Aclarint què va passar en l’accident del Tesla

Fotografia de Stephen Pace a Flickr sota llicència Creative Commons
Compartir

Un accident mortal amb un Tesla en pilot automàtic serveix d’argument als contraris als cotxes intel·ligents. Què va passar?

Imatge de portada de Stephen Pace a Flickr sota llicència Creative Commons

Joshua Brown, consultor estratègic en tecnologia i veterà dels Navy Seals dels Estats Units (un cos d’elit de la Infanteria de Marina d’aquell país), moria el passat dia 7 als 40 anys en un accident de trànsit. La particularitat del fatal esdeveniment és que Brown conduïa un Tesla model S que, en el moment de produir-se la col·lisió, anava en pilot automàtic, convertint amb això a Brown en la primera víctima mortal documentada d’un cotxe autoconduït.

L’accident va passar a una carretera de Florida, quan un camió que circulava en sentit contrari i que pretenia girar cap a l’esquerra per incorporar-se a una altra via que tallava perpendicularment la carretera, va envestir el Tesla de Brown, al qual ell anomenava afectuosament “Tessy”.

L’accident i la defunció, que no s’han donat a conèixer públicament fins a gairebé dos mesos després d’haver succeït, semblen haver donat arguments als contraris a la introducció a nivell comercial de les tecnologies d’autoconducció. No obstant això, si ens aturem a revisar el que va succeir realment aquell dia, veurem que aquests arguments queden en poc més que fum, en uns prejudicis que s’agafen a un clau roent per a desprestigiar i rebaixar aquesta tecnologia.

En primer lloc, el Tesla S no és pròpiament un vehicle autoconduït, sinó que incorpora ajudes a la conducció com és el pilot automàtic, el qual és capaç de mantenir el pilotatge en una via determinada, tal com també fan altres vehicles de marques de consum més esteses, com Opel o Citroën.

Aquestes ajudes tenen com a finalitat permetre que els conductors descansin en vies com autopistes, autovies i carreteres, però no porten el vehicle per ells soles d’un lloc a l’altre.

A més a més el sistema de pilot automàtic del Tesla S (que ha estat dissenyat per la companyia israeliana Mobileye), està pensat per evitar xocs pel darrere, i en cap moment se l’ha concebut per controlar els laterals del vehicle (que és per on va envestir el camió), si bé ha evitat algun accident frontal.

Si això no fos prou, i si abans he dit que les ajudes a la conducció no eximeixen al pilot humà d’estar per la feina i romandre atent a la carretera, sembla que en el moment dels fets, Brown estava gaudint d’una pel·lícula… de la saga de Harry Potter.

La policia de Florida va trobar restes d’un reproductor de DVD en el lloc de l’accident, i el conductor del camió va declarar que, efectivament, havia pogut veure com el conductor del cotxe Tesla (o fóra més adequat titllar-lo de passatger en el moment dels fets, ja que no tenia el control del vehicle) estava veient una pel·lícula de Harry Potter.

Més enllà de l’anècdota del film concret que estigués veient, i que no és fàcil que el xofer del camió pogués identificar per la rapidesa amb la qual es van produir els fets ni l’angle de la col·lisió segons els informes de la policia de Florida, el cert és que Brown va ser molt imprudent en deixar totalment de banda la conducció del seu cotxe i confiant exclusivament en un sistema que ha estat pensat per a l’assistència, i no per a prendre el control total del vehicle.

Es dóna la circumstància de què Brown tenia un canal de vídeo a YouTube, en el qual fa tres mesos hi va publicar un vídeo en el qual ensenyava com “Tessy” esquivava un camió que li entrava incorrectament per l’esquerra, intentant incorporar-se de qualsevol manera al carril que en aquell moment ocupava Brown per a posteriorment prendre la sortida de l’autopista a la dreta.

De moment, i tret de llicències per a proves, no hi ha cap estat ni entitat local que hagi aprovat l’ús comercial de cotxes autoconduïts. Els més avançats en aquest aspecte són els californians, no debades les principals empreses fabricants d’aquest tipus de vehicles es troben allà (la mateixa Tesla i Google entre d’altres), però les condicions per posar un cotxe autoconduït a la carretera són draconianes fent, per exemple, que s’hagi de contractar una assegurança per valor de cinc milions de dòlars.

Així que els detractors d’aquesta tecnologia hauran de buscar una altres arguments car, un cop més, fins i tot aquest accident deu la seva culpa a l’actuació humana.

Aclarint què va passar en l’accident del Tesla
Valoreu aquesta publicació

Guillem Alsina
Periodista freelance especialitzat en noves tecnologies, redactor d'YCOM.cat
Etiquetes: