Google clava un clau més a la tapa del taüt de Flash

Compartir

La companyia del cercador, la principal agent publicitària en línia del món, anuncia que no acceptarà nous anuncis en Flash a partir del juny d’aquest any. El format Flash d’Adobe continua així un lent declivi que el porta a desaparèixer.

El grup d’AdWords de Google va anunciar, el passat dia 9 i a través del seu compte de Google+, que, a partir del 30 de juny d’aquest any, ja no acceptarà més anuncis en format Flash per part dels anunciants, i que a partir del 2 de gener del 2017, ja no en mostrarà cap a través de les seves xarxes publicitàries.

Google és, al costat de Facebook, un dels gestors de publicitat en línia més grans del món, disposant de programes que permeten la inserció d’anuncis en pàgines web. Els editors de llocs web poden guanyar-se un petit extra mostrant la publicitat de terceres parts, i el paper de Google com a intermediari també consisteix en sel·leccionar aquesta publicitat de manera que sigui atractiva al lector, aconseguint així magnificar el seu efecte, quelcom que també interessa als anunciants.

El format Flash va néixer el 1995, i fou posteriorment adquirit per Macromedia que, al seu torn, fou comprada per Adobe, empresa que actualment se n’encarrega.

Les nombroses fallades de seguretat que ha patit aquests darrers anys, i que han afectat tots els sistemes operatius permetent als atacants l’escalada de privilegis en els sistemes afectats, li han comportat a aquest format de fitxer molt mala fama, de manera que els grans fabricants de programari no només n’han començat a prescindir, si no que també l’han vetat.

El primer fou Apple, que en la presentació del seu primer iPhone ja va deixar clar que Flash no tenia cabuda en els seus dispositius mòbils, i així ha estat fins al dia d’avui. Si bé Google optava per la política contrària al cap d’un temps, també ha acabat bandejant Flash, i l’anunci de la fi d’aquest format en la publicitat constitueix un clau més que la gran multinacional clava a la tapa del taüt del Flash d’Adobe.

El 2011, prop de la meitat de les pàgines web empraven Flash d’una o altra manera, segons les estadístiques presentades per HTTP Archive, mentre que a gener de 2016, ja només és un 18% de les pàgines.

Pot semblar un nombre gran, però cal pensar que dins d’aquest hi ha moltes pàgines antigues que resten abandonades a la xarxa, i que encara mostren elements construïts en Flash. I, per tant, encara continuaran en línia durant força temps.

Ja fa anys que se’n predica la desaparició, però Flash encara continua donant guerra (i en més d’un sentit), i Adobe encara el continua mantenint i desenvolupant. Encara hi ha molts usuaris de jocs que s’executen en línia a través del navegador en format Flash.

I què el substituirà? Doncs HTML5, un format que permet multimèdia a l’alçada de Flash de manera nativa per als navegadors compatibles.

Google clava un clau més a la tapa del taüt de Flash
Valoreu aquesta publicació

Guillem Alsina
Periodista freelance especialitzat en noves tecnologies, redactor d'YCOM.cat
Etiquetes: