Google llença indirecta als ISP’s nord-americans

Google amenaça amb exportar la seva iniciativa punitiva amb els ISP's a la resta del món
Compartir

La companyia comença a mostrar rètols culpant als ISP’s quan hi ha problemes a YouTube, en una mostra més d’on arriba la guerra per la neutralitat a la Xarxa.

En un moment o altre, tots hem patit algun problema en el streaming de vídeos al lloc web de YouTube, degut normalment a diverses circumstàncies com pot ser un tràfic molt dens a la Xarxa (o en aquell vídeo en qüestió per la seva popularitat), la manca de cobertura si el visionem des del nostre smartphone, o degut al nostre proveïdor de serveis.

Als Estats Units, i en el marc d’una guerra sorda que les principals companyies de serveis en línia estan mantenint contra els principals proveïdors de servei per mantenir la neutralitat de la Xarxa, Google ha començat a donar-li les culpes dels problemes d’accés a YouTube, precisament, als proveïdors, a aquells que posen la infraestructura de xarxa fins a l’usuari per tal que aquest accedeixi als continguts.

La neutralitat de la Xarxa exigeix que els ISP’s no discriminin el tràfic que passa pels seus servidors en funció del servei en línia al què pertany, mentre que per als grans ISP’s, el poder discriminar el tràfic és una necessitat estratègica.

Per exemple, el vídeo en línia és un dels serveis que més ample de banda consumeix, i més si pensem que avui en dia la majoria dels internautes són propietaris de dispositius les pantalles dels quals gaudeixen de resolución HD o superiors, i quanta més qualitat en els vídeos i pel·lícules, més espai en disc ocupen i més dades s’han de passar del servidor al client.

Si a això hi afegim serveis polèmics com el P2P i d’altres que són perfectament legals però fan mal als interessos de les operadores com la veu per IP (que resta ingressos a les trucades de veu ordinàries), tindrem un escenari on els prestadors d’aquests serveis no volen que els ISP’s discriminin, però aquests últims senten la necessitat imperiosa de poder-ho fer.

Aquesta guerra tot just està arribant a Europa, segons vèiem fa uns dies, però als Estats Units fa més temps que es lliura, tant als despatxos com per conquerir l’opinió pública.

En aquest darrer sentit, fa uns mesos Netflix (que ofereix un servei en línia de vídeo a la carta per a pel·lícules i sèries) va començar a presentar una pantalla als seus usuaris quan la velocitat de connexió no permetia fer una descàrrega en condicions, en la qual indicava la lentitud de l’ISP.

Verizon (un ISP nord-americà) es va queixar i, fins i tot, va amenaçar amb denunciar la iniciativa, declaracions que van ser contestades per Netflix però, igualment, aquesta darrera companyia va acabar abandonant la pràctica.

Ara li toca el torn a Google amb YouTube, de moment només als Estats Units; quan l’usuari experimenta problemes de fluxe de dades del vídeo que fan que aquest es congeli, apareix un afegit a la part inferior del vídeo a través del qual arriba a una pàgina de la mateixa Google en la que se li explica com funciona el servei de YouTube i n’analitza la velocitat de connexió, donant les culpes del mal funcionament a l’ISP.

La pàgina de Google (exclusivament en anglès) es divideix en diverses seccions, una de les quals ens permet analitzar la nostra connexió. Si intentem accedir-hi des de fora dels Estats Units, almenys des de Catalunya ens dóna un rètol en el qual ens indica que “encara” no es troba disponible aquí.

Serà que Google vol estendre aquesta mesura a altres països? Com reaccionaran els ISP’s i les operadores? Escalfarà això una guerra que ja té a la companyia de Sergey Brin i Larry Page com a protagonista destacada?

Guillem Alsina
Etiquetes: