 80 milions de descàrregues (un 10% de les totals, excloent els usuaris d’Android a la Xina), a Europa encara és relativament desconeguda.

Com ja he dit abans, Vodafone l’ha introduït al seu Social Pass, i molt jovent (les modes en xarxes socials corren abans entre els més joves abans que els adults ens n’assabentem) ja la coneix, però així i tot continua en segon pla darrere de Snapchat o Instagram.

Veurem quant de temps triga a seduir, també, el públic europeu, perquè segur que quan ho faci, arrasarà.

TikTok: la propera febre de les xarxes socials?
Valoreu aquesta publicació

Guillem Alsina
Periodista freelance especialitzat en noves tecnologies, redactor d'YCOM.cat
Etiquetes: