El perill dels serveis online: l’actitud contemplativa de l’usuari

Imatge de l'usuari Nicola a Flickr sota llicència Creative Commons
Compartir

Tots aquells que s’han vist atrapats per la “mort sobtada”, han patit el problema per no haver-se esforçat en tenir còpia de seguretat de les seves imatges.

Confiem massa en els serveis en línia, siguin quins siguin aquests. Ho estic constatant aquests dies després de l’abrupte final de Fotolog, la que es pot considerar primera xarxa social dedicada a la fotografia i predecessora d’altres com Flickr o Instagram.

Una empresa ens pot semblar molt forta, però hem de ser conscients que en molts casos, la seva activitat i bona paxi professional depèn realment de la voluntat d’uns pocs o, fins i tot, d’una sola persona.

I no em canso d’escoltar usuaris de Fotolog que es queixen d’haver perdut les fotografies que hi tenien. Confiaven en què Fotolog les hi guardaria per al futur.

Per això, jo no empro cap aplicació que em pugi les imatges directament a un servei en línia, si no que primer les guardo en el dispositiu i, després -i si s’escau- les pujo al servei que sigui. I del dispositiu, quan puc, ràpidament còpia de seguretat en un o dos llocs diferents.

Podem confiar en els serveis en línia sempre i quan tinguem una còpia de seguretat, algun tipus de backup fora de línia, de manera que en cas de fallar-nos el servei, puguem recuperar les nostres dades.

El gran problema amb Fotolog ha estat l’actitud contemplativa dels usuaris, que han preferit obviar la possibilitat que el servei es “morís” sense previ avís i els deixés, així, sense possibilitat de recuperar els seus continguts, que no pas preocupar-se de bastir un sistema de còpia de seguretat que els permtés sobreposar-se a una pèrdua així.

Al final, la solució més fàcil és confiar en altri, de manera que si falla, puguem culpar a l’altra part sense pensar en la nostra responsabilitat per negligència (per petita que aquesta sigui).

Fotografia de portada de l’usuari Nicola a Flickr sota llicència Creative Commons

El perill dels serveis online: l’actitud contemplativa de l’usuari
Valoreu aquesta publicació

Guillem Alsina
Periodista freelance especialitzat en noves tecnologies, redactor d'YCOM.cat
Etiquetes: