Entrevista a Xantal Llavina, revolució 4.0 a TV3

Compartir

Entrevistem a Xantal Llavina, que amb dos programes ja ha consolidat el Revolució 4.0 com un dels més seguits i sobretot amb més participació a través de les xarxes socials. El programa es caracteritza per tenir format i debat innovador, en què es mostren històries del millor talent emprenedor i digital del país d’una manera divulgadora i entretinguda. De moment ha comptat amb experts de renom i ha rebut molt bones crítiques per part del sector de l’emprenedoria i les empreses.

– Què ens explica el Revolució 4.0 de TV3?

És un debat innovador, on ensenyem històries, d’una manera divulgadora i entretinguda, del millor talent emprenedor i digital del país. L’eix principal del programa és un convidat mediàtic, que connecta la seva història amb una “Àgora” amb14 experts i emprenedors. I responem a preguntes com: Com s’aconsegueix ser un bon emprenedor i crear una ‘startup’ d’èxit? D’aquí a deu anys, hi haurà diaris en paper? Les aules del segle XXI seran digitals? La compra per internet ha vingut per quedar-se? Una pastilla curarà realment al càncer? La intel·ligència artificial ens canviarà la vida? Arribarem abans del 2030 a la paritat real entre homes i dones? A més, el públic del programa participa també de manera activa a través dels seus mòbils, generant continguts transmèdia, i tenim el gran expert crític que és l’Àlex Marquina.

-Posa’m exemples de personatges que veurem?
Moltes veus i moltes cares! És un programa molt coral. Entre els personatges reconeguts del programa hi seran: Santiago Niño Becerra, Vanessa Lorenzo, Xavier Sala Martín, els Germans Torres, Sergio i Javier, Joel Joan, Joan Dausà, Ignacio Escolar, Jaume Roures, Carme Ruscalleda, Alex Rovira o Manel Esteller. A cada capítol analitzem com afecta al ciutadà la transformació digital en sectors com l‘emprenedoria i l’economia, la gastronomia, el periodisme, la robòtica, l’educació, la innovació i la creativitat, la paritat o la salut, creant un ‘hub’ específic de ments inquietes, amb presència d’emprenedors catalans que destaquen per la seva feina i que són un referent indiscutible de la revolució digital catalana, com Carlorta Pi (Holaluz), Marc Elena (Adsmurai), Mar Alarcón (Social Car) o Josep Coll (RedPoints), entre molts d’altres.

– Com t’ajudes amb les xarxes a donar a conèixer el programa?

Les xarxes són sempre molt importants, vivim en una comunicació horitzontal i transversal, i per tant l’impacte és important allà i cal ser-hi. Utilitzem totes les xarxes: Facebook, Twitter, Instagram, Linkedin. I hem rebut molts bons comentaris del programa per part dels espectadors, ens ha sorprès la bona acollida que han tingut els continguts del format. Tothom ens diu que feia falta parlar d’emprenedors i d’aquesta transformació digital,que afecta a tots els sectors. No s’havia fet a la televisió pública fins ara. I cal potenciar la figura del emprenedor al nostre país. Tenim 1.200 startups i més 618 mil empreses, i la revolució digital afecta a tots els sectors. Tot canvia molt ràpid i per tant estem fent un servei públic per l’espectador.

– És important escoltar les critiques i comentaris a Twitter després de cada programa? Com ho valores?
Clar, me les miro. Quina frase ha agradat? Amb quin concepte s’han quedat? Les xarxes socials són sempre una mena de termòmetre qualitatiu d’un programa, que la gent que et mira sàpiga que pensa és brutal. A la televisió dels 90 no passava, era unidireccional, i ho podies comentar a la feina l’endemà amb els teus companys, ara els comentaris enriqueixen amb l’efecte transmèdia de la comunicació que vivim i tens la informació al moment. La revolució digital de la comunicació…

– Quina és la teva xarxa social preferida?

Twitter. La més ràpida, àgil i directe. Hi pots llegir titulars de 5 diaris diferents amb 4 clics. És una xarxa ideal pels periodistes i perquè hi ha molt contingut i moltes fonts. Sóc molt més de continguts, que d’ imatges.

– Com t’imagines les xarxes socials d’aquí uns anys? Com les milloraries pel sector de la ràdio, la tv o el periodisme?
Les xarxes socials me les imagino que canviaran i en vindran de noves. Li veig més futur a Twitter i a Instagram que a Facebook. M’agradaria que als programes en directe i hagués més participació del que s’escriu a la xarxa i que llegíssim més comentaris en directe, quan es pugui fer, del que diu el ciutadà. Sembla que a vegades no li fem cas a l’espectador i es mereix més protagonisme del que té. Però atenció hem de sortir també de les xarxes i veure altres coses. Les xarxes ens han tancat en veure uns continguts concrets i per sort internet és més gran i tens la llibertat de decidir quina informació vols i quan la vols amb total llibertat.

– Quant de temps dediques al dia a les teves xarxes socials a nivell professional?

El Revolució 4.0, tant de Catalunya Ràdio com de TV3, té dues communities managers diferents, la Núria i la Carla, que fan una feina fantàstica que no es veu i que és molt important. Saber comunicar a xarxes és necessari i escollir els titulars i les frases per fer-ho, i elles ho fan de cine. Jo em dedico a fer RT perquè amb la meva feina diària no em dona temps de poder penjar contingut i articles que em semblen interessants. Puc ser-hi 30 minuts, 1 hora o 2 hores al dia en total, comptant minuts per separat. Intento fer pauses programades. Les xarxes ens poden robar molt temps de la nostra vida professional i personal i cal posar-te uns terminis concrets.

– Consideres que és important que un programa de televisió o ràdio disposi de xarxes? Per què?

És bàsic, sinó comuniques no existeixes! Nosaltres hem tingut la sort que el programa de TV3, ja tenia una comunitat d’oients de Catalunya Ràdio feta que han participat molt activament amb comentaris del programa de televisió a la xarxa. Veure’ls actius fa que tu també et tornis seguidor dels teus oients i dels teus espectadors.

Entrevista a Xantal Llavina, revolució 4.0 a TV3
Valoreu aquesta publicació