Barcelona celebra la primera conferència de Ciència, Tecnologia, Enginyeria, Art i Matemàtiques (STEAM)

Compartir

La Caixa i l’Ajuntament de Barcelona han organitzat aquests dies la Primera Conferència Internacional STEAM Barcelona, celebrada al CosmoCaixa. Aquest esdeveniment és un punt de trobada entre els professionals i les institucions que treballen directament sobre el terreny, i tenen experiència i coneixements de primera mà sobre les dificultats i èxits de l’aplicació STEAM en els seus centres.

La conferència tenia com a objectiu intercanviar i compartir experiències, mètodes i estratègies amb els professionals i institucions del nostre país però també amb experts de tot el món.

Segons la investigació de la IDC (International Data Corporation), actualment el 50% dels llocs de treball requereixen habilitats tecnològiques, i es calcula que en una dècada aquesta xifra s’elevarà fins al 77%. La falta de correspondència entre les habilitats de treball de molts joves i les exigències del mercat laboral s’ha convertit avui en un desafiament central per a Europa, repte que afecta totes les capes de la societat, la productivitat i l’eficiència de les empreses i, al mateix temps, al benestar actual i futur dels joves.

Segons la Comissió Europea, el 2020 el nombre de llocs de treball per a persones altament qualificades augmentarà fins als 16 milions, mentre que el nombre de llocs de treball per a treballadors poc qualificats es reduirà en
voltant dels 12 milions. El reequilibri social i econòmic només serà possible millorant l’alfabetització digital i l’educació i, en particular, impulsant la integració de la ciència, la tecnologia, l’enginyeria, l’art i les matemàtiques
(STEAM) en els centres educatius. En aquest marc, són necessaris nous enfocamentsen el sistema integral d’educació actual per garantir que els coneixements i models que s’imparteixen són pertinents per sintonitzar amb les necessitats de la societat i del mercat de treball.

STEAM al parvulari i a la primària

Un nombre creixent d’investigacions suggereixen que l’interès i el desenvolupament de la ciència s’inicien molt abans que l’educació formal. Per tant, des de molt d’hora convé alimentar sense demora la capacitat dels nens per convertir-se en enginyers i científics del demà. Hi ha un acord generalitzat que les condicions per fomentar una mentalitat innovadora i facilitar les competències.

Per tant, la primera refleixó és desenvolupar STEAM en l’escola primària i secundària.
Involucrar en aquest procés els estudiants en una edat primerenca els converteix en solucionadors de problemes, augmenta la seva autoconfiança, fa créixer el seu interès i els posa en el camí per assolir importants èxits en l’escola primària,en la secundària i més enllà.

Èxit de participació i networking

La Primera Conferència Internacional STREAM Barcelona ha tingut dues activitats molt interessants, Show & Tell i Playground. Les famílies interessades han pogut compartir amb alguns dels experts una tarda d’experiències i emocions interactives amb els programes Show & Tell. També han pogut conèixer les experiències existents en funcionament en els col·legis, les últimes innovacions metodològiques i els continguts que presenten diferents organitzacions, així com sessions especials dirigides per Marina Bers, David Cuartielles, Chris Rogers i Núria Miró.
Per altra banda, Playground ha organitzat tallers, demostracions, presentacions i experiències interactives que permetran realitzar un recorregut interactiu a través d’algunes de les innovacions més interessants en l’actualitat en l’àmbitde l’educació.

Aquest model fa servir la creativitat, el foment de la curiositat, l’anàlisi personalitzat, l’intercanvi d’idees, el treball en equip i les solucions d’assaig-error i anima a assumir riscos. Aquesta nova forma de treballar transforma l’aula en un àmbit de col·laboració vinculat a la vida real i, per tant, deixa de ser un espai on els nois i noies són receptors passius d’informació, de memorització, de pregunta-resposta i d’exàmens estandarditzats. Estimula, en conseqüència, la capacitat d’aplicar amb destresa els coneixements en noves situacions, habilitats que es consideren fonamentals en un món que canvia constantment. Què us sembla aquest nou model o reflexió sobre el sistema educatiu?

YCOM
Últimes entrades de YCOM (Veure'ls tots)